Élő víz
Jössz-e ünnepelni?
Ifjúkori barátom utálta a karácsonyt. És minden más ünnepet. Azt mondta, nem hajlandó a naptár parancsára örülni, szeretni, kibékülni, feltámadni, új életet kezdeni. Inkább bármikor és őszintén, mint képmutatóan és kampányszerűen. Gyanítom, sokan vannak, akik osztják fenntartásait.
Szívbéli barátnőm mondta el félelmeit a napokban. Egyedül van. Súlyos kompromisszumok árán ünnepelhetne rokonaival. Két rossz közül mit válasszon? Nyeljen szenteste folyamatosan, vagy válassza a magányos karácsonyt? Utóbbiról szörnyű tapasztalatokat hordoz az elmúlt évből. Fenyegető árnyként éli meg a közeledő karácsonyt. Ha figyelembe vesszük a kompromisszumokat, a félig-meddig karácsonyokat, a több rossz közül választás kényszerét, akkor az ő táborába többé-kevésbé bármelyikünk besorolható.
Szinte arcul csap az óriásplakát: Szandi (Réka/Kitti/Györgyi/Adri) a … bevásárlóközpontot választotta, hogy tökéletes legyen az ünnep. Mi meg elhisszük. Hogy az ünnepnek tökéletesnek kell lennie. Óriási várakozást építünk ki magunkban, folyamatosan rossz a lelkiismeretünk, mert nem tudunk megtenni mindent azért, hogy az ünnep tökéletes legyen. Ennek következtében mindannyian annyira érzékenyek, idegesek és sebezhetőek leszünk, hogy a legrosszabb pillanatban borítjuk rá valakire összes rosszkedvünket – és tényleg elrontjuk az ünnepet, holott ez egyáltalán nem lett volna szükségszerű.
Nem kellene hinnünk a plakátnak. A tökéletes ünnepnek sem, annak sem, hogy ezt nekünk kötelességünk és lehetőségünk megteremteni. Hogy vannak bukdácsolók és csillagos ötösök „a karácsony tökéletessé tétele” elnevezésű tantárgyból. Nem szabadna beszállnunk a centrifugába, amely az őrületig pörget, és a végén csalódott vesztesekként kiköp.
Ha valakik, akkor a keresztények profik az ünnepek átélésében. Nemcsak azért, mert számunkra ünnepek mérföldkövei jelzik az év múlását, hanem azért is, mert hitünk szerint az ember élete ünneptől ünnepig terjed. Amikor Isten megteremtette az embert, és kijelölte szerepét a földön (1Móz 1,28), akkor nem hajszolta bele az épp kijelölt feladat megvalósításába. Sőt nem engedte, hogy azonnal nekiálljon meghódítani a földet és uralkodni a többi élőlényen, vagyis nem engedte teljes gőzzel belerohanni a munkába és az alkotásba, hanem élete – Istennel együtt – az ünneppel kezdődött. A megáldott és megszentelt pihenőnappal, az ünnepnappal. Az ember tehát legalább annyira ünneplésre teremtetett, mint arra, hogy húzza a mindennapok igáját. Sőt előbb tanult meg ünnepelni, mint dolgozni!
Ha pedig előretekintünk, akkor a Bibliában nemcsak világvégi jövendöléseket találunk, elpusztuló földről, recsegve-ropogva széthulló bolygóról, tűzvészről, hanem – és sokkal inkább – arról, hogy mindenek végén ünnep várja Isten gyermekeit. A Bárány menyegzői lakomája (Jel 19,6–9).
Hitünk szerint tehát Isten ünnepéről érkezünk a világba, és Isten ünnepe vár, amikor távozunk. Azt is látjuk, hogy egyiket sem mi „tesszük tökéletessé”. Isten rendezi számunkra. Bajosan tudtunk volna tenni valamit érte a kezdetekkor, és teljesen fegyvertelenek vagyunk, ha a véget nézzük. Az ünneppel megajándékozza Isten az embert. Azt az embert is, aki értékes porcelánokkal és ezüstökkel, csodálatos színharmóniában terítette meg az asztalát, de azt az embert is, aki egyedül tér haza szenteste a templomból, és gyújtja meg a gyertyát azon a karácsonyfán, amelyet el nem mulasztana felállítani. Mert ez a fa hirdeti, hogy Isten közel jön hozzánk, pont abba a helyzetbe, amelyben éppen vagyunk, és ettől, tőle ünnep az ünnep.
Lukács evangéliumát az öröm evangéliumának is nevezik, mert nagy hangsúlyt kap benne az ünnep és az öröm. Van egy kiemelkedő fejezete, a tizenötödik. Ez három példatörténetet tartalmaz az elveszettekről. A bárányról, a drahmáról és a fiúról. Mindhárom történet ünnepi lakomával végződik. A pásztor, a háziasszony és az apa összehívja rokonait, barátait, és ünnepi lakomát rendez. Az elveszett fiú apja pedig egy pillanatra otthagyja az örvendezőket, hogy kimenjen az udvarra, ahhoz a fiához, akinek bizonyos okokból nehezére esik az ünneplés. Kimegy, és szelíden megkérdi tőle – akkor és ma is: ugye azért jössz velünk ünnepelni? Üresen áll a helyed. Nem te készítetted, hanem az, aki mindkét fiának ünnepet szerez.
Szabóné Mátrai Marianna