evél&levél
Valóban felcserélődtek a hartai szobrok?
A szerző örül, ha olvassák írásait. Ha esetlegesen az általa közvetített információk, illetve saját gondolatai visszajelzéseket indukálnak, az különös örömmel tölti el. A jó szándékú kiegészítésekből pedig igyekszik tanulni.
Ilyen vélemény volt a hartai templom szobrairól írt cikkre (Mi történt a hartai templom eredeti szobraival?, Evangélikus Élet, május 30., 5. o.) vonatkozóan dr. Harmati Béla Lászlónak, az Evangélikus Országos Múzeum igazgatójának a hozzászólása. Ugyanakkor a szerző megpróbálja megérteni a „magas egyházi tisztséget betöltő lelkész levélírót” is , akinek hibás érvelését dr. Harmati Béla László a következő lapszámban rögtön meg is cáfolta… (A Rezsabek Nándor cikkére érkezett levél és Harmati Béla László írása Hartai szoborcsere címmel lapunk június 6-i számának 15. oldalán olvasható. – A szerk.)
A szobrok kérdéskörére visszatérve engedtessék meg még néhány mondat. A nyolcvanas években még elveszettnek hitték az alkotásokat. Sárkány Tibor korábbi hartai lelkész, esperes az Adalékok Harta történetéhez című kötetben (Népszava Lap- és Könyvkiadó, Budapest, 1983) azt írta: „Kár, hogy ezek a szobrok elvesztek.” Véleménye szerint: „Az egyik [szobor] Mózest ábrázolta a nyakában aranyozott táblákkal, a másik Pál apostolt ábrázolta. Az egyik az Ószövetséget, a másik az Újszövetséget jelképezte.” Halasi László jelenlegi hartai lelkész A Hartai Evangélikus Egyház története című kötetében (Énisz Péter kiadása, Harta, 2003) így írt: „A szószéken kétoldalt volt két fából készült szobor: Mózes és Pál apostol, előbbi az Ó-, utóbbi az Újszövetség jelképeként.” Véleménye szerint a püspöki süveget viselő szobor Pál apostol ábrázolása, az egyszerű ruházat Mózest takarja. A legfrissebb kiadású helytörténeti kiadványban, Feketéné Kordé Katalin Harta képes útikönyve című munkájában (Harta Nagyközség Polgármesteri Hivatala, 2005) ez szerepel: „A XVIII. századi alkotások Mózes és Pál apostol alakjában az Ó- és Újtestamentumot szimbolizálták.”
A szobrok által ábrázolt alakok kilétének megállapításánál ezekre a forrásokra alapoztam. De ahogy a cikk bevezetőjében jeleztem, „természetesen a templom részletes egyház- és művészettörténeti bemutatása messze túlmutat e cikk keretein, valamint e sorok írójának ismeretanyagán”. Éppen ezért illeti köszönet dr. Harmati Béla Lászlót, hogy korrekt választ próbált keresni az egyébként nehezen eldönthető kérdésre. Nehezen eldönthető, mivel Gottschall Péternek, a hartai helytörténeti gyűjtemény vezetőjének jóvoltából a cikk utóéleteként előkerült a szobrok eredeti, 1982-es bevételezési papírja. Ezen Rétfalvi Teofil, a múzeum alapítója – korábbi evangélikus kántortanító – Áronról és Péterről ír…
Rezsabek Nándor (Budapest)