Nyíregyháza-Kertvárosi Evangélikus Egyházközség
 
1%

1%

 
Menü
Nyíregyháza-Kertvárosi Evangélikus Egyházközség
Álom az e-vangélikus egyházról
 

Álom az e-vangélikus egyházról

Amikor 2002 végén Varga Csaba és munkatársai segítségével elkezdtük kidolgozni az evangélikus egyház tudástársadalmi stratégiáját, munkánkat így foglaltuk össze: „Álmodjuk meg a jövő egyházát!” Azóta dolgozunk nagyjából tucatnyian az „álmunkon” és készítjük a stratégia fejezeteit.

A célba vett jövő nem más, mint a tudástársadalom korszaka, a jelenkori információs társadalom utódja. Egy olyan korszak, melyben már nem az információk gyűjtése és értékesítése van a középpontban, hanem az infomorzsákból kirajzolódó kép, a rendszerezett ismerethálózat, a világunkról alkotott átfogó tudás emeltebb minőségének elérése. Reményeink szerint a tudás középponti szerepe együtt jár hétköznapjaink értékközpontúvá, lelki értelemben is elmélyültebbé válásához.

Ebben a világban szeretnénk megkeresni, fölkutatni egyházunk és a hívő ember helyét. Másrészt szeretnénk saját eszközeinkkel alakítani önmagunkat, közösségeinket és egyházunkat, hogy ne érjen minket felkészületlenül a hamarosan ránk köszöntő jövő.

Milyen lesz a jövendő evangélikus egyház? A jövő egyházát nyitott, elkötelezett és modern közösségnek képzeljük el. A mai egyházi életünk ugyanis nagyon sok esetben éppen az ellenkezőjét mutatja: nehezen megszólítható, zárt életet, amit a kívülállók nem értenek és idegenkedve fogadnak. Rengeteg elemet a megszokás diktál és ez sokszor erősebb, mint a józan ész. A megszokásból való kilépéshez pedig hívő elkötelezettségre, az Isten igéjének komolyan vételére van szükség, lelkészek és egyszerű gyülekezeti tagok számára egyaránt. Az egyház belső életének szervezését pedig sokszor elmaradott módszerekkel végezzük – ezen nem csak a modern technika hiányát, hanem a vezetési, szervezési ismeretek és alkalmazásuk hiányát értem – ezekkel szemben szükséges bevezetni világi körülmények között kipróbált módszereket is.

Erre a röviden felvázolt jövőképre szeretnénk építeni a tudástársadalmi stratégiát. A stratégia váza hasonló a református szakértők által már elkészített anyagéhoz, hiszen – Varga Csaba személyében – közös kiindulópont köti össze a két munkacsoportot.

Első részében szeretnénk áttekinteni jelen helyzetünket és ennek alapján körvonalazni az evangélikus egyházra vonatkozó stratégiát (lényegében erről szólt a cikk előző része).

Ezt követik az operatív program részei, melyekben megpróbáljuk aprópénzre váltani az átfogó jövőképet. Az infrastruktúrával foglalkozó részben megkíséreljük intézménytípusonként meghatározni, milyen technikai háttérre lesz szüksége egyházunk intézményeinek, a gyülekezetektől kezdve országos szintig, beleértve az oktatási és egyéb intézményeket. Szót ejtünk arról, milyen technikai hátteret követel a jól működő belső kommunikáció és közös tudásunk internetes közreadása.

Az operatív program második részében, az információs társadalom projektek között elsősorban azzal foglalkozunk, milyen új lehetőségek nyílnak arra, hogy a hagyományos kereteken túllépve szólítsuk meg az embereket: részvétel az információs társadalomban a közigazgatás különböző szintjein, együttműködés a civil szervezetekkel, a tudásalapú gazdasággal. Ide tartozik a fiatalok megszólítási lehetőségeinek körüljárása és az egyházhoz tartozó különböző közösségi formák, feladatkörök megújítása az új helyzetben (pl. presbitériumok).

Operatív programunk utolsó, de talán legizgalmasabb részében a tartalomfejlesztési projekteket foglaljuk össze. Nagyon fontos, hogy legyen elképzelésünk róla, mit akarunk kezdeni a média különböző ágaival, milyen világhálós tartalomfejlesztéseket indítunk, hogyan folyik majd a teológiai, tudományos élet és az oktatás. Gondolnunk kell arra is, hogyan kapcsolódunk be a modern és emberbarát társadalomgazdaságba, milyen szociális tevékenységet végzünk majd és hogyan gondozzuk hagyományainkat az új korszakban.

