Kultúrkörök
Zsiványok az általános iskolában
Tanévkezdés. Sok oktatási intézményben egyre nehezebb feladat elé állítják a gyerekeket és a pedagógusokat a viselkedési problémás tanulók. Ám mi lehet szörnyűbb, mint egy egész klán, hat vásott testvér: minden évfolyamban egy? Ők könyvünk hősei, a Herdmanek: Ralph, Leroy, Claude, Ollie és Gladys, valamint nővérük és vezérük: Imogene. Akibe lehet, belekötnek (főleg a kicsikbe), amit lehet, meglovasítanak – akkor sem riadnak vissza, ha egy bébiről van szó –, a tanárokkal tiszteletlenek, a szabályokat félresöprik, rettegésben tartják az iskolát, sőt az egész kisvárost; és persze amit csak meglátnak, mindent felfalnak.
„Az a nagy büdös igazság, hogy senki sem akar velük ujjat húzni. Mindenki tudja jól, hogy hacsak nem akar bankrablásba keveredni vagy egy kigyulladt könyvtárban szénné égni, jobb nagy ívben elkerülni őket. Különösen, ha a Woodrow Wilson suliba jársz, egy osztályba egy Herdmannel. Nem is akármelyikkel, hanem Imogene-nel. Ráadásul év végére még valami jót is kell találnod benne” – magyarázza a hatodikos Beth, a mesélő, akinek az osztályában ez az éves feladat: egymást tanulmányozni és mindenkiben jó tulajdonságokat felfedezni. Ami persze Imogene esetében képtelenségnek tűnik.
A könyv kilenc fejezetének mindegyike egy-egy csínytevést tartogat, amelyen a biztonságban lévő, kívülálló olvasó roppant jól szórakozik, és a legvégén megtudhatja azt is, vajon rejtezik-e a „gyerekbanditában” értékelhető tulajdonság. A könyvet ajánlom minden iskolásnak negyedik osztálytól, de akár a szüleiknek is.
Csak a felnőtteknek mondom, hogy az iskola nemcsak arra van, hogy a tantárgyak anyagát a gyerekek fejébe töltsük. Legalább ilyen fontos a szociális kompetenciák fejlesztése. Részletes kifejtés helyett álljon itt a kompetencia egy meghatározása: „Problémahelyzetekben mozgósítható tudás, eredményes cselekvésre való képesség.” Azaz hogy a gyerek megtanulja, hogyan lehet egy közösségben kapcsolatokat fenntartani, érdekeket érvényesíteni, konfliktusokat kezelni. Több felmérés jutott arra a következtetésre, hogy a nagybetűs életben nem feltétlenül a legjobb tanulók érvényesülnek, hanem inkább azok, akik megtanulták a társaikkal való együttműködést.
Hát erről is szól Barbara Robinson könyve, mely hazájában több mint egy tucat díjat kapott a kritikusoktól, a tanároktól, a könyvkereskedőktől és a gyerekektől.
Naszádi Kriszta