Élő víz
Mai mannacsodák
A tegnap esti ige „jó” ma reggelre is
A címbéli esetet tapasztalhatták meg azok a figyelmes és rendszeres Szentírás-olvasók, akik 2010. április 21-én este és 22-én reggel ugyanazt az újszövetségi igeszakaszt találták kijelölve mint lelki kenyeret Ef 4,7–16 verseiben. Tudjuk, hogy Istennél nincsenek véletlenek, és ez a jó pásztor hetében szóló üzenet: „ő »adott« némelyeket pásztorokul”, valóban páratlan jelentőségű örömhír a mindenkori kóborló juhoknak.
Ezt a párját ritkító Útmutató-történeti eseményt (hogy tudniillik az esti igeszakasz másnap reggeli lelki táplálékunk is lett) így utólag is azzal kívánjuk emlékezetessé tenni, hogy két rövid kommentárt közlünk ezekről a versekről.
Emlékezzünk: a választott nép pusztai vándorlása során a hatodik napon szedett manna másnap is ehető volt, tehát nem romlott meg a nyugalom napjára szánt táplálék (lásd 2Móz 16,16–35)! Ezért mi is minden kockázat és mellékhatás nélkül épülhetünk most is Istenünk „kéthetes”, ám örök érvényű üzenetéből. Íme, a két igemagyarázat; vedd és olvasd – naponként!
Levertség ellen
Vannak szürke, borús napok, amikor az ember magányosnak és haszontalannak, sőt szánalmasnak érzi magát, és az önsajnálat keserédes gondolataiba burkolózik. Ismered ezt az érzést? A mai igeszakasz az ellenszer ezekre a helyzetekre. A 8–10. versek a Zsoltárok 68,19-et idézik: A győztes király bevonul Jeruzsálembe, foglyokat hoz, és a zsákmányból ajándékot oszt az övéinek. Ez párhuzamba állítható Krisztus mennybemenetelével: Krisztus legyőzte az Istennel ellenséges hatalmakat, és kegyelmi ajándékokat osztogat követőinek. Az ajándékok a gyülekezet lelki fejlődését szolgálják, hogy mindenki Jézusban higgyen, hozzá ragaszkodjon, és ne „lengedezzen” ide-oda, mint egy zászló a szélben.
De jó lenne ezt a gyakorlatban megtapasztalni! Minden gyülekezeti munkatársnak, minden szolgálatnak ezt a célt kellene szolgálnia. Neked mi a feladatod a gyülekezetben? Hogyan ismerheted fel az adottságaidat, lelki ajándékaidat? Mi kell ahhoz, hogy hasznosítsd azokat? „Az a közösség, amely hagyja, hogy tétlen tagjai legyenek, előbb vagy utóbb tönkre fog menni. Ezért jó, ha minden egyes tagnak feladata is van a közösség felé, mert így a kételkedés óráiban tudja majd, hogy nem felesleges és hasznavehetetlen.” (Dietrich Bonhoeffer: Közös élet)
(Forrás: Fénysugarak – Segítség a Biblia naponkénti tanulmányozásához, 2010. I. félév, 132. oldal; a kiadásért felel a Bethánia CE Szövetség)
Az elhívatáshoz méltó élet
a hit nagykorúságában
és egységében
Isten nem válogatás és különbségtétel nélkül ajándékozza kegyelmét, hanem kinek-kinek konkrétan, egy meghatározott, rászabott adomány, kegyelmi ajándék formájában. A 8. vers ezt egy, a 68. zsoltárból vett idézettel támasztja alá, amelyet a 9. és a következő versek szabadon értelmeznek Krisztus földre jövetelére és teljhatalomba emeltetésére. A föld Krisztus útjának mélypontja. (…)
A 11. vers nem sorolja fel a kegyelmi ajándékok teljes skáláját, hanem csak néhány, a gyülekezet szempontjából különösen fontos szolgálatot. Az apostolok terjesztették az alapvető missziói üzenetet, a próféták konkrét helyzetekre nézve hirdették Isten akaratát, és az evangélisták hagyományozták tovább az örömüzenetet. A pásztorok és tanítók a lelkigondozás és az írásmagyarázat végzésével vezették a gyülekezetet. Istentől kapott kegyelmi ajándékaik segítségével alkalmassá tették a gyülekezetet (a szenteket) a szolgálatra, és vezették a belső egység és érettség felé (a nagykorúság a tökéletes embert jelenti). Krisztus valóságának kell meghatároznia és betöltenie a gyülekezetet (elérni Krisztus teljességét). Ez teszi küzdőképessé és ellenállóvá a tévtanításokkal szemben.
A következő versek ismételten meghatározzák a gyülekezetben folyó szolgálatok pozitív célját, ami nem más, mint a gyülekezet felnövekedése a szeretetben Krisztushoz, aki, mint feje a testnek, összefogja és a növekedés erőivel táplálja a gyülekezetet, éspedig éppen azáltal, hogy tagjai összetartanak, és együtt munkálkodnak a szeretetben.
(Forrás: Biblia – magyarázó jegyzetekkel, 1420–1421. oldal)
Összeállította: G. A.