Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2004 - 28 - Bemutatjuk EMMA-t

e-világ

Bemutatjuk EMMA-t

Mi is az EMMA?

Az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA) 2004. május 1-jével jött létre a 67/2004. számú (IV. 15.) kormányrendelet alapján. Az EMMA működéséért a Munkaügyi Nyilvántartó Központ felel. Az adatbázis tartalmazza a magyarországi munkaviszonyokat: az induláskori állapotukat és május 1-jétől a változásokat folyamatosan követve az új, illetve a megszűnt munkaviszonyokat.

Miért jött létre?

Az EMMA lehetővé teszi, hogy mind a munkavállaló, mind a munkáltató, valamint az illetékes hatóságok naprakész, hiteles központi adatbázisból szerezzenek információkat a munkavállaló foglalkoztatási helyzetéről. Adatszolgáltatási kötelezettségük azoknak a munkáltatóknak van, amelyek a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény hatálya alá tartozó munkaviszonyban 2004. május-1-jét követően munkavállalót kívánnak foglalkoztatni, illetve a náluk foglalkoztatott munkavállaló munkaviszonya megszűnik. Az EMMA-val kapcsolatos információk és az ügyintézéshez szükséges adatlapok a területileg illetékes munkaügyi központból kérhetők.

Mi a teendője a munkáltatónak?

Az új munkaviszony létesítését azonnal, a munkaviszony megszűnését pedig az azt követő egy napon belül jelezni kell az EMMA-nak. Az új munkaviszony létesítésének bejelentése, illetve a munkaviszony megszüntetésének közlése történhet személyesen (a területileg illetékes munkaügyi központban; ezek címe megtalálható a www.emma185.hu vagy a www.afsz.hu honlapon); postai úton (Munkaügyi Nyilvántartó Központ, 1906 Budapest), telefonon (ingyenesen hívható a 185-ös telefonszámon tone üzemmódú telefonról vagy mobiltelefonról) vagy az interneten (www.emma185.hu) keresztül is.

A telefonon és az interneten történő ügyintézéshez a munkáltatónak a területileg illetékes munkaügyi központon keresztül vagy a Munkaügyi Nyilvántartó Központtól egy PIN-kódot kell kérnie. A kérvényhez csatolni kell a cégbejegyzést (jogi személy igazolása), az aláírási címpéldányt (a bankintézettel igazolva), s ha az igénylést személyesen végzi egy munkatárs, a két tanú által aláírt vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazást.

Van-e valami teendője a munkavállalónak?

Fontos tudni, hogy az EMMA nem jelent terhet a munkavállalóknak. Olyan szolgáltatást nyújt számukra, amelynek segítségével megtudhatják és ellenőrizhetik a saját munkaviszonyuk adatait. Ezt többféleképp megtehetik: személyesen (a területileg illetékes Munkaügyi Központban; ezek címe megtalálható a www.emma185.hu vagy a www.afsz.hu honlapon); postai úton (Munkaügyi Nyilvántartó Központ, 1906 Budapest), telefonon (ingyenesen hívható a 185-ös telefonszámon tone üzemmódú telefonról vagy mobiltelefonról) vagy az interneten (www.emma185.hu) keresztül is.

Az EMMA telefonos és internetes szolgáltatását a munkavállalók is csak egyéni azonosító számmal (PIN kóddal) érhetik el. Ezt a munkaügyi kirendeltségeken személyesen lehet igényelni.

Szabados Regina