Keresztutak
A cigányságról két ízben
A soltvadkerti bibliakör |
– 1990-ben indítottuk el, és azóta folyamatosan az Úrnak szolgálunk. Noha mi, cigányok katolikusok vagyunk, keresztény csoportunkat a baptista gyülekezetből segítik. Elsősorban Hufnágel Ádám és felesége támogatására számíthatunk.
**– Hogyan és hol zajlik egy-egy együttlét?**
– A mi házunkban tartjuk a foglalkozásokat. Általában tízen-húszan jövünk össze közös éneklésre és bibliatanulmányozásra vasárnaponként. Imával kezdjük az alkalmat, majd éneklés és bibliaolvasás következik. A Hufnágel házas- pár igemagyarázata után együtt beszélgetünk az adott bibliai részről.
**– Miért tartja fontosnak a templomi szolgálatot?**
– Mi a kultúra és a vallás mellett maradtunk, a politikai kérdéseket félretettük. Ez utóbbi ugyanis már többször is tévútra vitte a cigányságot. Ezt a népet ki kell hozni a lelki válságból, mert a rendszerváltást a vidéki cigányság nem mindenütt élte meg pozitív változásként. Vallom, hogy így kell megjelennünk a helyi lakosság előtt.
*
Váltunk: a helyszín ezúttal Kárpátalja, egy színmagyar református falu. Illetve a statisztika ebben a formában nem igaz, mert a „színmagyarba” egy jelentős cigány népcsoport is beletartozik, a „színreformátus” pedig csupán néhány éve mondható el. Ekkor került ugyanis ide Magyarországról N. N. fiatal lelkész, aki neve és a helyszín elhallgatását kérte. Mint szavaiból kiderült, az ukrán hatóságok már eddig sem nézték túl jó szemmel azt a segélyhullámot, ami oda érkezett. Merthogy mi is történt? Ezt mondja el ő maga.
– Ez a falu nagyon megtetszett nekem: megláttam benne a missziós lehetőséget, azt, hogy itt megvalósíthatnám azt a programot, amit mindig is szerettem volna. Céljaim elérése érdekében a magyar lakosságot minőségi mezőgazdaságra tanítom, amelyhez minőségi gépeket és vetőmagot szerzek be. Terveimhez sok támogatóra leltem már. A cigányoknak külön templomot építettünk a körzetükben, mellé pedig oktatási központot, ahová az ő gyerekeik járnak óvodába és iskolába.
– Mi van a magyarokkal?
– Ők nem itt tanulnak, hanem külön iskolájuk van. Így könnyebb a cigányoknak is, hiszen nem kell azt érezniük, hogy rossz tanulók. Haladnak, ahogy tudnak.
**– Milyen az élet az iskolában?**
– A tanítók vezetésével imával kezdődik a nap. Utána mindenki megy a maga foglalkozására: óvodások az óvodaira, iskolások az iskolaira. Kapnak tízórait, majd ebédet is. A tanítás ugyanolyan rend szerint történik, mint a hagyományos iskolában. Csakhogy itt más a ritmus, és másra – úgy is fogalmazhatnék: sokkal több mindenre – kell odafigyelnie a pedagógusnak. Ilyen például a magyar nyelv helyes használata, a tisztálkodás vagy a viselkedési normák.
**– Hogyan fogadja a cigányság ezt a kezdeményezést?**
– Vegyesen. A többség örül neki, de akad olyan is, aki nem akarja elengedni a gyermekét az iskolába, mivel nem érti, hogy ez fontos. Akárcsak Magyarországon. Itt azonban annyival rosszabb a helyzet, hogy nagyobb a szegénység és a kilátástalanság. Mert ha bemegy az ember Beregszászra, akkor rögtön a „szervezett” cigány koldusgyerekekkel találkozik. Odamennek az emberhez kéregetni, de mögöttük 20-30 méterre ott állnak a „felügyelők”, akik irányítják őket. Én szeretném, ha ezek a cigánygyerekek hitben nőhetnének fel, és ez megadná azt a tartást nekik, ami nem hagyja elzülleni őket.
Ma Magyarországon több száz olyan település van, ahol a cigány lakosság nagyobb – vagy közel azonos – arányban van jelen, mint a magyarság. Noha a cigányok közt nem sok evangélikus akad, a felelősséget nekünk is fel kellene vállalnunk. Hogy kinek és milyen mértékben? Ez bizony megér néhány asztali beszélgetést.
K. L.