e-világ
Válás-visszhang
Csodálkozás
Frenkl Róbert a július 20-i szám egy egész oldalát teleírva, egy új (A válás dilemmája 2003.) és egy tavaly már megjelentetett írásával (A válás dilemmája 2002.), kétéves vita fonalát veszi fel. Ha a visszhangtalanság miatti türelmetlenségből, akkor nem csodálkozom:
Isó Zoltán és Dorottya két éve az Agendára hivatkoztak, de nem használták azt a fordulatot, hogy a válás bűn. Ez nem szőrszálhasogatás. Hadd érzékeltessem egy példával. Bármennyire is jogosnak tartja valaki az önvédelmet egy fegyveres támadóval szemben, de még ilyen esetben sem lehet mondani: a háború nem bűn.
Baranka Mária szintén két évvel ezelőtt úgy írt a bűnről, hogy nem csak a válásra vagy az elváltakra kell gondolni, hanem mindarra, amivel akár a hűséges házasságban vétünk egymás ellen. Frenkl Róbert ezzel „a gondolkodásmóddal, hitbeli érzelmi megközelítésmóddal” teljesen egyetértett.
A bűn bibliai fogalmától idegen, hogy csak a látható emberi cselekedeteket értsük rajta, és azokat a bűn és a nem-bűn skatulyáiban helyezzük el. A válásról szólva Jézus sem az egyes emberi tetteket, hanem az egész embert nézi, amikor a keményszívűségre (Mt 19,8; szklérokardia) utal. Félreértése lenne ezt a keményszívűséget csak az elváltakra érteni. Nyilván nem lehet elválasztani egymástól a végeredményt (válás) és mindazt, ami hozzá vezet (a másik eszköznek tekintése, önző szeretet, önző szerelem stb.).
Az első cikkre érkezett levelekre válaszolva kérdezte a szerző két éve, „hogy lenne a válás bűne annak, akit megcsaltak, akit megvertek…” A házasságot valóban nemcsak együtt, hanem egyedül is el lehet rontani, ezért lehet egyértelműen tettes és áldozat. Ennek ellenére a bírósági eljárásban általában ma már lemondtak arról, hogy kimondják, kinek a hibájából mondják ki a válást. A házasságterápiás erőfeszítések sem a vétkest keresik. A szerző által elmarasztalt Agenda a lelkészt ezért óvja attól, hogy ítélkezzék, ill. hogy az egyik vagy másik fél vétkességét firtató bíró akarjon lenni. Inkább arra biztatja, hogy segítse a feleket saját mulasztásaikkal, bűneikkel szembesülni.
Ha lehetséges megbocsátás emberek között még hit nélkül is, akkor az egyház sem törekedhet kevesebbre. Mi más adja meg az egyház létének és a lelkészi szolgálatnak a létjogosultságát, mint a kiengesztelődés Isten-adta lehetőségének a felkínálása? Ezt törvényként másoknak előírni, keresztülerőszakolni nem lehet, de hogy felkínáljuk, reméljük, és hogy óvjunk ne csak elhamarkodott házasságkötéstől, de elhamarkodott válástól is, ez hivatás.
Azon csodálkozom, hogy ez a javaslat a szerző részéről két év óta visszhang nélkül maradt.
Reuss András