Kultúrkörök
A hazatért magyar
Amerigo Tot-emlékszoba a Koller Galériában
Kissé megkésve, de végleg hazatért Rómából egy hűséges magyar. A nagy szobrászművész – aki tavaly lett volna százéves –, Amerigo Tot utolsó lakásában, a budai Várban, a Táncsics Mihály utca 5. alatt emlékszobát rendeztek be, ahol személyes tárgyain kívül szerszámai, számos alkotása, illetve a róla megjelent kiadványok is láthatók.
A Fehérvárcsurgóról Tóth Imreként indult, Olaszországba menekült parasztfiú tehetségét hamar észrevették. Fölfelé suhanó csillagként ívelt pályája, megbecsült művészként dolgozott fogadott hazájában. Úgy, hogy soha nem felejtette el szülőföldjét, gyönyörű magyar anyanyelvét. A hatvanas évektől egyre többször látogatott haza, kiállításokat rendezett, köztéri műalkotásokat készített.
Több száz szobor, megannyi grafika, kerámia fémjelzi munkásságát. Életében siker és rajongás övezte; mára a feledés sűrű homályából villan elő a hatalmas életmű, amelyet Tóth Imre a teremtés lázában alkotott. Halála, 1984 óta az idő kikezdte műveit: elszíneződtek az alakok, letöredeztek a bátor formák finom részei. Találóan írta Nemes Péter, a mester alkotóvilágába kalauzoló új kötetében: „A múltat nem csupán megteremteni, de ápolni is kell.”
Az emlékszobának otthont adó Koller Galéria földszintjén Amerigo Tot lendületes vonalú grafikái láthatók. Egy golyóstollas önarckép (1941), monotípiák, a három Grácia dús keblű aktjai (1983). Ugyanez pirográniton fekete-arany nyomással (a Zsolnay-porcelángyár műhelyéből, 1984). A vitrinben régi rajzok, kopott vázlatfüzetek. A lépcső mellett, fölfelé „eligazító”, tenyérnyi grafikák, tüneményes plasztikák, a willendorfi Vénusz parányi átköltése…
Fönt, a második emeleten az emlékszoba. A hármas ablak közelében a Csurgói Madonna (1969) kerámiaváltozata. (Zárójelben jegyzem meg: innen nyílik a legszebb kilátás Budapestre. Tündöklik a Duna, a hidak, körötte a kopott házak dzsungele.) Szobrok: a Nyugalmazott birkózó (1947) bronzfeje, a Holdkóros remek kompozíciója. Kerámiák: az Asszonyok a tengerparton (1981) nagyméretű, a szerelem szépségét hirdető lapjai. Domborítások: Utolsó vacsora (1938), Pál disputája (1970), a Biblia örök üzeneteinek modern megfogalmazása. A Mag apoteózisa a Szent István Egyetemen, Gödöllőn látható; az asztal mutatja, milyen hatalmas: 11,5-ször 13 méteres.
Fotók: együtt VI. Pál pápával s a Szentatya személyes karácsonyi üdvözlőlapja (1977). A falon a képek szinte végigkísérik a szobrász munkás hétköznapjait: öntés közben, izmos jobb kézzel a magas aktokat formálja gipszből; cigarettázik, ami nagyon ritka; bajuszosan néz ránk, a híres fekete-fehér ingben; s a végén, fáradtan ejti nagy erős kezét az ölébe. „Átdolgoztam az életemet!” – mondja tekintete.
Köszönet illeti a Koller Galériát, amiért az értékőrzés feladatára is vállalkozik.
Egy nagy magyar szobrász végleg hazatért. Megpihenni. Várja, hogy fölfedezzék, várja látogatóit. A fiatalokat, hogy elmondhassa: érdemes dolgozni, teremteni – nem reménytelen az élet!
Fenyvesi Félix Lajos