Az élet kenyere
„Egy testté kereszteltettünk meg a Lélek által”
(1Kor 12,12–14)
A levél sűrűjéből való ez a pár mondat. Talán illenék szebben, úgy mondani, hogy a levél szívéből. Bele a korinthusi gyülekezet életének sűrűjébe, a szíve közepébe.
Pál apostol egy irigylésre méltóan gazdag lelkiségű gyülekezetet kénytelen emlékeztetni arra, hogy a sokféle lelki ajándék az „egy testnek” szól.
Jézus Krisztus legdrágább ajándéka, hogy egy testté keresztelt bennünket magával és egymással. Ettől vagyunk egyház, ettől élhetjük meg kereszténységünket helyi gyülekezetünkben is. Csak az egyesít és csak az tart együtt, amit Krisztus tett velünk.
Jó dolog egymást kiegészíteni, összedolgozni vagy kitartó buzgósággal keresni az együttműködés lehetőségét. De „egy test” voltunk csodája ennél sokkal nagyobb. Ismétlem Pál emlékeztető intését: csak az egyesít és csak az tart együtt, amit Krisztus tett velünk!
Furcsán éreztem magamat egy konferencián, ahol keresztény és nem keresztény építészek beszéltek a templomépítészet mai kritériumairól. Csak olyan templomot szabad építeni – mondta az egyik –, amelyben a gyülekezet körben vagy legalább félkörben ülhet, mert így egymás arcát és nem a hátát láthatják. Átélik egymást, lelkesíthetik egymást. Örültem, amikor valaki megkérdezte: valóban sok lelkesítőt, vonzót, bátorítót olvashatunk le egymás arcáról? Nem attól vagyunk egyek, hogy átéljük egymást, hanem attól, hogy az Egyre tekintünk, és akkor sokadrangúvá válik, hogy egymás mögött vagy egyetlen körben ülünk-e.
Az „egy test” nem a vonzó személyiségek klubja. Mi lenne, ha nekünk kellene összeválogatni azokat, akikkel hajlandók lennénk összefabrikálni az egy testet? Egyetlen szemvillanás, egyetlen szó, egyetlen gesztus éket verhet, falat emelhet az egy testbe. Régi emlék villan elém: istentisztelet után tíz-tizenöt gyülekezeti tag körében a lelkész így invitált egy kiszemeltet: „Estére várunk, magunkfajták leszünk együtt.” Észre sem vette, hogy más is van ott. Például a tököli internálótáborból nem sokkal előbb szabadult, hűséges evangélikus szocdem presbiterek… Már rég halottak, de életükben még sokáig sajgott bennük annak a sebe, hogy ők nem – és a csoportból még mások sem – tartoztak a „magunkfajták” közé.
Mindig újra kell kezdenünk a harcot, újra és újra kérnünk kell, hogy a Szentlélek erőt vegyen rajtunk, hogy ne butaságból, tudatlanságból vagy ki tudja, éppen mitől gerjedő indulatra hallgassunk, amely nemcsak elválaszt, hanem egymás ellen is ugraszt bennünket. „Senki sem keresztelheti meg önmagát!” – így hangzik a nemescsói gyülekezet kézírásos agendájának egyik rubrikája. „Egy testté kereszteltettünk a Lélek által.” De jó ez a szenvedő igeragozás, de jó az „üdvösséges özönvíz”, amely úgy sodor be a bárkába, az egyházba, a Krisztus testébe, hogy szembefordít szétfeszítő gondolatokkal, indulatokkal, bűnökkel. Nem etikára, hanem Krisztus-hitre hív bennünket Pál; nem azon háborog, hogyan telhet ki keresztény emberektől az egy test szaggatása.
Egy trappista szerzetes (Thomas Merton) könyvéből tanultam: a kereszténység széttört csontú test. A törés kétszer fáj. Először a töréskor, másodszor, amikor próbálják összeilleszteni. Ne szégyelljük, ha fáj. Örüljünk, hogy Krisztus nem ilyen testet akar, hanem tett és tesz azért, hogy a széttört egybeforrjon.
Kempis Tamás egyik szentenciáját formálom alapigénk képére: „Jobban szeretném megélni a test egységét, mintsem tudni a definícióját!” Segítséget is kapunk ehhez Krisztustól. Ámen.
Fehér Károly