Cantate
Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten
Mai énekünk, a Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten (EÉ 239) pünkösd ünnepének leghangsúlyosabb és tulajdonképpen egyetlen kérését és imádságát fogalmazza meg: a Szentlélek hívását.
Nem véletlen, hogy az ének megjelenése óta népszerű, így a lutheránus istentiszteleteken gyakran megszólalt, ugyanakkor feldolgozásai megtalálhatóak a legismertebb evangélikus zeneszerzők – például Samuel Scheidt (1650) és Johann Sebastian Bach (Schemelli-gyűjtemény) – művei között is. Ez feltételezhetően két dolognak köszönhető. Az egyik a dallam, amelynek hármas lüktetése és zeneileg világos felépítése jól tanulhatóvá és könnyen énekelhetővé teszi az éneket. A másik maga a szöveg, amelynek újra és újra visszatérő versszakkezdő és -záró sorai az ősi imádságot idézik: „Veni Sancte Spiritus!”, azaz „Jöjj, Szentlélek!”
A szöveget Johannes Niedling (1602–1668) altenburgi gimnáziumi tanárnak tulajdonítják, s ha a szerzőség nem is, annyi azonban bizonyos, hogy egy 1651-es, általa jegyzett, több kiadást is megért gyűjteményben jelent meg. A német énekeskönyv-kiadások hat versszakot közölnek, énekeskönyvünkben ötöt találunk meg.
Figyelemre méltó, hogy az ének a Szentírás alapján közelíti meg és írja le a Szentlélek munkáját, versszakonként egy-egy motívumot kiemelve a bibliai bizonyságtételből. Így vezetve végig az ének szövegével imádkozót mindazokon a tevékenységeken és tulajdonságokon, amelyek a harmadik isteni személyt jellemzik. A Niceai hitvallással összhangban állítja az első versszak, hogy a Szentlelket az Atya és a Fiú küldi a földre. A pünkösdi történetre (ApCsel 2), azaz a Szentlélek tűz formájában való jelenlétére utalva fogalmazza meg a második versszak azt az összefüggést, hogy az isteni mércének megfelelő szeretet lángját az emberszívekben is csak Isten Lelke képes meggyújtani. A Szentlélek munkájának legfontosabb hatását, a Krisztusban való hit ébredését – amely egyben a Lélek kizárólagos, mással nem helyettesíthető munkája az emberben – a harmadik versszak énekli meg. Nemcsak a hit születése, hanem az abban való megmaradás is életprogram a keresztény ember számára, ami – a 4. versszak tanúsága szerint – ugyancsak elképzelhetetlen a Lélek munkálkodása nélkül. Az énekeskönyvünkből kimaradt versszak buzdítást tartalmaz a mennyország felé törekvő hitharcra (1Tim 6,12), ahogyan a kor nyelvezetével a szerző fogalmaz: a lovagias küzdelemre. A záró versszak szerint a Szentlélek vezeti az embert a földi élet nyomorúságain és a halálon keresztül az örök életbe is.
Pünkösd… Nem pusztán emlékünnep. Annál sokkal több. A félreérthetetlen jelek kíséretében elérkező Szentlélek mindig aktuális ünnepe. Nemcsak megtörtént, hanem történik, történhet ma is.
Eljövetelének megtapasztalása, a szeretet igehallgatás általi érlelődése, a Krisztus-hit születése, Isten megismerése, az örök élet felé törekvés és a végső találkozás… – elképzelhető-e mindez egyedül, magányos harcosként folytatott küzdelemben? Aligha. S íme, az ének minden kérésének, imádságának alapjai „mi” magunk vagyunk. Mi, akik elmagányosodtunk, de közösségre, emberi, sőt hittestvéri szavakra vágyunk mindennap.
Pünkösd igéje figyelmeztet: „Nem hatalommal és nem erőszakkal, hanem az én lelkemmel – mondja a Seregek Ura.” (Zak 4,6) Határainkhoz érkezünk: van, ami emberi erővel, tehetséggel, képességgel vagy bármi mással, amit magában fejleszt ki az ember, nem érhető el, nem szerezhető meg. Mégsem lehetetlen, hanem egy olyan erő kell hozzá, amelynek a jelenlétét évszázadokon át és ma is csak kérni lehet: „Jöjj, Szentlélek!”
Tapasztalt ember bizonyságtétele ez az ének. Olyané, aki kapcsolatban áll Isten megelevenítő erejével; aki tudja, hogy kit kell megszólítani akkor, ha megelevenedést, újjászületést várunk a közösségünk számára: a vigasztaló és teremtő Szentlelket. A kérések lehetnének az egyén kérései is, mégis kivétel nélkül a „mi” kéréseinket fogalmazza meg az ének. Mert hiába lángol, társ nélkül mégsem gyakorolható a szeretet. Hiába a „Krisztust Úrnak valló hit” egyesekben, ha e hit által mégsem tudnak az Úr nyája, gyülekezete tagjai lenni; hiába kérjük, hogy „éltünk téged hirdessen”, ha nincs kinek bizonyságot tennünk… Mégis kérjük, hiszen bár szüntelenül szemünk előtt van a közösség távlata, tudjuk, hogy a Szentlélek ma is egyesével szólít meg és hív a Krisztust Úrnak vallók közösségébe, és vezet az örök életre.
„Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten!” „Jöjj, Vigasztaló, Szentlélek Isten!” – mint egykor a 17. században, úgy ma is aktuális a hívás, a „mi” hívásunk. Hiszen nemcsak a hitet ébresztő és a hitben megtartó lángra van szükségünk, hanem a vigasztalóra, továbbsegítőre is.
Pünkösd… Nem pusztán emlékünnep. Annál sokkal több. A félreérthetetlen jelek ünnepe. Itt a Szentlélek!
Wagner Szilárd