Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2003 - 41 - Művészeti oktatás és az informatika

e-világ

Egyház és Világháló

Művészeti oktatás és az informatika

Egy virtuális galéria létrehozása

A művészeti oktatás területének bővítésével óriási kihívások várnak bennünket. A rajz tantárgyat felváltó vizuális kultúra nemcsak nevében, hanem tartalmában is nagy változásokat hozott. A vizuális kommunikáció, a modellezés, a média, a környezetkultúra, a tárgykultúra, a néphagyomány, a vizuális művészetek, az önkifejezés és alkotás mint esztétikum az emberi élet minden mozzanatában megnyilvánulhat, hiszen az ember lényegéhez tartozó minőség.

Az alkotókészség leghatásosabb eszköze a művészet, ám az alkotást nemcsak tanítani kell, hanem életformává is tenni. Ebben nagy szerepe lehet az informatikának, az internet segítségével ugyanis a kutatás, a tervezés lehetősége mellett a diákok műveinek közzétételével, dokumentálásával újabb feladatot oldhatunk meg, széles körű használatra számítva.

Én magam középiskolai rajztanárként kerültem közel az informatikához. Rögtön felismertem, hogy saját szakterületemen belül is kiválóan alkalmazhatom. Diákjaim ismereteikkel, gyakorlatukkal előrébb jártak a számítástechnikában, így nekem is fel kellett vennem a versenyt ahhoz, hogy a konkrét feladat lépéseit megfogalmazzam. Ebben a munkámban nagy segítőre találtam egyik tanítványom, Szabadkai Márk személyében, aki ma már az ELTE programozó matematikus szakos hallgatója. Mindehhez hozzájárult egy, a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) által kiírt pályázat is, amely az én elképzeléseimet támogató célokat jelölt meg. Ebben egy iskolai programba illő, elektronikus tananyag kidolgozása szerepelt, amely egyéni és csoportos munkaformákat egyaránt tartalmaz a diákok aktív szerepvállalására építve.

A soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) diákjainak legjobb munkáiból összeállított „virtuális galéria” életre hívásával nem magunkat kívántuk reklámozni, hanem igényes, kreatív feldolgozással közkinccsé kívántuk tenni tanulóink alkotásait. A program célja tehát több, mint a láttatás és a tárolás, hiszen számos más területen is hasznosítható. Ráadásul sok diákot is bevonhatunk a munkába, kezdve magával az alkotással, az adatok feltöltésével, illetve újabb rendszerek kitalálásával, bővítésével.

Egy, a közoktatásban szerepet vállaló programtól elvárható, hogy egyszerűen kezelhető, gyors legyen, és sokat nyújtson. Ennek a kihívásnak igyekszünk is megfelelni.

A „virtuális galéria” egy dinamikus tartalomszolgáltató webhely, mely az alkotásokról készült digitális képek kategorizálását, csoportosítását és a képanyag keresését hivatott megvalósítani. A http://www.bdeg.sopron.hu/vg címen megtekinthető galéria motorja egy mysql adatbázis, amely a gimnáziumunk szerverén kapott helyet. A kezelőfelület minden összetevője saját fejlesztésű, így jogi problémák nélkül biztosítható az interneten keresztül történő széles körű és ingyenes felhasználása. (E program alapján a művészettörténeti anyag feldolgozása a következő feladat.) A fejlesztés folyamatos, jelenleg az eddig feltöltött képanyagban lehet keresni.

A „virtuális galériában” látható alkotások közti eligazodást kísérőszöveg is segíti, így a látvány mellett megismerkedhetünk a kivitelezés lehetőségeivel, illetve azzal, hogy az adott technika mely korosztály számára ajánlott.

Beadott pályázatunkat látva a KOMA teljes támogatásáról biztosított bennünket. Az anyagi segítségen túl mégis az együttműködés, az értékteremtés és az adni tudás öröme a legfontosabb számunkra.

Soltráné Sebestyén Anna