Kultúrkörök
Bach-kurzus a Zeneakadémián
Régi elképzelésem vált valóra a 2003/2004-es tanévben azzal, hogy a "Barokk zenei mûhely" keretében elõadásokat szervezhettem a Zeneakadémián. A célom az volt, hogy a szigorúan vett tananyagon kívül az összefüggések mélyebb felfedezéséhez, átlátásához segítsem a növendékeket és persze minden érdeklõdõt. Elsõ elõadónak Kamp Salamont - országos egyházzenei igazgatónkat, a Magyar Bach Társaság elnökét - kértem fel, akinek lenyûgözõ interpretációit magam is ismertem, de szenvedélyes magyarázatairól, szövegértelmezéseirõl, elemzéseirõl csak a kollégáktól, növendékektõl hallottam.
Az Akadémia X. termében szombat esténként került sor az elõadásokra, melyek J. S. Bach mûvészetét járták körbe. November 23-án Bach lipcsei éveinek kötelezettségeirõl, munkájának mibenlétérõl és a korabeli istentiszteletek rendjérõl, zenéjérõl hallottunk "J. S. Bach, a Thomas-kántor" címmel. Január 31-én "Bach zenéjének teológiai aspektusai"-ról volt szó, február 28-án pedig egy számomra is igen izgalmas és talányos kérdésrõl: a recitatívók kivitelezésének problémáiról "Notáció és interpretáció. Bach-recitatívó: röviden vagy hosszan?" címmel. Az elõadásokat átgondoltan összeállított szemléltetõanyagok és remek hangfelvételek illusztrálták.
Nagy örömömre a terem mindig megtelt, a növendékeken kívül igen elfoglalt egyetemi tanár kollégáim is kíváncsiak voltak Kamp Salamon Bachhal kapcsolatos nézeteire, tapasztalataira, felfedezéseire, személyes, belülrõl fûtött elõadásmódjára, a kérdésekre adott válaszaira. Igazán jó példa a fiatalok számára ez a muzsikusi hozzáállás, amelyben együtt van a gyakorlat, az elmélet, a tehetség, a tisztelet, a hit, a tenni akarás és az ügy iránti szeretet.
Ezúton köszönöm meg Kamp Salamonnak áldozatos segítõkészségét, munkáját, a fiatal muzsikusok zenei világképének formálásához való hozzájárulását. Remélem, a jövõ tanévben az elõadások tovább folytatódnak.
Horváth Anikó csembalómûvész,
a Liszt Ferenc Zenemûvészeti Egyetem docense