Élő víz
Az ünnepek rangja
Az Evangélikus Élet múlt heti, pünkösdi számának első oldalán ezzel a furcsa címmel volt olvasható a vezércikk: A legfontosabb ünnep? Azt jelentené ez, hogy az összes többi ünnep elvesztette volna a rangját? Azok kevésbé fontosak? Talán még a Szentháromságot is veszélyeztetjük? Pál apostol után szabadon: semmiképpen! Ezen a félreértésen szeretnénk most segíteni.
Címként itt és most azt is megadhattuk volna: A legfontosabb ünnep, 2. rész. Nem mentegetőzésre van szükség, hanem a keresztény üdvtörténeti ünnepek spirituális rangjának megértését célozzuk meg ezzel a pár sorral. A korábbi, említett írásunknak a végső mondanivalója egyszerűen az volt, hogy a pünkösdöt az teszi fontossá, hogy nemcsak külső, úgynevezett objektív események, történések sorozata, hanem a lelkünkben lejátszódó eseménysor, így kell és lehet átélni, tehát megtapasztalható valóság. A karácsony és a húsvét az ember körül történő szent eseménysor, de a pünkösd bennünk történik, ezért a legfontosabb a számunkra.
Ennek ellenére szeretnénk mindegyik üdvtörténeti ünnepnek visszaadni az őt megillető rangját, hogy érezzük a fontosságukat, nélkülözhetetlenségüket, és így igazítsuk magunkat az ünnepek értékeléséhez. Ha a pünkösd a legfontosabb, akkor miben lehet „leg” a karácsony és a húsvét?
A válasz egyszerű. A karácsony a legszebb keresztény ünnepünk! A passió és a feltámadás a legkomolyabb és legigazibb drámai ünnepünk! A pünkösd pedig a legfontosabb ünnepünk a bennünk történő szent valóság (megtérés, újjászületés) miatt.
Lényegüket tekintve mindegyikük meghatározza a hozzájuk való viszonyulásunkat is.
Az embernek mérhetetlenül nagy vágya van a szépség, az esztétikum után, talán ezért is a legszebb és legnépszerűbb ünnep a karácsony. Jézus Krisztus születéstörténetének egyetemes hatása már abban is megmutatkozik, hogy ebben az esetben sikerült a legjobban elszakadni az eredeti tartalomtól (vagyis Jézus születésétől Máté és Lukács evangéliuma szerint), és lett belőle általános értelmű ünnepe a szeretetnek. Nemcsak hívők, de Istent nem ismerők is karácsonyfát állítanak, ajándékoznak, beleélik magukat a szentimentális karácsonyi hangulatba. Csillagszórók, gyertyák, lágy zene, kalács- és fenyőillat, és ilyenkor mindig illendő kimutatni a szeretetet is.
Persze, az éles fényben az árnyékok is sötétebbek. De nem az árnyék a lényeges, hanem mindaz, ami a legszebbé teszi az ünnepek között a karácsonyt. Szépsége átlépte a bibliai határokat, megérinti a szíveket, s mindenki meghatódva hallgatja a Csendes éjt vagy egyéb karácsonyi énekeket. Ezért is igyekszünk tapintattal figyelmeztetni gyülekezeteinket: vigyázat, bele ne navigáljuk magunkat a túlzottan is érzelgős hangulatba, mert akkor arról feledkezünk meg, aki miatt és akinek köszönhetően lett és van a karácsony, a legszebb ünnep, csupa esztétikum zenében, betlehemesben, de ételben és italban egyaránt.
Legkomolyabb drámai ünnepünknek kettős osztása van. A nagyhét drámája, Jézus passiója, a szenvedéstörténet és a feltámadás. Fenséges méltóságú a nagycsütörtök, amikor megszületett a második szentség, az úrvacsora, az oltári szentség. És éjfél után elszabadult a pokol. Isten Fia azonban mindent méltósággal viselt, a gúnyt, az ütlegeket, a kereszt cipelését, míg a Kálvárián – úton a Golgota felé – összeesett. Csak néhány asszony sajnálta és könnyezte meg. Cirénei Simon sem szabad akaratából vitte tovább a keresztet a tántorgó Jézus előtt.
Minden nagypéntek megrendíti a hívő lelket, és szent komolysággal borul le az Úr Jézus előtt, hogy volt ereje bemutatni érettünk és miattunk, bűnösök miatt a megváltó áldozatot. A fekete oltár- és szószékterítő látványa is nagyon komollyá tesz, de mindez eszünkbe juttatja az Úr Jézus rettenetes útját és hét szavát a kereszten.
Harmadnap pedig újra tanítványaihoz fordul valóságosan. Isten feltámasztotta őt, és megkezdődik (vagy éppen folytatódik) a csődöt mondott tanítványok felkészítése a nagy misszióra. Világmisszióra. Megrendültség, komolyság, meghatódottság, majd lassan a felszabadult lélek meglátása: feltámadt. De még csak erőtlen felismerés, mert marad mindenki a zárt ajtók mögött. Már mondják, hogy feltámadt, de még csak egymás között, és még ott is újra és újra felüti a fejét a kétség, a kételkedés, a hitetlenkedés. A missziói parancs is olyan csapat számára hangzik el, amelyben a kétség jelen van. A Feltámadott Galileába rendeli őket: „Amikor meglátták őt, leborultak előtte, pedig kétségek fogták el őket.” S nekik hangzik el a missziói parancs, hogy az egész világon hirdetni kell az evangéliumot. (Mt 28,17 kk.)
Indulnak-e? Szó sincs róla. Majd ötven nap múlva történt egy szent fordulat a szívükben, amelyet a Szentlélek végzett el. Újjászülettek, és még beszédük is megváltozott.
Nekünk is erre a szent belső és felső fordulatra van szükségünk. Mint Nikodémusnak, nekünk is újjá kell (felülről jövő érintésre) születnünk (Jn 3,1 kk.). S ez a belső történés a legegzisztenciálisabb történés az életünkben, ezért a számunkra a legfontosabb. Csak alázatosan várakozhatunk. Várakozunk, de szorgalmasan kérve, keresve, zörgetve: „Mert aki kér, mind kap, aki keres, talál, és a zörgetőnek megnyittatik.” (Mt 7,8) „Ha tehát ti gonosz létetekre tudtok gyermekeiteknek jó ajándékokat adni, mennyivel inkább ad mennyei Atyátok Szentlelket azoknak, akik kérik tőle?” (Lk 11,13) Ez a legfontosabb!
Ribár János