Keresztutak
EDINBURGH 1910
Ökumené a misszióban – misszió az ökumenében
D. dr. Harmati Béla előadása az Evangélikus Külmissziói Egyesület közgyűlésén – Budapest, 2010. február 27.
A keresztyénség legújabb kori történetét leginkább befolyásoló egyházi események között az első helyen említhetjük a skóciai Edinburghban 1910. június 14–23. között tartott missziói világkonferenciát. Nem ez az alkalom volt az első nemzetközi tanácskozás a keresztyén misszió ügyéről. William Carey Indiában működő baptista misszionárius 1810-ben Fokvárosba hívta össze a misszió munkatársait. A következő évtizedekben több ilyen missziós tanácskozás volt New Yorkban, Londonban és Liverpoolban. Az 1910. évi edinburghi konferencia volt azonban az, ahol gondos előkészülettel próbálták megtervezni a résztvevők a missziói munkában az ökumenikus együttműködést. John R. Mottnak, a konferencia elnökének megfogalmazása szerint „még ebben az évszázadban el kell jutnia az evangéliumnak minden néphez”, ehhez pedig ökumenikus összefogásra van szükség a különböző missziós társaságok, különböző egyházak között.
Az ökumené történésze, Kenneth Scott Latourette szerint „Edinburgh volt a modern ökumenikus mozgalom születési helye”. Így kapcsolódott össze az ökumené és a misszió ügye, „ökumené a misszióban – misszió az ökumenében”.
A tanácskozás előkészítése
és lefolyása
Hadd jegyezzem meg elöljáróban, hogy külső formájában nem tekinthetünk a mai kor mértékével az 1910-ben megrendezett konferenciára, hiszen a jelenleg megszokott technikai eszközök, amelyek lehetővé teszik egy nagyobb konferencia előkészítését és lebonyolítását, akkor mind hiányoztak. A dokumentumok leírása, sokszorosítása, az előadások hangosítása, az esetleges tolmácsolás nehezebb feladatot jelentett, mint ma. Így érthető, hogy a résztvevők szinte mind angol anyanyelvűek voltak, ötszázan Britanniából és ötszázan Amerikából. A kontinentális Európa százhetven küldötte mellett csak néhányan voltak jelen India, Kína és Japán „fiatal egyházainak” képviseletében. Egyetlen afrikai résztvevő sem akadt, de hiányoztak Latin-Amerika, a római katolikus és az ortodox egyházak képviselői is. A többség férfi volt, bár a misszió munkájában jelentős számban tevékenykedtek nők is.
Edinburgh 1910 sikere az amerikai John R. Mott (1865–1955) munkájára vezethető vissza, aki az egyháztörténet kiemelkedő „interkonfesszionális” személyisége volt. Fiatal korában C. T. Studd angol evangélizátornak, a híres „Cambridge Seven” tagjának igehirdetése nyomán élte át személyes megtérését. A YMCA (Keresztyén Ifjúsági Egyesület) utazó titkára, majd a WSCF (Keresztyén Diákok Világszövetsége) főtitkára és elnöke harminchárom éven át. Kora legtöbbet utazó embere volt, aki tervszerű előkészítő munkával szervezte a missziói világkonferenciát.
A konferencia után, 1910-től működött a munkát folytató IMC, az International Missionary Council, és Mott élete végéig részt vállalt a keresztyén misszió szolgálatában. Ellenezte a keresztyén szervezetek építésében az „interdenominational” és „denominational” (felekezetközi és felekezeti) megkülönböztetést. Részt vállalt a Life and Work (Élet és Munka) és a Faith and Order (Hit és Egyházszervezet) 1925-ben Stockholmban és 1927-ben Lausanne-ban rendezett nagygyűlésében. 1946-ban Nobel-békedíjjal tüntették ki. 1948-ban az Egyházak Világtanácsa Amszterdamban tartott első világgyűlésén nyolcvanhárom évesen ő tartotta a megnyitó istentiszteletet. A magyar egyházakkal is jó kapcsolatokat ápolt.
A másik kiemelkedő személy a konferencia titkára, a skót Joe H. Oldham (1874–1969) volt. 1911-ben a folytatólagos bizottság titkára, majd az International Missionary Council főtitkára. Ebből a hivatalából indította el 1912-ben az International Review of Missions című folyóiratot, és lett a szerkesztője. Az első világháború kitörése után az angol gyarmatokon internált német misszionáriusok segítségére sietett, és az angol külügyi és gyarmatügyi hivataloknál nagy tekintélyt harcolt ki magának a misszió ügyeiben.
