Útitársunk, a Biblia
Mi kerül a tenger mélyére?
Mikeás próféta könyve
Alig tudunk valami biztosat mondani ennek a könyvnek a szerzőjéről. Már csak a szép neve – azt jelenti: „Ki olyan, mint az Isten?” – után se indulhatunk el a felfedezésére, hiszen az Ótestámentum legalább hat helyen említ Mikeást, de mindig más és más személlyel kapcsolatban. Legvalószínűbbnek tűnik, hogy a mi Mikeásunk az a próféta, akit Aháb király kérdezett meg egyszer, hogy viseljen-e háborút. Innen tudjuk meg, hogy Mikeás Jimla vagy Jemla fia, akinek az a híre, hogy királyának mindig csak rosszat jövendöl (2Krón 18,7–8).
Könyve elején azt olvassuk, hogy Móresetből származik. Mivel ez a szó „birtokot” jelent, 1,14-hez fordulunk segítségért. Kiderül, hogy Gát filiszteus város móresetje, azaz birtoka volt az ő szülőhelye. Mikeás többet segít azzal, hogy elmondja, melyik korban élt: Jótám, Áház és Ezékiás királyok idején működött. Ha pedig a Krónikák könyvét kérdezzük meg, akkor már ezek elődje, Aháb király idején is tevékenykedett prófétaként. Ezek pedig mind a Kr. e. 9. században éltek és uralkodtak. Jeremiás könyvében is van utalás a „móreseti Mikeás”-ra, aki Ezékiás júdeai király idejében megjövendölte, hogy „a Siont felszántják, mint a mezőt, Jeruzsálem romhalmaz lesz, a templomhegy pedig erdős magaslat” (Jer 26,18). És ezt meg is találjuk Mik 3,12-ben.
Mikeás könyve elárulja, hogy igen kemény idők voltak ezek. Szanhérib asszír király lerombolt mindent, ami hódító útjába került. Az ország nagy területeit eladta a filiszteus városoknak, és Jeruzsálemet is elfoglalta. Lehet, hogy Mikeás prófétatársával, Ézsaiással együtt maga is átélte a város teljes lerombolását (Ézs 10,28–32). Nem lehet hát csodálkoznunk, hogy könyve nem tartozik az Ótestámentum legbiztatóbb iratai közé. Ostorozza a gazdagokat, jog után kiált a nép számára, elidőzik az Úr napja sötét ábrázolásánál. De mégis reménykedik abban, hogy Isten népe megtisztulása még megelőzheti ezt a napot. Bár eljöhet még a büntetés ideje, mert a gonosz népnek méltán kell bűnhődnie.
Mikeás könyvének néhány részlete azonban különösen is felhívta magára a korai kereszténység figyelmét. Például a napkeleti bölcsek esetében. Emlékszünk, hogy a betlehemi csillagot követő keleti bölcsek (népiesen háromkirályoknak nevezték el őket) Heródeshez fordultak, hogy a zsidók megszületett királya felől érdeklődjenek. Ezzel persze zavarba hozták a királyt, aki sietve szaktanácsadóihoz fordult. Fel is világosították őt, mégpedig egy Mikeás könyvéből vett idézettel: „Te pedig, Betlehem, Júda földje….” – így áll ez Mt 2,5–6-ban. Mikeás könyve ezt a körülbelül idézett mondatot még kiegészíti azzal, hogy a megszületendő uralkodni fog, és hogy öröktől fogva való lesz. Szól még a szülő asszonyról, a honfitársak hazatértéről és hogy ennek az újszülöttnek a hatalma az egész földre kiterjed majd. Végül hozzáteszi, hogy „ez lesz a békesség!” (Mik 5,1–4).
Hogy is lehetett volna ez másképpen, mint hogy az első keresztények természetszerűleg a Betlehemben született názáreti Jézusunk születésében látták ennek a próféciának a beteljesedését! Hogy ő „asszonytól született” (Gal 4,4), hogy ő a kezdet és a vég, az alfa és az ómega (Jel 1,8), hogy ő a jó pásztora népének (Ján 10,11), s hogy neki adatott minden hatalom mennyen és földön (Mt 28,18). Ezért hirdethették bízvást a misszióban, hogy „ő a mi békességünk” (Ef 2,14). Már csak ezért is tekintélye volt a kereszténység köreiben Mikeás könyvének.
Ugyancsak megakad a tekintetünk a könyv azon részén, ahol Istennek „pere van népével” (6,1–8). Joggal kérdezi Isten, hogy a nép miért feledkezett meg róla és arról, amit ő tesz értük. Kiengesztelhetik-e áldozatokkal, akár fiaik odaszánásával? De Isten nem ezt várja el tőlük. Csak hármat kíván, ami egyszerűen hangzik, de megkerülhetetlen: tartsák meg a törvényt, törekedjenek szeretetre, és Isten előtt álljanak meg alázattal (6,8).
A próféta tudja, hogy ezt nem egyszerű megtartani. Nem fest ezért álomképeket. Magára nézve is fontosnak tartja helyzetét az Isten előtt. Belátja, hogy „az Úr haragját kell hordoznom”, de ugyanakkor vallja, hogy ugyanaz az Úr „kivisz a világosságra, és gyönyörködöm igazságában” (7,9). Soha nem feledhetjük el, hogy „Istent félnünk és szeretnünk kell”, ahogy Luther minden parancsolat magyarázatát ezzel kezdte. Mert aki csak szerető Istent kívánna, az legfeljebb valami jóindulatú atyácskáról álmodik. Aki viszont csak a büntető és haragvó Istennel viaskodik, az soha nem tapasztalja meg az Istennel való közösség szépségeit.
Végül igen sok, bűnökkel és terhekkel gyötört embernek a szívét melengette már meg Mikeás könyve az utolsó verseivel, ahol a bűnbocsátó, kegyelmes és hűséges Istent áldja. Ki ne emlékezne szívesen és hálával az itt használt képére? „Újra irgalmas lesz hozzánk, eltapossa bűneinket, a tenger mélyére dobja minden vétkünket!” (7,19) Olyan mélyre, ahol már elveszítik terhelő súlyukat! S ezek bizony már újtestámentumi mélységek-magasságok, amelyeket már csak Jézus Krisztus vigasztaló biztatása múl felül: „…megbocsáttattak a te bűneid. Eredj el békességgel.” (Mk 2,5 és Jn 8,11)
Hogyne köszönnénk meg Mikeás megelőlegezett evangéliumi jó hírét?!
Gémes István