Kultúrkörök
Losung a szekrényben, Bethlen a várban
Magyarországi zarándokok a reformáció emlékhelyein
Ötnapos augusztus eleji németországi „re-túrá”-nkat a ménfőcsanaki, evangélikus Tóth Zoltán hívta életre. Győri, ménfőcsanaki, győrújbaráti érdeklődők, valamint néhány távolabb lakó jelentkezett rá. Célunk az volt, hogy az átélt élmények révén közelebb kerüljünk a reformációhoz. Luther és a lutheránus történelem nyomait követtük, nem megfeledkezve a magyar múlthoz és jelenhez való kapcsolódásokról.
Valamennyien először jártunk Herrnhutban, ahol az evangélikus bibliaolvasó Útmutató készül, számos nyelvre lefordítva. Szakács Tamás – az Evangélikus Belmissziói Baráti Egyesület hírlevelében közölt – előadásának nagy szerepe volt abban, hogy idetaláltunk.
A ma már világszerte több mint nyolcszázezer tagot számláló herrnhuti missziós testvérgyülekezet sokféle tevékenységet folytat, számunkra mégis az volt a legnagyobb élmény, amikor egy nagy fehér szekrényt kinyitottak előttünk, és megmutatták az összes eddig megjelent Losungból álló gyűjteményt. Bemehettünk abba a szobába, ahol a – szintén hófehér – ovális asztalon történik az Útmutató igéinek a sorsolása. (A testvérközösség egyházunkra gyakorolt hatásáról lásd dr. Lackner Pál püspök írását lapunk 1. oldalán. – A szerk.) Láthattuk a főtéren a hatalmas, mégis derűs templomtermet belülről, a közösség asztalával és címerével. Az egyik iskola tábláján az ismerős Comenius nevét olvashattuk, a cseh testvérét, akinek üldözött hitsorsosait 1722-ben Zinzendorf gróf befogadta itteni birtokára.
Egészen más stílusú evangélikus templomot csodáltunk meg Drezdában, a szász választófejedelmek fényes fővárosában. Barokk pompáját azért bámuljuk igazán, mert ismerjük az 1945-ben lebombázott épület felemelő történetét is. A 2005-ös átadást megelőzően csak emlékeztetőül meghagyott romhalmaz állt a helyén. Ma a templom a háború utáni megbékélés jelképe, hiszen volt ellenségek együtt építették újjá.
A drezdai múzeumban a földi kincseket csodáltuk – az erfurti kolostorban az égiekről beszéltünk. Nem tudjuk, melyik cellácska volt a szerzetes Lutheré, de ablaka a kerengőre nézett, amelyet ők keresztútnak neveztek, mert ott sétálva a Megváltó passióján elmélkedtek.
A lipcsei Tamás-templomban éppen szólt az orgona, mikor beléptünk, mégpedig a régi, a Bach-korabeli. Az „ötödik evangélista”, aki a reformáció szellemiségét a zenében teljesítette ki, csodálatosan felújított múzeumot kapott a templommal szembeni épületben.
„Vittenberga” most is tárt karokkal várja a magyarokat. Templomaiban anyanyelvünkön írt ismertető is olvasható. A 16. századból 442 itt tanuló honfitársunkról tudunk. A németek után mi voltunk a legnépesebb náció, s a reformáció századában nekünk, magyaroknak ez volt az első számú egyetemünk. Később sem lehetett kicsi a jelentősége, mert idegenvezetőnk a Luther-házban azt mondta, hogy egyszerre ezer magyar is járt az egyetemre. A diákok egy csoportja körülülhette az asztalt a reformátor máig kegyelettel megőrzött szobájában. Magyarok is hallgatták prédikációját a szószékről, amelyet szintén nagy becsben tart a múzeum.
Természetesen nem mulasztottuk el Luther sírjának megkoszorúzását a vártemplomban. Születésének és halálának helyszínét, Eislebent is felkerestük. A szülőház frissen felújítva és kibővítve várja a látogatókat. A család történetén kívül a városka gazdaságáról is sok mindent bemutat a kiállítás. A Péter-Pál-templomot (ahol Luthert keresztelték) és a Sterbehaust (ahol reformátorunk elhunyt) viszont éppen most újítják fel, ezek tehát a jövőben tartogatnak meglepetéseket.
Ellátogattunk Wartburg várába, a német Biblia szülőhelyére. „Jörg lovagnak”, Bölcs Frigyes látszatfogságban tartott vendégének kis dolgozószobáját többen nem először láttuk. Örömmel fedeztük fel ennek előterében Bethlen Gábor erdélyi fejedelem arcképét. A lovagvár leghíresebb magyar lakójára, Árpád-házi Szent Erzsébetre koszorúzással emlékeztünk.
Nürnberg és Augsburg is a reformáció városa, s számos ponton kapcsolódik a magyar történelemhez. Hitvallásunk is „ágostai” (1530), és az életünk kereteit jelentősen befolyásoló híres vallásbéke is (1555). Az augsburgi Szent Anna-templom Luther-szobájában hagytuk utolsó emlékszalagunkat.
Szó esett az úton a reformáció neves művészeiről, többek között Cranachról és Dürerről, valamint más olyan személyiségekről, akik a megtekintett műemlékekhez, az érintett városokhoz és tartományokhoz kapcsolódnak. Reggeli és esti áhítatainkon felhasználtuk Luther Márton írásait. Némelyeknek meghökkentő az aktualitása.
Az utolsó együtt töltött esténken egy kis nürnbergi hotelben úrvacsorát vettünk. Itthon szerkesztett liturgikus-énekes füzetkénk a Kenyérré váló rózsa címet viselte. A Luther-rózsa jelképes üzenete volt a vezérfonalunk – középpontban a kereszttel.
Erről a középpontról meg nem feledkezve várjuk a reformáció ünnepe előtti pénteket, amikor a győrújbaráti gyülekezeti teremben szeretnénk feleleveníteni úti élményeinket.
Goór Judit