Afrika-szakértőként tartották számon; a kontinens nagy problémáját, a faji megkülönböztetést már 1924-ben megjelent könyvében (Christianity and the Race Problem, London SCM) elítélte. Kezdeményezésére alakult meg az afrikai kultúra védelmére és tanulmányozására szolgáló intézet (Institute of African Languages and Cultures), és ő töltötte be ennek adminisztratív igazgatói tisztét. Az 1930-as évektől kezdte tanulmányozni a modern államok strukturális és kormányzási problémáit (totális államok Keleten és Nyugaton). Ezekről a témákról számos tanulmánya és könyve jelent meg, kapcsolódva az ökumenikus mozgalom konferenciáihoz. Jelentős munkát végzett Edinburgh 1910 és Amszterdam 1948 teológiai-tanulmányi előkészítésében.
Hasonló nagy hatású ökumenikus vezető, aki átvette tőlük a „stafétabotot” az Egyházak Világtanácsának későbbi főtitkára, a holland Willem A. Visser’t Hooft (1900–1985) volt, ő szintén a WSCF (Keresztyén Diákok Világszövetsége) mozgalmából indult.
A konferencia előkészítését segítette, hogy megjelent a keresztyén missziók világatlasza (Statistical Atlas of Christian Mission). Kétéves előzetes tanulmányi felkészülés után kerültek a kifejezetten munkakonferenciának, helyzetelemzésnek és tervkészítésnek jellemzett Edinburgh 1910 elé a nyolcpontos bizottsági napirend témái:
(1) Az evangélium eljuttatása az egész nem keresztyén világhoz. (2) (2) Az egyház a misszió területén.
(3) Nevelés a nemzeti lét krisztianizálása viszonylatában.
(4) A missziós üzenet a nem keresztyén vallások viszonylatában.
(5) A misszionáriusok felkészítése.
(6) A misszió otthoni támaszpontja.
(7) Missziók és kormányok.
(8) Együttműködés és az egység elősegítése.
A konferencia témái és döntései közül csak a mai ökumenikus missziói helyzet számára leglényegesebbeket kívánom kiemelni. Nagy hangsúlyt helyeztek a misszió evangélizációs folytatására, gondolva a misszionáriusok felkészítésére és kiválogatására. Próbálták feldolgozni a gyarmatosítás és a misszió feszültségét. A tanácskozást figyelemmel kísérte a brit közvélemény – beleértve V. György királyt –, valamint Németország gyarmati közigazgatása és Theodore Roosevelt, az Egyesült Államok korábbi elnöke is.
Fontos üzenetként hangzott el az egyházak számára a korábban sokszor csak mellékes feladatként gyakorolt misszióról éppen Randall Dawidsonnak, Canterbury anglikán érsekének állásfoglalásában, hogy a missziónak az egyház életének középpontjában van a helye. Az érsek jelenléte és véleménye nemcsak a résztvevőkre tett nagy hatást, hanem a részt vevő egyházak teológiai és adminisztratív vezetőit közös missziói spiritualitással kapcsolta össze.
Az úgynevezett „fiatal egyházak” közötti együttműködés kihívást jelentett az otthoni „öreg egyházak” közötti egységtörekvések irányában. A skót David Livingstone misszionárius öröksége mellett a konferencia helyszíne emlékeztetett arra, hogy Alexander Duff személyében a missziós tudományok első teológiai professzora és a konferencia titkára, J. H. Oldham is skót volt. Személyük a „hátországok” jelentőségét húzta alá.
Tanulságok
Vizsgálnunk kell azt a kérdést, mennyiben befolyásolta a későbbi ökumenikus fejlődést a konferencia.
Mindaz, amit az akkori geopolitikai helyzetről, a különböző gyarmati vagy félgyarmati sorban élő országok társadalmi-szociális fejlődéséről megállapítottak, az első és különösen a második világháború után alapvetően megváltozott.
Beszéltek a fiatal egyházakról, a missziós területek eredményeiről, de 1910-ben ezen egyházak képviselői inkább a nyugati missziós eredmények bizonyítékai voltak, és nem igazi partnerek. Különbséget tettek „fully missionised lands” (teljesen misszionált országok) és „not yet fully missionised lands” (nem teljesen misszionált országok) között, és a misszió sokszor „erőteljes expanziót” jelentett.
A környező világ és az emberiség olyan „környezetként” jelent meg, amelynek evangélizációra és karitatív segítségre van szüksége. Az egyházak és a missziós szervezetek olykor Isten világosságának és hatalmi központjának letéteményeseként léptek fel, ahonnan a környező „világ” megvilágítandó, felszabadítandó és „kommandírozandó” volna. Erős „aktivista mentalitás” és militarista kifejezések jellemezték ezt a hozzáállást.
