Kultúrkörök
Bach-kurzus a Zeneakadémián
Régi elképzelésem vált valóra a 2003/2004-es tanévben azzal, hogy a "Barokk zenei műhely" keretében előadásokat szervezhettem a Zeneakadémián. A célom az volt, hogy a szigorúan vett tananyagon kívül az összefüggések mélyebb felfedezéséhez, átlátásához segítsem a növendékeket és persze minden érdeklődőt. Első előadónak Kamp Salamont - országos egyházzenei igazgatónkat, a Magyar Bach Társaság elnökét - kértem fel, akinek lenyűgöző interpretációit magam is ismertem, de szenvedélyes magyarázatairól, szövegértelmezéseiről, elemzéseiről csak a kollégáktól, növendékektől hallottam.
Az Akadémia X. termében szombat esténként került sor az előadásokra, melyek J. S. Bach művészetét járták körbe. November 23-án Bach lipcsei éveinek kötelezettségeiről, munkájának mibenlétéről és a korabeli istentiszteletek rendjéről, zenéjéről hallottunk "J. S. Bach, a Thomas-kántor" címmel. Január 31-én "Bach zenéjének teológiai aspektusai"-ról volt szó, február 28-án pedig egy számomra is igen izgalmas és talányos kérdésről: a recitatívók kivitelezésének problémáiról "Notáció és interpretáció. Bach-recitatívó: röviden vagy hosszan?" címmel. Az előadásokat átgondoltan összeállított szemléltetőanyagok és remek hangfelvételek illusztrálták.
Nagy örömömre a terem mindig megtelt, a növendékeken kívül igen elfoglalt egyetemi tanár kollégáim is kíváncsiak voltak Kamp Salamon Bachhal kapcsolatos nézeteire, tapasztalataira, felfedezéseire, személyes, belülről fűtött előadásmódjára, a kérdésekre adott válaszaira. Igazán jó példa a fiatalok számára ez a muzsikusi hozzáállás, amelyben együtt van a gyakorlat, az elmélet, a tehetség, a tisztelet, a hit, a tenni akarás és az ügy iránti szeretet.
Ezúton köszönöm meg Kamp Salamonnak áldozatos segítőkészségét, munkáját, a fiatal muzsikusok zenei világképének formálásához való hozzájárulását. Remélem, a jövő tanévben az előadások tovább folytatódnak.
Horváth Anikó csembalóművész,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense