Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2004 - 26 - Kényszerpályán?

evél&levél

Kényszerpályán?

Figyelmesen olvasva a Kényszerpályán címû cikket, látjuk, hogy az elodázott döntés és cselekvés megbosszulja magát. A „kényszer” megoldására kigondolt és egy évre elhalasztott igazgatóválasztás ugyan kényelmes megoldásnak tûnik az illetékeseknek, de a diákoknak és az iskolának ez a legrosszabb. A problémák ugyanis megmaradtak. A választás túlságosan „demokratikus” voltára ne hivatkozzunk, mert az egyházi törvény csak az állami elõírásokat követi.

A fasori gimnázium az utóbbi évben a gimnáziumok rangsorában lecsúszott a 86. helyre. Az elmúlt négy évben 30 tanár hagyta el az iskolát. A tanári szobából kijövõ pedagógusok magukkal hozzák a benti feszültségeket, az újabb távozó kolléga miatti fájdalmat, s ez nem hat lelkesítõleg a tanítási órára. Lehet ígérni, hogy majd most segít az Oktatási Osztály és a Gazdasági Bizottság a régi igazgatónak – de ezt eddig is tették. (Ha nem tették volna, akkor miért tartja õket az egyház?)

A diákok számára az elhalasztott igazgatóváltás egy visszahozhatatlan és pótolhatatlanul elvesztett évet jelent! Mi egy minõségi iskolába akartuk hozni a gyerekeinket, ahol színvonalasan tanítanak, és megszerettetik a tudományt. Ezt ígérték. Ilyen volt régen az intézmény. Erre kötöttünk jelképesen „szövetséget”, „szerzõdést” az iskolával.

A szülõk érezték, hogy valami nincs rendben. Már egy éve mozgolódnak, mert úgy látszik, a szakemberek, az illetékesen nem érzékelték a problémát. Nem Tárnok Dezsõ ellen, hanem a gyerekeink és az iskola érdekében léptek! A püspökökhöz is fordultak, mint olyan emberekhez, akik az egyházat reprezentálják.

Az újságcikk szerint Frenkl Róbert volt az egyházi elnökségen belül ennek a kérdésnek a felelõse. Tisztelettel kérdezzük, hogy õ nem csodálkozott-e a gimnázium lecsúszásán és a távozó tanárokon? Mit tett õ és mit tettek mások az igazgató megválasztásáért? Vagy a TF tanáraként úgy gondolja, hogy a TF-en végzetteknél nincs alkalmasabb igazgató? Hány fiatal pedagógust biztatott arra, hogy készüljön az igazgatói tisztségre? Magunkról állítanánk ki szegénységi bizonyítványt, ha az iskoláinkban dolgozó több száz pedagógus közül senki sem lenne alkalmas erre! Hány fiatalt segített abban, hogy ne ejtsen formai hibát a pályázata beadása során? (Minden tapasztalt vezetõ tudja, hogy a pályázókat a formai hibák elkövetésére hivatkozva lehet a legkönnyebben kiejteni.) Mit tett azért, hogy egyházunkban legyen az igazgatóknak, de a tanároknak is szolgálati lakásuk, hogy minél több helyrõl jöjjenek az alkalmas pedagógusok?

Nem elég széttárni a kezünket és Pilátushoz hasonlóan bejelenteni, hogy kényszerpályán vagyunk!

Szathmáry Miklósné