A hét témája
Felelősen és tudatosan
Ma már szinte mindenki a saját bőrén érzi a klímaváltozás és a természetbe való emberi beavatkozás negatív hatásait. Ennek következményeként egyre többen tesznek konkrét lépéseket is azért, hogy teremtett világunk élhető maradhasson a következő nemzedékek számára. És egyre többen várnak átfogó megoldási javaslatokat és stratégiákat, amelyek kidolgozásába az egyházak is bekapcsolódnak világszerte. A Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület püspökválasztási hajrájában a két püspökjelöltet kértük arra, hogy mutassák be álláspontjukat a teremtésvédelemmel kapcsolatban.
Hétköznapi dolgaink
Hívom olvasóimat, hogy emlékezzünk meg Fasang Árpád zongoraművészről, Deák téri presbiterről. Ő a rendszerváltás egyik előjeleként – talán az evangélikus egyházban elsőként megnyilvánuló jelként – kérte dr. Nagy Gyula püspököt, hogy a bős–nagymarosi vízlépcső ügyében ne a hivatalos utat, hanem a jó lelkiismeret útját járja, mikor az Országgyűlés ebben az ügyben szavaz. Fasang Árpád akkor felismerte, mit lehet és mit kell tennie, s aszerint cselekedett. Legyen emléke áldott közöttünk!
A környezettudatos élet nem mindig kíván ilyen bátor kiállást. Bár szükségszerűen mindig szemben halad a kényelmessel. Többnyire inkább hétköznapi dolgainkban látszik meg a vágy, hogy a teremtettséggel összhangban éljünk. Lassan természetessé válik az újrapapír, a levelezés drótpostán való bonyolítása, a tömegközlekedés vagy a bicikli igénybevétele, s hogy a közelben gyártott terméket igyekszünk vásárolni. Nem a nagy eredmények tudatában cselekszünk, hanem beleivódik személyiségünkbe az egyszerűség.
Hétköznapi dolgaink mégis fontosak, sőt a környezeti pusztulás ilyen fokán állva már hitvallási kérdéssé nőnek. Számomra gondolkodást formáló volt ebből a szempontból is Róm 8 olvasása: „Mert a teremtett világ sóvárogva várja az Isten fiainak megjelenését. A teremtett világ ugyanis a hiábavalóságnak vettetett alá, nem önszántából, hanem az által, aki alávetette, mégpedig azzal a reménységgel, hogy a teremtett világ maga is meg fog szabadulni a romlandóság szolgaságából Isten gyermekeinek dicsőséges szabadságára.”
Krisztus szabadítása nem korlátozódik az emberi nemre, hanem éppen megváltott gyermekein keresztül akar hatni a teremtettségre. Ahogyan a bűnbeesés a teremtettség romlására vezetett, úgy vezet megváltottságunk a teremtettség szabadságára! Olykor bátor tettként, többnyire azonban hétköznapi dolgaink csendes bizonyságtételén keresztül.
Teremtésvédelem – felelős életvitel
Segédlelkészi szolgálatom első évében, három évvel a rendszerváltozás előtt, egy lelkészi munkaközösségi gyűlésen a környezetvédelem volt a téma. A lelkész alapos teológiai alapvetés után számba vette a gyakorlati lehetőségeket, majd az álmodozás és a humor határmezsgyéjére merészkedett. Hamiskás mosollyal a szája szegletében azt javasolta, hogy cseréljék le az evangélikus egyházban a környezetszennyező kétütemű Trabantokat és Wartburgokat modern, alacsony fogyasztású katalizátoros autókra…
Ott akkor senki nem gondolta, hogy ez a merész álom néhány éven belül valóra válhat. Igaz, nem a mi hitből fakadó környezettudatos viselkedésünk és nem a mi áldozathozatalunk eredményeként, hanem bajor testvéreink jóindulatú segítségéből.
Azóta nemcsak a Trabantok ideje múlt el, de lassan túljutunk a Corsa-korszakon is. Az akkori gépkocsicsere nem oldott meg minden környezeti problémát sem egyházunkban, sem hazánkban, sem pedig világunkban. Maradt még teendő…
Szeretnék olyan próféta lenni, mint a fent említett kolléga! Kívánom, hogy az égi forrásokat kettős értelemben is fedezzék fel gyülekezeteink és egyházunk. Üzenetértékű lehetne, ha például napelemmel fűtenénk templomokat, parókiákat, egyházi otthonokat és iskolákat…
Hívő emberként a világot Isten ajándékaként láthatjuk. Világunk az utánunk jövőké is. Vigyáznunk kell rá, hogy gyermekeink és unokáink számára is otthon lehessen!
Nagyon kifejező, amikor hívő emberek nem csupán környezetvédelemről, hanem teremtésvédelemről beszélnek. A teremtésvédelem felelős életvitelt jelent. A pazarlás elleni küzdelmet. Megdöbbentő, hogy egy környezetére elkötelezetten vigyázni akaró, talán a zöld mozgalmak aktivistájaként is tevékenykedő nyugati ember a jóléti szokásaival lényegesen több természeti erőforrást pazarol el, mint a zöld mozgalmakról semmit nem tudó, afrikai vagy ázsiai szegény ember…
Mit is tehetünk? Az információk özönében nem könnyű eligazodni. Nem mindig látható tisztán a határ a környezetért érzett tényleges felelősség és a haszonorientált ökobiznisz között.
Felelősségünket a mindennapok apróságaiban kell gyakorolnunk. A vásárlásainkkor, a hulladékok szelektálásakor, a kényelmi és komfortigényünk megélésekor és közlekedési szokásaink gyakorlásakor.
Szemerei János
Bencze András – Szemerei János