Kultúrkörök
Száz éve született a színészdíva
A zsidómentő Karády Katalin
Nem volt különösebben szép vagy csinos, nem mondható kora kiemelkedő színésztehetségének, sem énekesnőjének, mégis ő az, akire emlékezünk, még száz év múltán is, az ő nevét ismerik a fiatalabbak is. Karády Katalin, a magyar filmgyártás első igazi dívája éppen egy évszázada született.
Életét legendák és rejtélyek övezik. Általánosságban ismert, hogy a negyvenes évek elejének leginkább foglalkoztatott filmszínésznője volt, idehaza 1949-ig léphetett színpadra, majd ellehetetlenítették. Emigrációba kényszerült. Életének utolsó huszonkét évét New Yorkban töltötte, ahol kalapszalont működtetett. Nyolcvanévesen hunyt el. Ezek a legismertebb tények Karády Katalinról.
Csak huszonhat évesen kezdett el színészetet tanulni. Dekoratív megjelenése, titokzatos, erotikus kisugárzású lénye, mély hangja, szuggesztív egyénisége filmszerepekben érvényesült igazán.
Kanczler Katalin néven született 1910. december 8-án kőbányai munkáscsaládban; ő volt a legkisebb, hetedik gyermek. Cipészmester – és lóversenyfüggő – édesapja szigora elől menekült előbb a színielőadásokra, majd mindössze tizenhat évesen házasságba. Utóbbi – egy nála harminc évvel idősebb adóhivatali főtiszttel – csak pár hónapig tartott, míg a színház, a színpad örök szerelme maradt.
Egy újságíró, Egyed Zoltán fedezte fel tehetségét, Cs. Aczél Ilona, a neves színészpedagógus kezdte tanítani a szakma titkaira. Ennek révén került a Vígszínházba. A kezdetektől kedvező kritikákat kapott, mégis a mai napig leginkább a nevéhez köthető filmmel, az 1939-ben bemutatott, Zilahy Lajos regényéből készült Halálos tavasszal robbant be igazán.
A filmművészetben Karády megjelenése új korszakot indított el. A vígjátékokat felváltotta a melodráma, amelynek ő volt a legnagyobb sztárja. Filmjeiben gyakran alakítja a démonikus vampot, a mindenkinek tetszeni vágyó nőtípust, a végzet asszonyát, aki tragédiákat okoz környezetének, pusztulásba viszi a vele kapcsolatba kerülő férfiakat. Aki öl, akiért ölnek, és aki mindent felperzsel, de maga is elég a szerelem tüzében. Ezt a szerepkört szinte neki találták ki, sejtelmes szépségéhez, mély hangjához.
A háború éveiben zenés darabokban is bemutatkozott, színpadi sikerei ekkor voltak a leghangosabbak. Zenéi, slágerei a mai napig élnek, még a fiatalabbak is ismerik, dúdolják: „Ez lett a vesztünk, mind a kettőnk veszte”, „Hamvadó cigarettavég”, „Száz vágy muzsikál itt az éjben”, „Valahol Oroszországban”.
A néhány éven át tartó sikereknek és fényűzésnek a háború vetett véget. Előbb együtt bujkált vőlegényével, Újszászy Istvánnal – aki a második világháború alatt a magyar hírszerzést és kémelhárítást irányította Horthy vezérkarában, és a háborúból való kiugrást készítette elő –, majd német fogságba estek. Karády rendőri felügyelet alá, később börtönbe került, vőlegényét valószínűleg kivégezték. A színésznő elleni vád az volt, hogy más vallásúaknak segített. Annyi tudható, hogy lakásaiban üldözötteket bújtatott, és volt, akiért még Kistarcsát is megjárta, hogy kikönyörögje. Zsidó alkalmazottait nem bocsátotta el. Ezzel lett törvényszegő. Három hónapig vallatták a börtönben, fogait kiverték.
