A vasárnap igéje
HÚSVÉT URÁNI HARMADIK VASÁRNAP (JUBILATE) – ÉZS 65,17–19.24–25
Lesz még egyszer ünnep a világon!
Lesz új ég, és lesz új föld – az új teremtés Krisztus föltámadásával már kezdetét vette. Húsvétvasárnap volt az új teremtés első napja. Az új ég és új föld azonban – a feltámadt Krisztussal együtt – most még el van rejtve szemünk elől. Most még a régi teremtésben kell az új teremtés örököseiként élnünk. Az ebből eredő feszültségnek most még csak hitben van feloldása.
Az írásmagyarázók egy része azt mondja: a próféta csak képletesen beszél új égről és új földről; valójában a babiloni fogságból való hazatérés utáni világot jellemzi így. Miért is ne? Amikor összeomlik egy elnyomó rendszer, amikor egy leigázott népre váratlanul felvirrad a szabadság hajnala, amikor lehullanak a rabság bilincsei, amikor megnyílik a politikai foglyok börtönének ajtaja, akkor a szabadság mámorát megízlelő emberek valósággal úgy érzik, mintha a természet is megújult volna. Akik átélték, tudják: nincs semmi költői túlzás abban, hogy a szabadság illata benne van a levegőben, a szabadság íze benne van a napsugárban. Mintha kékebb lenne az égbolt, mintha új nap sütne ránk. Mintha valóban megújult volna a világ!
Mások szerint a próféta itt a messiási időkről jövendöl. Egy olyan korról, amely nem a hetvenéves fogságot követi majd, hanem a bizonytalanul távoli jövőben köszönt be. Akkor, amikor Isten elküldi a Messiást, aki földi királyként fog uralkodni Jeruzsálemben. Elsősorban Izrael királya lesz, de a föld többi népe és királya is úrnak ismeri el maga fölött. Akkor mindenki Isten törvénye szerint fog élni, és ez még az állatok természetére is hatással lesz: „A farkas a báránnyal együtt legel, az oroszlán szalmát eszik, mint a marha, és a kígyónak por lesz a kenyere.” Amikor ember nem lesz többé embernek farkasa, megszelídülnek a természet farkastörvényei is. Olyan lesz minden, amilyennek Isten teremtő szándéka szerint mindig is lennie kellett volna.
A babiloni fogságban senyvedő ószövetségi nép úgy vágyódhatott erre a valószínűtlen messzeségből felsejlő korra, mint ahogy Vörösmarty Mihály sóhajtott fel Szózatában: „Még jőni kell, még jőni fog egy jobb kor, mely után buzgó imádság epedez százezrek ajakán.” Ez lehet, miért ne lehetne, ugyanaz a korszak, amelynek reménységét János apostol villantja fel a Jelenések könyvében, amikor Krisztus majdani ezeréves uralmáról jövendöl. A Római levél 8. fejezetében pedig Pál apostol is kifejezi azt a reménységét, hogy „lesz még egyszer ünnep a világon”, mert „a teremtett világ maga is meg fog szabadulni a romlandóság szolgaságából Isten gyermekeinek dicsőséges szabadságára”. Akkor beteljesedik a próféta jövendölése, hogy az ember munkájának gyümölcse többé nem vész el: mindenki bőségben élhet munkája eredményéből.
Ez a boldog korszak még nem az az új ég és új föld, amelyről Péter második levelében olvassuk, hogy eljövetelét megelőzően „az egek recsegve-ropogva elmúlnak, az elemek égve felbomlanak, a föld és a rajta levő alkotások is megégnek”. Mert az ezt követően előálló új ég és új föld már a végső beteljesedés ege és földje lesz. Az a világ azonban annyira különbözik a mostanitól, hogy nincs szó a leírására.
Hogy milyen lesz, és mi lesz majd ott, arról Pál apostol csak annyit tud mondani, hogy „Isten lesz minden mindenben”. János pedig a Jelenések könyvének végén így vall: „Íme, az Isten sátora az emberekkel van, és ő velük fog lakni, ők pedig népei lesznek, és maga az Isten lesz velük”; és „halál nem lesz többé, sem gyász, sem jajkiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők elmúltak”. Ez az az új világ, amelyért az Úrtól tanult imádságban – reménység szerint naponta – mindannyian így imádkozunk: „Jöjjön el a te országod!”
„Jöjjön el a te országod, és legyen meg a te akaratod!” – mert a kettő összetartozik, sőt ugyanazt jelenti. Ahogy a mennyben Isten akarata közvetlenül és akadály nélkül mindig meglesz, abban az új világban így lesz meg Isten akarata a földön is. Késedelem nélkül, azonnal. Mert nincs ellenállás. Más szóval: nincsen bűn. Ahol nincs bűn, ott senki sem érzi úgy, hogy Isten ráerőlteti akaratát. Ellenkezőleg: mindenki maga is mindig azt akarja, amit Isten akar, mert belátja, hogy az a legjobb, és Isten akaratánál nem lehet jobbat akarni.
Az Írás tanúsága szerint nem kétséges, hogy ez a világ húsvétvasárnappal megszületett, és a maga rendelt idejében el fog jönni. Nem lehet siettetni, és nem lehet késleltetni. Amikor betelik az idő, Isten elhozza. Ez nem kérdés. A kérdés az, hogy részünk lesz-e majd benne?
Megváltásunk műve nagypénteken „elvégeztetett”. Isten mindent megadott, Krisztus mindent megtett érte. Keresztségünkben mindannyian ajándékba kaptuk a polgárjogot Isten eljövendő új világába. Ám ha nem az alkalomhoz illő „fehér ruhában” jelenünk meg a régi helyére lépő új világ ünnepi lakomáján, akkor – gondoljunk Jézus példázatára a nagy vacsoráról – felállítanak az asztaltól, és örökre kiutasítanak. A „fehér ruha” pedig nem más, mint maga Krisztus. Őt kell magunkra öltenünk, és erre csak itt, a régi teremtésben, ebben a földi életünkben van hit által lehetőségünk.
Rajtunk áll, hogy élünk-e vele. És mivel magunktól képtelenek vagyunk hinni, Isten Szentlelkének kegyelmén múlik. Csak ő nyithatja meg szívünket a hirdetett evangélium és a „látható Ige”, a Krisztus szent testének és vérének misztériuma előtt.
Véghelyi Antal