A sok fejezetből (melyek egy része még nincs is teljesen kész) emeljünk ki egyet, mely többé-kevésbé hű tükre lehet az egésznek és képes bemutatni a stratégiába kerülő konkrét elképzeléseket: legyen ez a fejezet az internetes tartalomfejlesztés, melynek keretében a jövő interaktív médiájának, az interneten kialakuló tudáshálózatnak a legfontosabb fejlesztési alapelveit foglaltuk össze.

Célunk egy olyan korszerű információs és tudásrendszer kialakítása, mely mind az egyházias emberek állandó érdeklődésének, mind pedig a nem-hívő, illetve egyházhoz tartozását kevésbé fontosnak tartó emberek esetleges érdeklődésének meg tud felelni, kérdéseikre válaszokat tud adni és őket megfelelő tartalmakkal tudja ellátni, illetve lehetőséget nyújt a megszólításra és kapcsolatépítésre.

  1. Hitbeli és kulturális emlékeink digitalizálása.

Tegyük elérhetővé digitális formában a magyar evangélikus tőrténelem, hit és kultúra összes, közérdeklődésre számot tartó elemét. Úttörő szerepet vállalt ezen a területen a Protestáns Honlap (http://protestans.lutheran.hu), a protestantizmus történelmi mérföldköveinek, fontos személyiségeinek, szellemi központjainak és művészetének folyamatos feldolgozásával - támogatandó és ösztönzendő a munka folytatása. Ne maradjon ki belőle az egyházközségek szintjén meglévő kulturális és hitbéli örökség feldolgozása sem. Ide tartozik a templomok történeti-művészettörténeti leírása és bemutatása, valamint az egyházközségi anyakönyvek digitális archívumainak elkészítése és közreadása, az adatvédelmi jogok tiszteletben tartásával.

Projektötletek: A Protestáns Honlap továbbfejlesztése - Evangélikus gyűjtemények gyűjteményi tárgyainak digitalizálása - Digitális templomgyűjtemény - Egyházközségi anyakönyvek régi adatainak digitalizálása - Egyházközségek internetes jelenlétének segítése - Evangélikus gyülekezeti teleházak és tudásházak létrehozása - Nemzetiségi evangélikus kultúra és történelem feldolgozása - Egyházi iskolák és szellemi központok történetének digitális feldolgozása.

  1. Teológiai tudásbázis építése.

Szükséges a lelkészek és teológusok mindennapi munkájának segítése céljából egy olyan tudásbázis fejlesztése, mely tartalmazza a lelkészi, teológusi munka során felmerülő szakmai problémákat, feladatokat és az ezek feldolgozása kapcsán felmerülő módszertani, tartalmi tudnivalókat. A tudásbázis utaljon az igénybe vehető tudományos forrásokra, tartalmazzon referenciákat. Dolgozza fel a teológia különböző tudományterületeit, beleértve a gyakorlati, gyülekezeti munkában felmerülő problémákat is. Fejlesztésében vehessen részt bármely lelkész, a fejlesztés legyen folyamatos.

Projektötletek: Teológiai vitafórum az Interneten - Teológiailag megalapozott jövőkép a tudástársadalom korszakára - A gyülekezeti mindennapok kérdései és a lelkészi munkát segítő tudásbázis.

  1. Oktatás és ismeretterjesztés.

Az evangélikus oktatási munkában kapjanak hangsúlyt az eddig háttérbe szorult, ám elengedhetetlenül szükséges területek: a lelkészek továbbképzése és a nem-lelkészi munkatársak képzése. Ezeken a területeken kerüljenek felhasználásra az információs társadalom lehetőségei, szülessenek távoktatási anyagok és induljon el a távoktatás. Kerüljenek kidolgozásra olyan ismeretterjesztő anyagok, melyek a fiatalok, illetve az egyházhoz kevéssé kötődő, azt sekélyesen ismerő emberek számára bemutatják egyházunk tanítását, munkáját és történetét.

Projektötletek: Távoktatási anyagok az evangélikus egyház tagjainak - Evangélikus diákfórum - Ismeretterjesztő anyagok készítése: Online Hittan – Kötelező (részben internetes) lelkésztovábbképzés bevezetése.

