Útitársunk, a Biblia
A reménység nem csal meg
A Második thesszalonikai levél
Nem tartozik a sokat idézett újtestamentumi iratok közé ez a levél, amely szerényen húzódik meg a hasonló címzésű első árnyékában. Ott a lelkipásztor Pál igazán bensőséges hangon ír szeretett, saját alapítású gyülekezetének. Konkrét eset áll az írása mögött, és konkrét feleletet is nyújt. A második levélben a hang mintha általánosabb lenne, kevésbé konkrét és határozottan keményebb. Ott a gyülekezet jó híre örvendezteti meg az apostol szívét, itt inkább a kitartásra való buzdítás áll az előtérben.
Kérdések merülhetnek föl a kettő összetartozásáról. Az első levél legfontosabb mondanivalója azoknak az apostoli vigasztalása, akik Pál utolsó ott-tartózkodása óta elveszítették valamely szerettüket. Mi lesz velük? – kérdezték nyugtalanul, hiszen nem várhatták meg életben az Úr hirtelen visszajövetelét, amit az apostol következetesen hirdetett nekik. A veszteség nemcsak fájdalmat és gyászt, de nagy elbizonytalanodást is okozott mind az érintetteknek, mind a gyülekezet egészének a körében. Pál vigasztalása abban csúcsosodik ki – ahogy azt később is ismételten hirdette –, hogy akár élünk, akár halunk, mindenkor az Úréi vagyunk. Azaz életünkben, halálunkban, sőt az örökkévalóságban is.
A második levél, úgy tűnik, nem számol már az Úr közeli visszajövetelével. Ugyan nyomatékosan vallja, hogy a visszajövetel tényében nem lehet kételkedni (1,7–10), de akik azt állítják, hogy már itt az Úr napja (2,2), azok okozzák a gyülekezetben úrrá lett nyugtalanságot és elbizonytalanodást. Arra kéri azért a gyülekezetet, hogy ne engedjék magukat becsapni (2,1), akármilyen ügyesen próbálják is ezt elhitetni velük.
A szerző két okból sem ért egyet azokkal, akik az Úr napjának azonnali eljövetelét hirdetik. Az egyik elméleti fejtegetés: részletesen próbálja leírni, hogy az Úr megjelenésének milyen előjelei lesznek még. Mindenekelőtt a hitehagyást említi; ezt követi majd a „törvénytipró”, a „kárhozat fia”, ám ezek megjelenését egyelőre meggátolja egy titokzatos visszatartó erő (2,3–7).
Az írásmagyarázóknak már a második század óta gondot okozott ennek az igerészletnek a magyarázata. Mire gondolhatott a szerző? – ez a kérdés nyitva marad. A hitehagyás vagy aposztázia minden korra jellemző lehet. A „kárhozat fiát” is nehéz azonosítani valamely személlyel vagy intézménnyel. Szerzőnk csak annyit mond, hogy munkája már titokban folyik közöttünk, s majd egy adandó pillanatban nyíltan is megjelenik (2,8). Többen gondoltak itt a Dániel könyvének 2. és 7. fejezetében megjelenő hatalmakra. Mások az Antikrisztust vélték fölfedezni benne, bár szövegünkben a szó maga nem szerepel.
Még több találgatásra adott okot Pál azon gondolata, hogy ezt a törvénytelenséget egyelőre visszatartja valami. Már Kr. u. 200 táján a Római Birodalomban látta ezt az erőt az egyik egyházatya, a későbbiek Nagy Károly Német-római Császárságában vélték fölfedezni a megtestesülését. Ismét mások szívesen kapcsolták össze a képet a Jelenések könyvének a „vadállatokról” szóló fejezeteivel.
A másik érvelés merőben gyakorlati: szerzőnket a gyülekezetben előállt állapotok aggasztják. Úgy látszik, hogy egyesek – az Úr küszöbönálló visszajövetelére hivatkozva – egyszerűen elhanyagolták a mindennapi életükkel való törődést. Szembeállítja azért a saját szorgalmas életét – amit ő a „tőlünk átvett hagyománynak” nevez – azokéval, akik rendetlenek, lusták, tétlenek (nyilván csak a várásra feszülve!). Követendő példaként állítja azért magát eléjük. De ezen túlmenően azt is követeli olvasóitól, hogy tartsák távol magukat az ilyenektől, vagy ha erélyesebben akarjuk fordítani: foglaljanak (ellenük) állást! Logikusnak tartja tehát, hogy a – manapság szállóigévé lett – markáns fenyegetést mondja ki: „…ha valaki nem akar dolgozni, ne is egyék.” (3,10b) Az Úr eljön majd, efelől nincs kétség, de az őt várók addig is kötelesek a „hagyomány szerint”, azaz „csendben dolgozva, a maguk kenyerén” élni (3,12).
A két levél viszonyának megértése attól függ, hogy melyik magyarázatot fogadjuk el. Mondhatjuk azt, hogy az Úr visszajöveteléről írottak kiegészítik egymást. Először Pál Jézus azonnali megjelenésével biztatott és vigasztalt. De távolról sem akarta a hívőket ezzel elbizonytalanítani. Időközben már belátta, hogy ez az esemény nem áll küszöbön. Ezért írt kiegészítésül az Úr eljövetelének előjeleiről, amelyek titokban már folyamatban is vannak. Jó, ha ezeket fölfedezi a gyülekezet mint előjeleket.
Ha viszont egymással ellentétben állónak látjuk a két levél érvelését, akkor fölvetődik a már régóta hangoztatott sejtés, miszerint ezt a második levelet nem írhatta Pál apostol. Nem mondhatott ellent önmagának, hanem valószínűleg egy másod-harmadgenerációs hívő keresztény húzódik meg az apostol tekintélyt parancsoló neve mögött; valaki, aki már a gyülekezet megváltozott, új helyzetére reagál.
Akármelyik érvelést fogadjuk is el, ez mit sem von le a levél tartalmának értékéből. Szeretné ébren tartani bennünk is az Úr visszajövetelének bizonyosságát, amire mindig is szükség van. Erősíteni akarja a hívők öntudatát, ami ma is kelendő lehet. Biztosít az Úr hűségéről, aki még a gyengélkedő és botladozó keresztényektől sem vonja meg segítségét és üdvösségét. A levél a reményt sugározza, amely nélkül se a hit, se a szeretet nem élhet meg!
Gémes István