Amikor szabadon engedték, lakását kifosztva találta. Próbált új életet kezdeni. Hamar ismét színpadra állt. Operettekben játszott, de egyre kevesebb lehetőséget kapott. A lassan meginduló magyar filmgyártás tudomást sem vett róla, korábbi filmjeit, mint a polgári kultúra lenyomatait, betiltották.
A mellőzöttség, az egyre kilátástalanabb anyagi körülmények miatt döntött úgy, hogy elhagyja az országot. Disszidálását gondosan megszervezte. Előbb Bécsben, majd Salzburgban, Svájcban, és Brüsszelben élt. Hónapokat várt az amerikai vízumra, hiába. Azt beszélték, hogy lepaktált az oroszokkal. Ez a kémvád évtizedekig tartotta magát.
Támasza az a Frank Irma kalapszalon-tulajdonos lett, akivel már Pesten is egy fedél alatt élt az utolsó időkben. 1953-ben hajóztak át Brazíliába, majd miután az ottani magyar emigránsok aláírásainak nyomatékával végre vízumhoz jutott, az Egyesült Államokba. Már Săo Paulóban is kalapszalont működtettek Frank Irmával, és ilyen üzletet nyitottak New Yorkban is, az elitnek számító Madison Avenue-n. A szalonnak hamarosan jó híre ment, még Nancy Reagan is náluk rendelt.
Hosszú idő után itt, az emigráns magyarok előtt állt újra színpadra. Kezdetben Svéd Sándorral, a neves operaénekessel lépett fel, később önálló esteken is szerepelt. Fellépésének ereje meglepte a szakmabelieket is. Ő azonban tisztában volt azzal, hogy idegen földön, közel hatvanévesen már nem kezdheti elölről a karrierjét.
Belülről ízig-vérig magyarnak tartotta magát, mégis kerülte a magyar vevőket és az olyan helyeket, ahol magyarok megfordultak. Nem volt büszke arra, hogy üzletasszony lett belőle. Ahogy idősödött, még zárkózottabbá vált. Egészségi állapota romlott, daganatot állapítottak meg nála. A gondos kórházi kezelés ellenére 1990. február 8-án meghalt.
Amerikában ismerősei és barátai, valamint az izraelita hitközség képviselői – akik nem feledték el, miként segített a művésznő a vészterhes időkben – búcsúztak tőle. A magyar kormány díszsírhelyet adományozott neki a Farkasréti temető művészparcellájában. Óriási tömeg rótta le kegyeletét a Szent István-bazilikában felravatalozott koporsója előtt.
Magyarországon csak fokozatosan tették elérhetővé filmjeit, lemezeit. Ezek bevételét már korábban a Bajor Gizi Színészmúzeum és két budapesti színészotthon céljaira ajánlotta fel, melyeket – bár élete felét külhonban töltötte – szívügyének tekintett.
Karády Katalinnak egyetlen elismerésben volt része, abban is halála után: 2004-ben a vészkorszakban tanúsított hősies magatartásáért Izrael állam posztumusz Jad Vasem kitüntetést adományozott neki.
– Bár nem volt kora legjobb színésze vagy legképzettebb énekesnője, nem volt különösebben szép, mégis olyan kisugárzása volt, olyan titokzatos élete, amely miatt Karády Katalin nevét ma is ismerjük. Többet beszélünk róla, mint a tehetségesebb színészegyéniségekről. Filmjei még a fiatalabbak számára is érdekesek. Ezt a titkot, bár sokan akarták, mégsem tudták megfejteni – nyilatkozta lapunknak Pocsaji Ildikó, a születési centenárium megünneplésére életre hívott Karády Alapítvány művészeti vezetője, a művésznő életművének kiváló ismerője. Elmondta még, hogy az alapítvány ez évben országos Karády énekversenyt rendezett, és hasonmásversenyt is tartottak.
A Karády-évet filmvetítésekkel, emlékkiállításokkal, előadói estekkel 2011-ben is folytatják, inkább már helyi szinteken, de az egész országra kiterjedően.
Szegfű Katalin