  1. Régi és új média.

Létesüljenek új médiaműhelyek, melyek speciálisan az információs kor infrastruktúráját kihasználva indítsanak el új evangélikus média-munkát (internetes rádió és televízió). Kerüljön továbbfejlesztésre az evangélikus hír- és eseményadatbázis, biztosítson teljeskörű országos áttekintést a múlt és jövő eseményeiről.

Projektötletek: Digitális folyóiratok, könyvek, kiadványok - Teljes körű online hírszolgáltatás a hír- és eseményadatbázisra építve - Evangélikus Internetes rádió és televízió - Új média munkacsoport.

  1. Digitális egyházprogram.

Az egyházat ne csak teológiai értelemben, hanem szervezetként, intézményrendszerként is gondoljuk folyamatosan újra. Használjuk a működésben és döntéshozatalban is minél teljesebben az új technológiák, eszközök tárházát.

Projektötletek: Az egyházi ügyintézés teljes digitalizálása - Önálló szervezeti egység az összes projekt koordinálására és pályáztatására - Minden harmadik-ötödik lelkész felkérése projekt gondozásra - Laikusok (ezen belül diákok) bevonása a tudástársadalmi projektbe.

A stratégiánkról összeállított áttekintést az teheti igazán életszerűvé, ha a megvalósítására vonatkozó konkrét elképzelés áll előttünk. A szemléltetés érdekében hasonló utat választott az Európai Unió információs társadalommal foglalkozó egyik szakbizottsága (ISTAG), amikor 2001-ben elkészítették a 2010-re várható jövőképet a hétköznapi intelligenciával kapcsolatban, és ezt négy „jelenetben” dolgozták fel1. Mindegyik jelenet egy ember egy napjáról szólt, természetesen tudományos alapokon. Ennek apropóján próbáljuk megfogalmazni, hogyan folyhat egy 30-as éveiben járó vidéki evangélikus lelkésznek, Mártonnak egy napja 2010-ben:

*Ezen a napon Márton korán ébredt. Kiosont a hálószobából, nehogy felébressze a család többi tagját. A konyhában kávékészítés közben nem hagyta nyugodni a templomfelújítás, ezért elővette kommunikátorát és néhány halk mondattal utasította, hogy keressen megfelelő kivitelezőt a munkálatokhoz. Közben észrevette, hogy néhány hittanos elküldte már házi feladatát, amit hamarosan ki kell értékelnie. Ezzel meg kell várnia, míg felkel a család, hiszen zenés összeállítást kért tőlük egy-egy világvallásról.*

*Reggeli után a gyerekzsivaj elől irodájába térve Márton néhány hangparanccsal utasításokat adott, mire megjelentek a hittanosok házi feladatai a videofalon. Először az iszlámról szóló összeállítást nézte meg, melyben szerepelt a tanuló videotelefonos interjúja egy hasonló korú arab kisdiákkal, akinek a beszédét real-time tolmácsolás kisérte. Utána egy kisebb diákcsoport hinduizmusról szóló anyaga következett: a diákok online lexikonok alapján dolgozták fel a hindu tanokat és egy-egy részéről video-összeállítást készítettek.*

*Miután Márton végignézte és néhány mondatban értékelte a házi feladatokat, engedélyezte, hogy mindenki számára elérhetővé váljanak az iskola adatbázisában. Pár perc múlva képüzenetet kapott egyik lelkes diákjától: várják az iskolában holnap és addig szeretnék végignézni egymás munkáit. Mártonnak eszébe jutott, hogy a reformáció történetéről lesz szó, ezért gyorsan körülnézett a rendelkezésre álló, egyházi készítésű online tananyagok között. Megüzente a diákoknak, hogy mit nézzenek meg holnapra.*

*Eszébe jutott, hogy a konfirmációra még nem rendelt ajándékokat, ezért gyorsan felkereste az online evangélikus boltot és rendelt Bibliákat.*

*A házi feladatok után még maradt egy órája a látogatások előtt, ezért érdeklődéssel fordult a továbbképzési anyaghoz. A videofalon megjelentek a lelkésztovábbképzés anyagai, az aktuális fejezet a legújabb teológiai irányzatokról szólt. Márton látta, hogy egyik (Brazíliában élő)kollégája, János is éppen ugyanazt tanulmányozza, ezért üzent neki, és együtt nézték végig a fejezetet, megvitatva az érdekes részeket. Utána a csoport többi tagjának kommentárait is átnézték és maguk is hozzátették észrevételeiket.*

