Keresztutak
Kell-e a Bibliának cégér?
Tanácskozás a misszió marketingjéről
Könyv/Missziót tartottak május 12-én, szerdán a Pilinszky János irodalmi kávéházban. 2006 és 2008 között a budapesti Lónyay Utcai Református Gimnázium és Kollégiumban rendezték meg a gyülekezeti könyvterjesztők és keresztény könyvesboltok szakmai napját, idén viszont – ahogyan már az elmúlt esztendőben is – a Szent István könyvhét kísérőprogramjai között kapott helyet a könyvszakmai találkozó. A Harmat Kiadó, a Kálvin Kiadó és a Luther Kiadó szervezte műhelybeszélgetés – meglehetősen csekély számú – közönségét dr. Herjeczki Kornél, a Harmat Kiadó igazgatója köszöntötte.
A Kell-e a Bibliának cégér? címet viselő találkozó középpontjában a marketing állt, így elsőként – Sipos Ágnesnek, a Panem Kiadó munkatársának előadásában – a kiadók marketingfeladatairól és -lehetőségeiről esett szó. Az 1990-ben alakult kiadó elsősorban informatikai, közgazdaságtani és társadalomtudományi témájú kiadványokkal – egyetemi tankönyvekkel, szakkönyvekkel és így tovább – van jelen a piacon. Bár profilja távol áll az egyházi kiadókétól, helyzetük mégis hasonló: a megjelentett kötetek csak egy szűk olvasói réteg érdeklődésére tartanak számot, és így terjesztésük sajátos kihívást jelent. Sipos Ágnes a beszámolójában nemcsak a Panem Kiadó (marketing)tevékenységét mutatta be, de egyúttal általános képet is adott a könyvpiaci tendenciákról, említést téve például a piac szűküléséről és az e-könyv megjelenéséről.
A keresztény könyvesboltok közül idén a Stephanus könyvesház mutatkozott be. A bolt 2009. szeptember 15-ei megnyitásáig vezető útról és az azóta eltelt bő fél év tapasztalatairól – a Szent István Társulat képviseletében – Vas László mesélt. Mint elmondta, a hetven négyzetméteres, utcára nyíló üzlethelység új távlatokat nyitott meg előttük, egyidejűleg azonban új feladatok elé is állította őket. Eddig jól vették az akadályokat, és sikeresnek tűnik a vállalkozás. A könyvesház azonban csak egy állomás: szándékuk szerint a II. János Pál könyvesbolt jövőre antikváriummá alakul át, hosszú távú terveik között pedig kegytárgykereskedés és kávézó beindítása is szerepel.
Míg egy kiadó, illetve egy könyvesbolt közvetlen érdeke (még ha egyházi kötődésű vállalkozásról van is szó) szükségszerűen a profittermelés, addig a gyülekezeti könyvterjesztés valóban a misszió eszköze lehet, ahol elsősorban nem a könyvek eladása, hanem az örömhír továbbadása a cél. Hogy miként valósul ez meg Békés megyében, arról – „életszagú” példákkal és anekdotákkal fűszerezve előadását – Pentaller Attila szarvasi református lelkipásztor beszélt.
A szűkre szabott délután hátralévő részében a Kálvin Kiadó igazgatójának, Galsi Árpádnak a vezetésével a résztvevők többek között olyan kérdésekről beszélgettek, mint hogy formálható-e az olvasói ízlés, és milyen is legyen az a bizonyos „bibliai” cégér.
– vitális –