Kenneth R. Rose visszaemlékezése (Edinburgh 1910 – Its Place in History) idézi David Bosch összefoglalását a „pragmatikus, megfontolt, aktivista, türelmetlen, magabiztos, célratörő, diadalmas” protestáns missziós hozzáállásról, ahol gyakran találkozhatunk az agresszió, a támadás, a hódítás és a keresztes háború fogalmával. Ez a 18–19. században előforduló missziós gondolkodás alaposan megváltozott, hiszen ma már Afrika, Ázsia és Latin-Amerika egyházai adják a keresztyénség többségét.
A konferencián a Dél-Indiát képviselő V. S. Azariah megrázó szavakkal méltatta és köszönte a misszionáriusok áldozatát. A misszió helyzetét jelentősen befolyásolták a gyarmati felszabadítási folyamatok, az egyes országok függetlenségi törekvései. Egyes országokban – mint például Indiában – az új kormányok szembekerültek a misszió és a létrehozott fiatal egyházak képviselőivel, míg a legkésőbb, csak 1980-ban függetlenné váló Zimbabwe erre az ellenkező példa.
Jelentős hatása volt annak a ténynek, hogy Edinburghban szinte minden nagyobb missziós társaság, missziót és evangélizációt folytató egyház és szervezet képviselői találkoztak. Az önállóságukra, sajátos módszereikre és külön szervezeteikre annyira sokat adó missziós képviselők a világ helyzetének és benne a keresztyénségnek az elemzése, a beszámolók hatására felismerték, hogy a misszió és evangélizáció munkája a jövőben csak ökumenikus együttműködéssel történhet. Sikerült a konferenciának kapcsolatot kiépítenie a korábban az együttműködéstől elzárkózó anglo-katolikus anglikán missziós csoportokkal is. Az ortodox egyházakkal és a római katolikus egyházzal való kapcsolatfelvétel a misszióban csak Edinburgh után, néhány évtizeddel később jelentkezett.
A „missziós fiatal egyházak” 1910 körüli helyzetét és az „anyaegyházakkal” történő összehasonlítását jól jellemzi az a történet, amikor megkérdezték a Srí Lankán (korábban Ceylon) alakult anglikán egyházról annak püspökét. Ő azt válaszolta, hogy a Srí Lankán élő anglikán egyház külső megjelenésében teljesen olyan, mint az angliai, „csak nyári öltözetben”. Tehát a gyülekezetek megszervezése, a templomok építési stílusa, a liturgia mind-mind olyan, mint az anyaegyházban.
A misszióban megjelent kezdeti „Európa-centrizmus” gondolatvilágát a huszadik században háttérbe szorították a misszió munkája nyomán létrejött fiatal egyházak. Hadd tegyem itt most fel azt a messzire vezető kérdést: mit válaszolhatunk ma az ökumené összefüggésében azokra a „fiatal egyházi” felvetésekre, hogy vajon nem lehetne-e nekik „megspórolni” a korábbi évszázadok európai történeti-konfesszionális teológiai vitáit? Hiszen számukra idegen világ a középkori pápaság, a vallásháborúk vagy a felvilágosodás!
Edinburgh 1910 segített lezárni a misszió korábbi merev „konfessziócentrikus” és „Európa-centrikus” koncepcióját. A misszió korábbi századaiból is akad jó példa, mint az 1659-ben megjelent pápai instrukció a Kínában térítő szerzetesek számára arról, hogy nem Európa egyházi „útjait”, külsőségeit, hanem a hitünket kell továbbadni. Az együttes ökumenikus munkára hangsúlyt tevő International Missionary Council az Egyházak Világtanácsának 1961-ben Indiában, Újdelhiben rendezett nagygyűlésén csatlakozásával tette teljessé ökumenikus elkötelezettségét.
A missziós szervezetek nem léptek be előkészítés nélkül szervezetileg is az ökumenébe: öt nagy konferencián tárgyalták meg a részleteket (Jeruzsálem, 1928; Tambaram, 1938; Whitby, 1947; Willingen, 1952 és Accra, 1958). Az ökumenikus mozgalom nagy eseménye volt, hogy 1961-ben az ortodox egyházak is csatlakoztak az Egyházak Világtanácsához.
Ökumené a misszióban – misszió az ökumenében
Nagy vonásokban emlékeztünk most arra, hogyan kapcsolódott össze a Jézus Krisztus parancsa nyomán végzett misszió a keresztyén egységkeresés, az ökumené mozgalmával.
Edinburgh 1910 jelentősége a protestáns egyházak, sőt az egész keresztyénség számára csak a római katolikus egyház II. vatikáni zsinatának (1962–65) jelentőségével vetekszik. Láttuk, hogy J. R. Mott és J. H. Oldham konferenciával kapcsolatos imádságait kéréseiken felül meghallgatta az Úr.