Keresztény szemmel
„Mennyei dolgokról” – Szentháromság ünnepén
A fagyosszentek után fagyos félelem dermesztette az országot. Áradtak a folyók. Baljós előrejelzések születtek: katasztrófa fenyeget családokat, falvakat, katasztrofális kár érheti hazánkat.
Árnyék borult a tavasz legszebb ünnepére, piros pünkösd napjára. Nehéz lehetett egykori szolgálati helyünkön, Borsod-Abaúj templomaiban a lelkészeknek örömről, békességről, a Szentlélek erejéről prédikálni – a Sajó, a Hernád áztatta földek látványa mellett.
Pedig bármennyire a földre szegezik is szemünket a bajok, a „mennyei dolgokról” beszélni kell!
Jézus a Szentírás egyik kulcsfontosságú helyén, a Nikodémussal folytatott párbeszédben használja ezt a megkülönböztető szófordulatot: földi dolgok, mennyeiek. Nikodémus lesújtó bírálatot mond farizeustársairól, akik Jézus tanítását akkor is elutasították, ha egyszerű, hétköznapi témákról szólt. Hogyan várható így tőlük készség a mennyeiek befogadására? Jézus ezzel a kérdéssel valójában Nikodémus hajlandóságát vizsgálta. Isten csodálatos titkait tárta fel előtte: a Szentlélek újjáteremtő munkáját, az üdvösség útját. Az írástudó fogékonysága később derült ki, amikor Jézust eltemették. Vállalta, hogy hozzá tartozik. Nem tántorította el a várható üldöztetés sem.
Az is lehet, hogy a mennyei titkok utáni vágyakozás éppen a bajok, szorongások idején nő meg. Ha a jövőnk rettent, ha a holnap kenyerét kell féltenünk, könnyebben nyílik meg fülünk Jézus szavára: „Ne féljetek… Maga az Atya szeret titeket… hajatok szálai is számon vannak tartva.” És amikor a puszta szóra megtelik a szívünk békességgel, nincs kétség már, hogy van Isten, van Jézus, van Szentlélek. Hogy lenne másképp ennyi bizonyosság bennem, ha nem a mennyből kapnám?!
Mennyei titkok, mennyei látások. Róluk szól karácsony, húsvét, pünkösd üzenete s mindezek összefoglalója: Szentháromság ünnepe.
Kétségtelen, hogy vannak, akik nem tudnak mit kezdeni az ünnepek mondanivalójával. Nem találnak benne semmi kézzelfoghatót. Mint ahogy sokan azzal sem tudnak mit kezdeni: szeresd embertársadat, ne csalj, ne lopj. Jobban hisznek az „élj a mának, élj magadnak” szlogen használhatóságában…
A mennyei dolgok arra tanítanak, hogy Isten világának a lelkülete más. Erről a teljes „más-ságról” hármas kinyilatkoztatást adott az Isten.
Az első arról szól, hogy mérhetetlen szeretettel vesz körül a teremtő mennyei Atya. Gyermekei vagyunk. A bűnösnek sem azt mondja: megromlottál, nem kellesz, hanem azt: maradj meg a szeretetemben. És Pártfogót állít mellénk: az igaz Jézus Krisztust, szent Fiát, aki esedezik értünk, és engesztelő áldozat lett vétkeinkért. Ez a második a húsvét kinyilatkoztatása. A harmadik a pünkösd csodája. Hogy mindezt elhiggyük, Isten elküldte zálogul szívünkbe Szentlelkét. Ő győz meg minket naponta arról, hogy minden igaz, amit Jézus tett értünk. Nem vagyunk árvák, nem vagyunk egyedül. Maga a Szentháromság Isten őriz, véd és küzd értünk.
A „mennyeiek” Isten hármas szeretetéről szólnak. Az Atya-Fiú-Szentlélek hármas szeretetköteléke úgy fonja körül övéit, mint ahogyan a csecsemőt fonja át és tartja éltető melegében a puha pólya.
A mennyei dolgok transzcendens, e világon túli üzenetek, melyek Isten tetteiben érkeznek hozzánk, Isten cselekedeteiből olvashatjuk ki őket. Akkor vagyunk bajban, ha arra kényszerülünk, hogy szükségképpen emberi fogalmakba, dogmákba sűrítsük Isten megfoghatatlan lényegét. Ilyenkor mondjuk azt: Isten egy csodálatos lényeg, aki egyben három személy: Atya, Fiú, Szentlélek. Egy és mégis három. Nem három Isten, hanem egy. Egy a háromságban, háromság az egységben. Ő a Szentháromság.
Mondhatjuk joggal, hogy mindez felfoghatatlan az értelem számára. De hát Isten, az Isten. Az ember pedig olykor legfeljebb megfogalmazni tud valamit, felfogni képtelen. Az a csodálatos, hogy a keresztény, hívő ember mégis úgy jár-kel Isten felfoghatatlan titkaiban, akár a legotthonosabb szobában. Semmi nem idegen, semmi nem félelmet keltő, minden a helyén van, minden felüdít, bátorít. Mint ahogy ismerős lesz a mennyei haza is, amely elkészítve várja Isten gyermekeit.
Viszonylag későn, a 14. században került – lezárásképpen – a nagy ünnepek sorába Szentháromság vasárnapja. Mintha az egyházatyák sokáig mérlegelték volna a kérdést: elbírja-e Trinitas üzenetét az egyszerű hívők szíve? Megfellebbezhetetlen válaszul templomok sokaságából hangzik majd fel az ének: „Jó Atyám, imádlak, / Úr Jézus, imádlak. / Szentlélek, úgy várlak, / leborulva áldlak, / szívből szeretlek.”
Pintérné Nagy Erzsébet