Kultúrkörök
Szervátiusz Tibor nyolcvanéves
Emlékeim között kutatok, régi képek villannak föl. Látom a hegy tetején a maga építette házát, hatalmas műtermét: alig van tenyérnyi hely a vendégnek. Mindenütt szobrok, készülő munkák, éles vésők, nehéz kalapácsok, a falhoz támasztott csákány, amellyel másfél évig faragta vallató Ady-fejét, mert a legkeményebb andezit nem akarta megadni magát.
Az 1930. július 26-án Kolozsvárott született Szervátiusz Tibor fát, követ, fémet mintázott. És őt is véste, égette sorsa naponta. A kisebbségi, nehéz erdélyi sors. Szorongató szegénység Kolozsvár egyik külvárosában. Itt kapta az első élményt, kedvet ehhez a gyönyörű és súlyos mesterséghez. Az útravalót: édesapja hátizsákját, benne néhány kopott szerszámmal.
Az apának, Szervátiusz Jenőnek nagy utat kellett bejárnia. Bartókhoz hasonlóan ő is évtizedekre alámerült a népélet mélységeibe, vállalta népének nemcsak ünnepeit, hanem keserűségeit, drámáit is. Szervátiusz, a latinból magyarrá lett családnév azt jelenti: jótevő, szolgálattevő.
Fia, Tibor is ezt tette. Folytatta a rábízott örökséget. Nem kellett különösen tanulnia a székely világot, hiszen ő még élte a folklórt. Csíkmenaság havasi embereiben érintetlenül éltek az ősi hagyományok, építkezések, kapufaragások, énekek, táncok. És dolgozott. Formában, tartalomban mindent kipróbált. „A gyökerekből táplálkozva kell indulnom, kiteljesednem – fogalmazta meg ars poeticáját. – Próbálnom 20. századi és egyetemes művészetet létrehozni. Igazabb, eredetibb, őszintébb, sőt: e századibb, ha azt mondom el, ami az enyém, amit csak én tudok népünkről, nemzetiségünkről, térségünkről.”
Új Dózsa-, Krisztus- és Börtön című szobra már így fogalmazódott. A fa után a gyönyörű ritmusú kő következett. Úgynevezett létportrék: Bartók, Móricz, Szabó Dezső és Ady tündökölt elő erős keze nyomán.
A fémek szeretetét bizonyára kovács őseitől örökölte. Hegesztett, domborítást készített, csepegtette és olvasztotta a forró anyagot. Hatalmas remeklése: Dózsa szinte nem is tüzes trónon ül, hanem századunk villamosszékén. Mint egy templomot, úgy építette „a megevettek királyát”. Hegesztőpisztoly kékes lángja lobbant föl műtermében; darabonként rakta össze roppant fémváz halállátomását. A csupasz szemüregek fekete mécslángként ragyognak.
Égetett tölgyfa Petőfije, kolozsvári Krisztusa, Trianonja, az 1956 kő és bronz kiáltása, Székely pietŕja, Kós Károly ezerbarázdás öreg arca, 301-es parcellájának feltámadó mondatai: szabadság nélkül nem élhetünk. Tűnődő magunkat látjuk itt, amikor még voltunk. Még mertünk. Voltunk forradalmas hősök, szenvedésben diadalmasok, hűségben tündöklők. És lehetünk?
Szervátiusz Tibor szoborüzeneteivel azt mondja: újra lehetünk, másként, ugyanilyenek. A most nyolcvanéves mester megáll egy pillanatra, pohár jó vörösbort iszik a barátok tiszteletére, de tekintete azt sugallja: nézzétek a szobrokat és hallgassátok őket. Azt súgják: nem látod, az életedről van szó! Magyarországról! Lépnünk, tennünk, cselekednünk kell. Együtt és mindhalálig.
Fenyvesi Félix Lajos