Evangélikusok
Rendhagyó írásmagyarázat
Gondolatok Muntag Andor professzor halálának tizedik évfordulóján
Ülünk a dolgozószobában. Csak beszélgetünk és beszélgetünk. Néha egy kis csend, egy kis körbejárás gondolatban. Könyvek előttünk és könyvek mögöttünk. Ahol nem könyvek vannak az üveges szekrényben, ott a hetvenes és nyolcvanas évek jól ismert papír- vagy műanyag borítójú iratgyűjtői duzzadnak a beléjük préselt papíroktól.
Muntag professzor úr özvegye, Bartucz Judit teszi elém a bibliográfiát, a cikkek jegyzékét vagy éppen az újságokból és folyóiratokból kimásolt tanulmányok hangyaszorgalommal témánként összegyűjtött köteteit. Egyik-másik mappa ismeretlen, de felbukkan egy-egy ismerős is: ezt már láttam hajdanán a tanteremben. Fekete borító, ráragasztott fehér címke a szép, egyenletes kézírás összetéveszthetetlen betűivel.
Egy nagy rendező elv már az első pillanatban feltűnik: minden bibliai könyvek szerint van sorba rakva, hogy a hozzájuk kötődő irodalom, forrás, magyarázat és tudományos írás egyaránt egy helyen legyen. A Genezis könyvéhez gyűjtött források szépen egy sorban, az Ámószhoz felfedezettek egy másik kötésben, nem is beszélve a Jóbhoz gyűjtött anyag vastag köteteiről. Kis papírdarab a mappa elején: a koncentrált vázlat. Egy nagyobbacska pedig a gyöngybetűs héber preparáció.
Mennyi nappal és mennyi éjszaka kellett ehhez a munkához! Micsoda kitartás és türelem ahhoz, hogy minél több, jól használható irodalom kerüljön a hol figyelő, hol pedig elkalandozó gondolatú hallgatók elé! Ha lelkészek lesznek, a szószéken nagy szükségük lesz a mély ismeretekre. Ha betegekkel beszélgetnek, akkor is a Biblia lesz az igazi kincs a kezükben. Vajon megjegyzik az igéket? Vajon eszükbe jut a megfelelő mondanivaló éles helyzetben? Elegendő év elején elmondani, vagy többször kell figyelmeztetni a hallgatókat, hogy ha nem olvassák évente végig a Bibliát valamilyen módszer szerint, akkor nagyon elszegényedik az igeismeretük? Nem fognak tudni idézni a Bibliából! Látják majd a bibliai könyveket összefüggésben? Nehogy felmenjenek a szószékre alapos és többlépcsős, Luthertől örökölt ősi módszer nélkül! A szószéken nem lehet „csak úgy” megszólalni!
Valahogy így kellett gondolkodnia a tanár úrnak, akit a legritkábban szólítottunk meg ilyen hivatalos formulával. Legfeljebb a vizsgákon igyekeztünk így tenni, mert bizony hamar kitűnt az ismeretanyag óriás volta a professzor oldalán… Elég volt egy-két bibliaismereti rá- vagy visszakérdezés, és az alázat pillanatok alatt meghatározó tulajdonságunkká vált.
Ülünk a szobában. Hirtelen bevillan a 104. zsoltár szinte szó szerint. Nem is tudom, honnan érkezett ilyen hirtelen. A képek a teremtett világról, a gyönyörű, kiszélesedő koncentrikus körök – és a lényeg, amit ki tudja, hányszor hallottunk: van ennél szebb költemény? Van ennél tökéletesebb alkotás? Ki kell állni a csillagos égbolt alá egy este és gyönyörködni, bátran és felszabadultan. Rácsodálkozni az Alkotó tökéletes munkájára. De nem elég ám egyszer elolvasni, hanem többször, és a héber nyelv zenei szépségére is oda kellene figyelni. Mi, a diákok talán éppen annak örültünk, hogy egyáltalán követni tudjuk Bandi bácsit a héber szövegben. De ő tekintettel ránk ismételt és meg-megállt, hogy bevárjon minket.
Aztán egyszer csak megérkezünk oda, amit nem lehet elfeledni: „Ott járnak a hajók, és a cethal, amelyet azért formáltál, hogy játszadozzál vele.” (Zsolt 104,26) Máig eleven a magyarázat minden mondata: hát nem bámulatos, hát nem elragadó? Micsoda értéke és jelentősége van ennek a cethalnak! Aztán lassan odakanyarodunk a mindig kimaradhatatlan, Szentlélekre való utaláshoz: „Ha kiárasztod lelkedet, új teremtmények keletkeznek, és megújítod a termőföld felszínét.” (Zsolt 104,30) Megint a kérdések sora: van ennél nagyobb esemény? Van ennél több, amire az élethez szükségünk van? Nem hiányzik ebből semmi sem. A teremtő és megtartó Isten nem írható le másképp, csak ezekkel a gyönyörű és teljes képekkel, a zsoltáros művészi énekével. Hogyan is indul a zsoltár? „Áldjad, lelkem, az Urat! Uram, Istenem, igen nagy vagy, fenségbe és méltóságba öltöztél…”
Egy pillanat alatt befejeződik a képzeletbeli előadás. Visszaérkezem a jelen pillanatba. Tíz esztendeje, 2000. augusztus 23-án halt meg Muntag Andor ószövetségi professzor, evangélikus lelkész. Számára mindkettő fontos volt: a tudós és a gyakorló lelkész. Mindig izgatta, hogy mi történt azoknak a családjával, utódaival az egyházban, akiket egykor káplánként vagy gyülekezeti lelkészként tanított. Nagyon jól érezte magát igehallgatóként is a templompadban. A puszta megjelenésével és néhány kedves szavával mindig bátorította egykori tanítványait a jó igehirdetésre. Apró papírdarabkákra írt hihetetlenül fontos mondatokat. Volt egy névsora is: azok szerepeltek rajta, akikért mindennap imádkozott név szerint is. Nem felejtem el azt a pillanatot, amikor felfedeztem a nevemet ezen az egyszerű noteszlapon…
Sokan vagyunk a ma élő lelkésznemzedékben, akiknek van mit megköszönniük és van miért hálát adniuk az ő életével kapcsolatban. Az ige- és Biblia-szeretetnek azon a fokán állt, ahová nagyon nehéz feljutni. Luther teológiájának olyan szeleteit is ismerte, amelyeket csak nagyon kevesen. Az alázatnak és egyszerűségnek olyan természetes hordozója volt, hogy igazi értékeire talán csak mostanában ébredünk rá.
Őrizzük emlékét, és legyünk hálásak az elvégzett munkáért – egy kicsit emelkedettebben és ünnepi módon most, halálának tizedik évfordulóján.
Szabó Lajos