*Márton észrevette, hogy a templomfelújítással kapcsolatban kora reggel feltett kérdésére kommunikátora már jó néhány választ talált, prioritások szerint rendezve. Egy rövid leírásból látta, hogy a kommunikátor mesterséges intelligenciája két utat választott: egyrészt a szakkivitelezők adatbázisából keresett templomfelújítási referenciákkal rendelkező kivitelezőket, melyek ezen a környéken újítottak fel templomot, másrészt az egyházközségek közelmúltját feldolgozó adatbázisban, a hasonló méretű és korú templomok között kereste meg a felújítási adatokat. Mindezeket a Márton templomával való hasonlóság és a fizikai közelség szerint rendezte a gép. Pillanatok múlva elé kerültek az első öt cég bemutatkozó anyagai, és ebből hármat ki is választott, hogy megkeresi őket.*

*A délelőtt további részét Márton látogatással töltötte. Idős embereknél járt, beszélgetett velük, közben csak kikapcsolt kommunikátora fogadta az üzeneteket. Ebédre tért haza, maradt egy kis ideje a gyerekeire és feleségére.*

*Ebéd után Márton ismét az irodába ment, és kommunikátorát arra utasította, hogy gyűjtse ki az elmúlt év pénzügyi adatait, mert eljött az összesítés ideje. Az egyház központi adatbázisából érkeztek az adatok, hiszen a gyülekezeti pénztáros bejegyzései automatikusan bekerültek az országos egyházi pénzügyi-statisztikai nyilvántartásba.*

*A kiértékelésből azonnal látta, hogy öt gyülekezete közül melyik áll a legjobban anyagilag, illetve melyikben van szükség külső segítségre. Az utóbbi gyülekezet nevében rögtön be is küldte a támogatáskérést.*

*Éppen végzett, mikor a kistérségi televízió stúdiójából keresték, hogy elkészítette-e a következő hónapra szóló heti 20 perces felekezeti anyagait. A tv-szerkesztővel közösen nézték végig a Márton által készített műsorokat. Megbeszélték és néhány helyen igazítottak rajta, majd a tv háttéradatbázisa átvette az elkészült és szerkesztő által is elfogadott műsorokat.*

*Estére egy kiscsoportos találkozó volt még tervezve a gyülekezeti teremben. Az egyházközség alapemberei gyűltek össze, a német testvérgyülekezet nyári látogatását beszélték meg. Néhányan nem tudtak résztvenni a találkozón, ezért kommunikátorukon keresztül kapcsolódtak be a megbeszélésbe. Először végignéztek egy összeállítást a német testvérgyülekezetben előző hétvégén rendezett helyi fesztiválról, majd megvitatták az előttük álló szervezési feladatokat. Végül bekapcsolódtak a német gyülekezet legaktívabb tagjai is, akik épp ugyanekkor jöttek össze Németországban. A németül nem tudók számára real-time tolmácsolás tette lehetővé a bekapcsolódást. Megegyeztek a nyári programban, a németekkel közösen végignézték a nevezetességek képeit, majd imádsággal fejezték be a kiscsoportos megbeszélést.*

Természetesen ez az egynapos áttekintés nem tudja minden részletét bemutatni a jövő várható fejlődésnek, csak ízelítőt adhat belőle. Isten adjon nekünk erőt és kreativitást, hogy az ő dicsőségére és az emberek javára tudjuk alakítani jövőnket és formálni a tudástársadalmat!

Bogdányi Gábor Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport

Forrás:

  1. ISTAG (Information Society Technologies Advisory Group): Scenarios for Ambient Intelligence in 2010, published February 2001, http://www.cordis.lu/ist/istag-reports.htm
Társoldalak
A Gyülekezetnek a gyülekezetről
Bemutatkozás - magyarul
Bemutatkozás - finnül
Bemutatkozás - angolul
Bemutatkozás - németül
Egyházak honlapja
Joób Olivér Szeretetintézmény
e-Magyarország
Fejlesztés alatt
Testvérgyülekezetek
Oltalom Hajléktalanellátó Szolgálat
Híroldal
 
© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003.
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster