A vasárnap igéje
PÜNKÖSD 2. napja – APCSEL 2,42–47
Működik!
Hazánk legnagyobb baja évek (?), évtizedek (?), évszázadok (?) óta az, hogy sok minden nem működik. Nemcsak a gazdaságban, hanem az emberi kapcsolatokban, közösségi életben, szervezetekben, a kultúrában, s még sorolhatnám. Sok minden nem működik. Az egyházzal kapcsolatban is van néha ilyen érzésünk… Azután egyszer csak ilyen meg olyan jeleket látunk, s a jelek nyomán rácsodálkozunk, hogy milyen is, amikor működik valami. Semmi különleges, semmi extra, egyszerűen csak működik. De mitől tud mégis működni az, ami „már-már megszokottan” nem funkcionált? Mi vagy ki mozgatja a dolgokat?
Eszembe jut egykori kedves munkatársam visszatérő gondolata: „a Szentlélek nem háziasítható”. Igen, a Szentlelket nem tudjuk helyhez, időhöz, emberi formákhoz és tevékenységekhez kötni, nem tudjuk kalitkába zárni, nem lehet röghöz kötni. János evangéliumának harmadik fejezetében Jézus is erre inti Nikodémust: „A szél arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől született.” (Jn 3,8)
Mikor működik, és mikor működik rendeltetésszerűen az egyház? Akkor, ha a dolgok, az események mozgatórugója, az emberek motiválója maga a Szentlélek. A mai evangélium a megfáradt európai kereszténységnek, a „lelkesedéshiányos” emberek gyülekezetének szól: az egyház működőképes! Ne higgyünk azoknak, akik leírják az egyházat! Ne meredjünk a statisztikákra! Ne gondoljuk, hogy az egyház és a kereszténység korszaka lejárt! Az egyházat nem emberek, nem szokások, nem tradíciók tartják meg, hanem a megtartó Úr és az ő Lelke, a Szentlélek Úristen. Lelkészek, gyülekezeti tagok, szervezetek és közösségek hibái, bűnei, gyarlósága ellenére van és lesz egyház. Sőt működik és működni is fog. Nem biztos, hogy úgy, ahogy szeretnénk, ahogy elképzeljük. De úgy, hogy Isten kegyelme hatékony lesz benne, és Isten szeretete árad rajta keresztül. Az egyház nem emberi szervezet, amely megbetegszik, legyengül, meghal. Az egyház Krisztus teste, amelyet Lelke által épít és működtet.
Az Acta Apostolorum, azaz Az apostolok cselekedeteiről írt könyv valójában nem a tanítványok vagy az apostolok cselekedeteiről szól, hanem a Szentlélek cselekedeteiről, munkájáról, hatásáról. Így olvashatjuk-hallhatjuk mai igeszakaszunkat.
Az apostoli korban a Szentlélek tette élővé az istentiszteletet, a Szentlélek munkája nyomán történtek csodák, és a Szentlélek hozta létre és tartotta fenn azt az egységet és közösséget, amely megmutatkozott az istendicséretben, az összetartozásban, a közös anyagi tehervállalásban.
Igénk csodálatos egyszerűséggel foglalja össze az őskeresztény istentisztelet legfontosabb alkotóelemeit: tanítás (igehirdetés), közösség, a kenyér megtörése (úrvacsora) és imádkozás. Ezek között és ezekben ősi, az Ószövetség népétől örökölt elemek és új, speciálisan keresztény részek egyszerre jelen vannak, sőt egyensúlyban vannak. Nem nyitottak teológiai és liturgiai vitákat arról, mi a helyes, kinek mi tetszik, ki melyik tradíciót szeretné követni, kifejleszteni, meghonosítani. Élvezték azt, hogy működik. Hangzik az igehirdetés, táplálja életüket az úrvacsora, él az imádság párbeszéde Isten és népe között.
Van persze emberi vonatkozás, amelyet Lukács, a Cselekedetek könyvének írója, a mondat elejére téve hangsúlyoz: kitartóan. De nem ez a működőképesség titka. Ez is a Szentlélek ajándéka. Az, hogy nem adom fel akkor, amikor valamit nem értek, amikor valamire nem vagyok ráhangolva, amikor valami még nem egészen lett a sajátommá.
Akkor válik működésképtelenné az istentisztelet, az egyház liturgikus élete, amikor csupán elmegyünk meghallgatni a papot, kielemezzük, megbíráljuk, mit mond a prédikációban. Nézőként, hallgatóként vagyunk jelen. S akkor kezd működni az egész, amikor nemcsak nézők és hallgatók vagyunk, hanem részt veszünk. Ezért kell hívni és kérni a Szentlelket. Ő tehet az Istennel való találkozás részesévé, az Isten-esemény résztvevőjévé.
Igénk csodákról és jelekről is tudósít. Sokan úgy vélik, ezek a bibliai kor velejárói voltak. Holott csodák ma is történnek, isteni jelek ma is vannak. De van-e szemünk, hogy meglássuk, fülünk, hogy meghalljuk, antennánk, hogy fogjuk ezeket? Ismét ugyanoda jutunk: a Szentlélek ad az élet dolgaira megfelelő rálátást, ő nyitja meg a szemünket és a fülünket, ő élesíti érzékszerveinket a csodák és a jelek vételére.
Különösen is izgalmas téma egyházunk mai valóságában az anyagiak kérdése. Egyházfinanszírozás, egyházfenntartás, központi fizetések, gyülekezeti gazdálkodás, beruházások, fenntartható működés. Keretszámokat határozunk meg, irányszámokat teszünk közzé, támogatói felhívások látnak napvilágot. Az áldozatkészség jelentős, de nem elegendő, a gyülekezetek alig egyharmada áll saját lábon, a többi segélyből él, s már régen messze vagyunk a Bonhoeffer által hirdetett „az egyház akkor egyház, ha nem önmagáért, hanem másokért él” alapelvtől. Valami nem működik.
A Cselekedek könyve közben arról szól, hogy „vagyonukat és javaikat eladták, szétosztották mindenkinek: ahogyan éppen szükség volt rá”. Az egyház igazi kérdése nem az anyagi kérdés. Nem a pénz biztosítja az egyház jövőjét. A pénz eszköz, amelyet előteremt a működőképes egyház. Ehhez azonban az egyházat nem a pénz (és nem is a jog), hanem a Szentlélek kell, hogy működtesse.
Végül arról olvasunk, hogy „az Úr pedig napról napra növelte a gyülekezetet az üdvözülőkkel”. Nem mi produkáljuk a jó statisztikai adatokat. Mi csak zsonglőrködni tudunk velük. A csoda az, ha az Isten Szentlelke gyarapítja az egyházat. Ezért mi csak annyit tehetünk, hogy kitartóan könyörgünk – nemcsak pünkösd napjaiban, hanem életünk minden napján –: Jövel, Szentlélek Úristen!
Hafenscher Károly (ifj.)