Keresztény szemmel
Megkésett lusztráció, avagy az alkotmánybíróság diszkrét bája
Nem tudom, hogy és miként, de szeretett hazám, Románia régebbi és újabb története arról híres, hogy európai szomszédaihoz képest szépen szólva fáziseltolódásban van. Ezt egy általam és sokak által igen nagyra becsült irodalomtörténész és kultúrszociológus, Eugen Lovinescu sokkal egyszerűbben úgy fogalmazta meg, hogy tudniillik Románia, pontosabban a románság fejlettsége az európai civilizáció ütemtervéhez képest aszinkronban van. Mint írta, megkésett nemzet vagyunk a kontinens délkeleti sarkán, két civilizáció határán.
Itt van például a szörnyű gazdasági válság esete is. Két, ha nem három évvel ezelőtt keményen megrázta Amerikának és Európának az északnyugatibb felét. Mintegy két éve történelmi vetélytársunk, Magyarország is megkezdte gazdasági ámokfutását; mára talán látja a túlsó partot, és képes lesz felfelé ívelő pályára állni.
Mi pedig éppen most kezdjük, nyilván picit később. Az előrejelzésekből és a már érezhető tünetekből máris arra lehet következtetni, hogy a „várva várt” gazdasági válság nemcsak hogy két évet késett, de ami itt van, az hatványozott erejű, és itthoni rátermettséggel tökéletesített formában fog lecsapódni.
Ami a késlekedést illeti, van ez úgy is, hogy míg Európa boldogabbik felén, például a szomszédban autópályák sokaságán gyorsan és kényelmesen el lehet jutni a célhoz, addig mi, hagyományápolók a kátyúk, illetve különféle csatangoló állatfajták kerülgetésével sajátítjuk el a jobbfajta vezetés technikáját. Lám, minden rosszban van valami jó is.
Aztán itt van ez a lusztrációs, múltátvilágítási hisztériahullám. Hagyományainkhoz híven a rendszerváltást követő huszadik évben jöttünk rá, hogy most már nemcsak retorikai, de valahogy jogi szinten is „szembe kellene nézni a múlttal”. Ez egyébként hálás téma, mert látva a magyarországi fejleményeket az az érzésem támadt, hogy ez az egész „megtisztulási” jó szándék hasonló a kutyakölyköknek odadobott gumicsonthoz, amely folytonosan rágható, de nem emészthető. Nálunk arra gondoltak, hogy ne csak a vonatok késsenek egyre rendszeresebben meg a civilizáció – legyen ez így a lusztrációval is, amely ha pozitív eredményt nem is nagyon, frusztrációt annál többet fog eredményezni.
Húsz év után azt is mondhatnánk, hogy egy kicsit elkésett a lusztráció. Ha emlékezetem nem csal, 1990 márciusában a temesvári forradalom szellemét és célkitűzéseit ápoló Temesvár Társaság kiadott egy tizenhárom pontos nyilatkozatot. Nyolcadik pontja arról szólt, hogy az első három törvénykezési ciklusra meg kell tiltani a volt kommunista vezetők, aktivisták és a volt Securitate (a hírhedt román titkosrendőrség) tisztjeinek a megválaszthatóságát. Ez akkor nagy zajjal, csinnadrattával, balkáni ügyeskedéssel szépen meghiúsult, a kérdés politikailag szublimálódott, átalakult, erőtlenül lecsengett. Most, amikor szinte okafogyottá vált, újra elővették, hadd legyen még egy kis rágni való gumicsont a többségnek.
Bár a híres politikatörténész, Samuel P. Huntington szerint a rendszerváltás első két évében, frissiben és melegében kellett volna lebonyolítani az egész átvilágítást – titkosrendőrséget, kommunista pártot, a titkos és félig titkos levéltárakat –, ez valahogy, egy-két kivételtől eltekintve, sehol sem történt meg a valamikori béketáborban. Az egész morális tisztulás kérdése – véleményem szerint – egyfajta társadalmi utópiává változott, sokkal inkább a politikai játszmák, leszámolások és zsarolások eszközévé vált.
Ugyancsak Huntington állította, hogy a diktatúrákból kikerülő, felszabadult, rendszerváltó társadalmak általában kétféleképpen viszonyulnak a régi rendszer uraihoz: az egyik a vád és büntetés, a másik a bocsánat és feledés. Románia lusztrációs ügyködése ennek látszik valamelyest ellentmondani.
Mi afféle harmadikutasok lettünk. Ha már vád és büntetés nem lett, nem lehetett, inkább a régi apparatcsikok hazafiasságát méltató kitüntetések és kiemelt nyugdíjak következtek, és – magyarországiasra lefordítva – Biszku-féle „bűn és büntetlenséget”, a magyarországihoz hasonló „rózsadombi lakhatási akciókat” láthattunk. Másrészt bocsánat sem lehetett, mert ugyan bűn volt, a kommunizmust elítéltük keresztül-kasul, csak bűnös nem került, akinek megbocsáthattunk volna.
Feledésről sem igen lehetett szó, mert amit eleve nem tudunk, s akik eleve nem léteztek, azt és azokat elfelejteni elég nehéz lett volna. Mi maradt? A harmadik út, a tradicionális Romanian way: kivárni, elkésni. S mire a „nem létező” esetleges vádlottak húsz év múltán boldogan élvezhetik kiemelt nyugdíjukat, értékes utódaik pedig elfoglalták az új rendszer kulcspozícióit, nyilván az egyedül őket megillető, jól jövedelmező, biztos helyeket, már jöhetett a lusztráció.
Egyes naivak örömére május 19-én elfogadta a parlament a lusztrációs törvényt, azzal a felkiáltással, hogy jobb későn, mint soha. És ekkor következett az igazi csoda, a huszárvágás, olyan balkáni módra. Június 7-én az alkotmánybíróság, kőkeményen indokolva, alkotmány- és demokráciaellenesnek minősítette a törvényt, és hatályon kívül helyezte.
Ezek után mindenki csak vonogatta a vállát, csodálkozott, és következtek a végtelen „Miért?”-ek. Sok-sok miértünkre Székely Ervin politikai elemző válasza sikeredett talán a legsommásabbra, aki igencsak fején ütötte a szöget. Hogy tehát miért is? Egyszerűen azért, mert Bálint katona, a macska szőrös, és nem borotválkozik.
Adorjáni Dezső Zoltán püspök Erdélyi Egyházkerület