Útitársunk, a Biblia
Tudás és/vagy bölcsesség?
A Példabeszédek könyve
Nincs másik olyan könyve a világirodalomnak, amelyben ennyi bölcs mondás, közmondás, fejtörő, példázat, aforizma lenne öszszezsúfolva, mint az ótestamentumi Példabeszédek könyvében. 31 fejezetben, 915 versen át csak úgy árad a tömény bölcsesség, s akinek van füle, hallja az üzenetét. Szinte nincs életünknek olyan területe, amelyhez ne találnánk itt megfelelő gondolatot, tanácsot, útmutatást vagy figyelmeztető intést. A héber bibliában a Példabeszédek könyvének címe „misle”, amely az előbb felsoroltakat együttesen jelenti.
A könyvet olvasva hatalmas gyűjteményt tartunk kezünkben. Az első vers alapján jogosan gondolhatjuk, hogy „Salamonnak, Dávid fiának, Izrael királyának példabeszédeit” ismerhetjük meg belőle. Figyelmes olvasásakor azonban rájöhetünk arra, hogy a könyv legalább hét külön gyűjtemény összeötvözéséből keletkezett. 1,1–9,18 egy „apa” és „fia” viszonyát tárja elénk; 10,1–22,16 a legkülönbözőbb témákat öleli fel 375 mondásban; 22,17–24,22 harminc, két-három verset összefoglaló „költemény” csokra; 24,23–34 felirata szerint „ezek is a bölcsek mondásai”; 25,1–29,22 Salamon példabeszédeit tartalmazza, de közli, hogy ezeket viszont Ezékiás király megbízottjai gyűjtötték össze. A könyv utolsó előtti fejezete egy bizonyos Agur beszédét hozza (30,1–33), míg az utolsó, harmincegyedik fejezet Lemuel király anyjától származó mondásokat közöl. De ebben is egészen biztosan önálló szakasz még „A derék asszony dicsérete” (31,10–31) – a versfőkben a héber ábécé betűi állnak!
Hogy miért Salamont tekintették mégis a könyv szerzőjének, arról csak találgatásaink lehetnek. De az biztos, hogy a hagyomány tudott Salamon király közismert bölcsességéről, amelyet ő Istentől kért és kapott (1Kir 3), s még Sába királynője is azért látogatta meg (ahogy Jézus mondta: a föld végső határairól – Mt 12,42), hogy próbára tegye őt „találós kérdésekkel” (1Kir 10). Ugyancsak hozzátartozott a hagyományhoz, hogy a bölcs király háromezer bölcs mondást és ezeröt éneket szerzett (1Kir 5,12). Ilyen bölcs és elismert ember neve tehát mindenképpen jól hangzott akármely gyűjtemény élén.
A kutatók ezt a bibliai könyvet az úgynevezett bölcsességirodalomhoz sorolják. Rajta kívül ide tartozik még Jób könyve, a Prédikátor könyve, az apokrif Jézus, Sirák fia vagy Tóbiás könyve. Egynéhány zsoltár is ide sorolható, mint például az 1., 37., 49., 73., 78,. 91., 128.
Valószínű, hogy a fogság utáni Izraelben a papok és a próféták mellett a bölcsek is nagy szerepet játszottak. A papok feladata volt a vallás tanítása, a prófétáké az Isten szavának közvetítése, míg a bölcsek, akiket 24,23 kifejezetten említ, a mindennapi élettel kapcsolatos, ősi bevált mondások továbbadásáról gondoskodtak. Kétféle módon tették ezt: rövid, frappáns, könnyen emlékezetben tartható mondásokat tanítottak, amilyeneket a 34., 37., 127. zsoltárban is találhatunk. Ezek kimondottan konzervatív, általános érvényű élettapasztalatokat tükröznek, és egyszerűen a józan észre hivatkoznak. Ilyenek Agur mondásai 30,1–4-ben.
Vannak mondások, amelyek a bölcsességet személyesítik meg. Egyszer asszony képében látjuk a bölcsességet (a hókma = bölcsesség héber szó nőnemű), aki férfiakat hív, hogy biztonságot adjon nekik (1,20–33; 3,13–20), máskor mint a Teremtő kedvencét és gyönyörűségét (8,30).
Át- meg átszövi ezeket a leginkább a gyakorlatban használható tanácsokat a komoly, mély vallásosság. Kulcsszava az Isten félelme (1,7), amelyet a legkülönbözőbb oldalakról világítanak meg a mondások. Az Úr félelme Isten ismeretére juttat el (2,5), biztosítja a hosszú életet (10,27), az élet forrása (14,27), életre visz (19,23), a meglevővel tesz elégedetté (15,16), eltávolít a gonosztól (16,6). De ami a legfontosabb: az Úr félelme a bölcsesség kezdete, aminek különböző változatait fáradhatatlanul tárja elénk könyvünk. Ezzel egyrészt azt fejezi ki, hogy az élet különböző területeinek – házasság, vagyon, becsület – megvan az öntörvényűsége, másrészt Isten szabad uralkodását a mindennapokban, sőt a történelmi eseményekben is összhangba tudja hozni velük. Mindkettővel számolnia kell az embernek, hogy eligazodjon az életben. Ebben kíván segíteni a bölcsesség, amelynek eredete is ebben az istenfélelemben található.
Így tehát azt mondhatnánk, hogy szakszerűen és értelmesen csak az igazodik el az élet útvesztőiben, aki az Istennel való kapcsolatot tekinti kiindulópontnak, és arra épít. Jó összefoglalása ennek a gondolkodásmódnak ez a mondás: „Az Úr félelme bölcsességre int, és aki tisztességet akar, előbb legyen alázatos.” (15,33)
A szentírástudomány felhívja a figyelmet arra, hogy a könyv része annak a nagy egységnek, amelyet keleti bölcsességnek szokás nevezni. Példabeszédeit, mondásait vagy ezekhez hasonlókat más, a Biblián kívüli iratokban is meg lehet találni. Mindez azonban semmit nem von le ennek a könyvnek az értékéből. Sőt jól tesszük, ha mi magunk, mai olvasók is beállunk azok sorába, akik ezeknek az ősi értékeknek a továbbadásán munkálkodnak.
Az se zavarjon bennünket, hogy az Újszövetségben csak nagyon ritkán idéznek a Példabeszédek könyvéből. Mindazonáltal az Úr intésének és dorgálásának komolyan vételét nemcsak Péld 3,11, hanem Zsid 12,5 is tanítja. Hogy Isten a csúfolódókat megcsúfolja, és az alázatosaknak kegyelmez (Péld 3,34, Jak 4,6, 1Pt 5,5), az is közös kincs. Pál apostol is innen tanulta meg, hogy ha éhezik ellenséged, adj ennie, mert ezzel parazsat gyűjtesz a fejére (Péld 25,21–22; Róm 12,20). És valóságos csodának kell tartanunk, hogy a szeretet himnuszának egyik legfontosabb mondatát – legalább részben – a Példabeszédek könyve 10,12 adta kölcsön Pálnak: a szeretet „mindent elfedez, mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr” (1Kor 13,7).
Gémes István