A vasárnap igéje
Advent harmadik vasárnapja – 5Móz 5,6a.7–10
Krisztus tanúkat küld maga előtt
Menthetetlenül indulatossá válok, ha regényesített Bibliát olvasok, hallok vagy látok. Még akkor is, ha netalán jó szándék vezeti azokat, akik a Szentírás szűkszavúságát szeretnék könnyebben érthetővé hígítani, a vélt „fehér foltokat” kitölteni. Most mégis szabadjára eresztem a fantáziámat, noha tudom, hogy igénkben a törvényen és nem a körülményeken van a hangsúly.
Próbálom elképzelni Áron istenszobrászatának körülményeit. Látom azt a szokatlan készséget, ahogyan a nők szedik le magukról kedvenc ékszereiket. Látom a nyersanyaggá lefokozott aranykupacot. De nem tudom elképzelni, hogy ne szóltak volna bele a kivitelezésbe. Joggal mondhatták: az enyémből is készül, nekem is lehet beleszólásom. Áron pedig a maga és népe intenciója szerint kontárkodik. Talán ide is érvényes 2Móz 32,35 ítélete: „A nép elvadult, mert Áron hagyta őket elvadulni.”
Ami elkészült, borjúformára sikeredett, egyiptomi emlékek hatása alatt. Nem olyan nagy, nem is annyira mutatós, mint az „etalon”, Áron és népe mégis elégedett, mert a szobrász felszabadult a rá nehezedő nyomás alól, a népnek pedig volt mit körültáncolnia. Kicsi ugyan az isten, de ez a jó: emberméretű. Nem nő föléjük, közéjük való. Hordozni sem nehéz. Megfelelő.
De ideje elzárni a fantázia csapját. A regény lehet érdekes, mégis a tényre kell figyelnünk: Isten gondoskodik tanúkról, hogy ne a kívánságaink, vágyaink öntőformájából várjuk a privát istenünket. Ha így teszünk, megisszuk a levét (2Móz 32,20).
Mózes az egyetlen, igaz Isten tanúja. Nem szabad Áron és Mózes személyében a pap és a próféta szükségszerű ellentétét látnunk. Mózes, a tanú, éppen elég példát szolgáltat ennek a feltevésnek a tarthatatlanságára. A tanú azért erős és hajthatatlan, mert a gazdája erős és irgalmas. Attól hiteles, hogy Isten szentségéről és irgalmasságáról vall. Saját szentségtelenségét is Isten irgalmára bízza.
A vasárnap evangéliumában is tanúról hallunk. Méghozzá Jézus szájából. Keresztelő Jánosról van szó, a bebörtönzöttről. Azért rab és halálra szánt, mert Heródes szemére lobbantotta vétkét. De Isten akaratát valló tanúskodásának máshol van a csúcsa: ott, ahol Jézus Krisztusról vall. Tanúságtétele minden vasárnap felcsendül az úrvacsorai oltárnál: „Íme, az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét!” (Jn 1,29)
Nem rettenthetetlen hős, bizonytalankodását sem szégyenli, nem hivatkozik arra, hogy tanúskodása nyomán tanítványjelöltek sora indult Jézus felé. A tanú rászorul a páratlan Tanú üzenetére: ne a maga sorsának alakulásából ítéljen Jézusról. Ne kételkedjen: nem tévedett, tanúskodásával nem hamarkodta el a dolgot, másokat sem vezetett félre. Megtette a dolgát.
Krisztus Isten irgalmáról tanúskodik. Jánosra is áll, amit Krisztus mással tesz. Menjen az útján békességgel, az Isten Báránya az elbizonytalanodott tanú nyomorúságát is hordozza. Mögötte is az Úr az erős. A Tanú tanúskodik a tanúról. Azok előtt is, akik Keresztelő elbizonytalanodása hallatán hajlamosak lennének feledni, kinek a tanúskodása nyomán indultak Jézus felé. Vagy a maguk nyomorúságát próbálják mentegetni azzal, hogy még Keresztelő sem volt ment a megingástól, kételyektől.
Krisztus az igazi Tanú, akinek a hűségét és irgalmát semmiféle hitbeli elbizonytalanodás nem írhatja felül. Ő „tud és akar segíteni” (Énekem az Úr 7,3). Nem veti meg, nem szégyelli, nem írja le gyötrődve kérdező tanúját, hanem magához öleli. Azokkal együtt, akiket a tanú elbizonytalanodása a maguk Krisztus-hitének az elbizonytalanodásához vezethetne. Nem lehet betelni a Zsidókhoz írt levél krisztológiájának csodálatos vallomásával: „…nem szégyelli őket testvéreinek nevezni…” Népét így mutatja be Istennek: „Íme, itt vagyok, én és a gyermekek, akiket az Isten adott nekem.” (Zsid 2,11.13) Még a megroggyant hitű tanút is a magáénak vallja Krisztus!
Az epistolában Pál is tanúnak vallja magát, munkatársaival együtt. Nem magánvállalkozásba kezdtek Krisztus hirdetésével, Krisztus maga rendelte őt és őket tanúként. Ezért olyan öntudatos a hangja. Hűséges, és hűséget remél. Mérceként az egyetlen tekintély mércéje elé áll. Nem veti meg a gyülekezet véleményét, hanem arra inti őket, hogy magukat is az érettük is tanúskodó Krisztus irgalmára bízzák.
Advent harmadik vasárnapján az eljött, a köztünk lévő és a dicsőségben eljövendő Krisztus a „tanúk fellegével” vesz körül bennünket. Általuk ő maga tanúskodik irgalmas hatalmáról. Ne vessük meg tanúit esendő voltuk miatt. Krisztusért hallgassunk rájuk, amíg Krisztus el nem jön, hogy tanúit leváltva őelőtte hajoljon meg minden és mindenki.
Fehér Károly