A vasárnap igéje
Szentháromság üünepe után 7. vasárnap
Hit által örök életre
1Jn 5,10b–13
Mi az örök élet? Nemcsak valamilyen folytatás a testi halál után, hanem az egyedül igaz Isten és Jézus megismerése. Jn 17,3-ban olvassuk: „Az örök élet pedig azt jelenti, hogy megismernek téged, az egyedül igaz Istent és azt, akit elküldtél, a Jézus Krisztust.” Másutt arról olvasunk, hogy aki hallja Jézus beszédét, és hisz abban, aki őt elküldte, annak örök élete van, vagyis nem megy ítéletre, mert átment a halálból az életre.
El kell ismernünk, hogy üres, súlytalan, tartalmatlan szó, frázis lett az „örök élet” kifejezés. De azt is tudjuk, hogy a Szentlélek által az ige súlyt kap, új lesz, és erő lesz benne. A Hegyi beszéd végén olvassuk, hogy Jézus úgy szólt, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók.
Mi az örök élet? Nem dogmatikai választ kell adnunk, nem emberi szavakkal kell megfogalmaznunk. Pünkösdkor és pünkösd után a Szentlélek tette és teszi élővé és hatóvá az igét. Az ApCsel 4,31 világosan írja: összegyűltek, imádkoztak, megmozdult a hely, beteltek Lélekkel, és ezért bátran és erőteljesen tudták hirdetni az igét. Maga Jézus is az Úr Lelke által beszélt úgy, mint akinek hatalma van.
A Biblia szavai tehát a Szentlélek által kapnak súlyt, tartalmat. Minden fogalom üressé válik – a hit és a kegyelem is –, ha nincs jelen a Lélek. Ha Péter pünkösdi prédikációját olvassuk, semmi különöset nem találunk benne, mégis háromezren tértek meg, mert a Lélek munkálkodott. A bibliai fogalmakat tehát nem nekünk kell magyaráznunk. A Szentlélek annak felismerésére vezet el, hogy a Biblia önmagát magyarázza. Ez a helyzet az örök élettel is. Nem sokat ér, ha emberi fantáziánkkal próbáljuk elképzelni, milyen lesz az örök élet. A részleteket a Biblia sem tárja fel. De elmondja a lényeget, és elmondja azt, amire szükségünk van. Igénkben az áll, hogy akié a Fiú, azé az élet. Vagyis aki megismerte a Fiút mint személyes Megváltóját, az Istentől született, és így örök élete van.
Az örök élet nem a testi lét meghoszszabbítása! Mint ahogyan a halál sem azonos a test halálával. 1Móz 3 szerint az ember azonnal „meghalt”, miután a tiltott fa gyümölcséből evett, vagyis az első bűnt elkövette. Világos, hogy itt nem a testi halálról van szó, hanem az Istentől való elszakadásról. Az Írás szerint minden ember halott, ha megszakadt az Istennel való kapcsolata. Olyan, mint a villanykörte áram nélkül! Ki van iktatva az Istennel való kapcsolat éltető áramköréből. Az egyes bűnök, a vágyak, az indulatok és azok féktelen uralma csupán következménye a holt állapotnak (Róm 1,24), amelyet egyedül Jézus megismerése szüntet meg. Amikor Jézus test szerint is a földön élt, voltak, akik nem ismerték fel benne a Megváltót. Akik nem ismerték fel, régi életükben – bibliai értelemben a halálban – maradtak. Ahogy Jn 3,6-ban halljuk: „Ami testtől született, test az.” Mégis voltak, akiknek a szeme megnyílt… Ezt Jézus újjászületésnek nevezi. Ez a Lélek munkája. Ma is.
Ma is van hitre jutás, Istentől születés. Ne csak a hitetlenséget lássuk! Az ördög látása az, hogy csak a sötétség terjed. Terjed az ige is, ha erről nem is lehet pontos statisztikát adni. Ma is érvényes Jézus meglátása, hogy az aratnivaló sok (Mt 9,37). Sok a megfáradt, bűnben vergődő ember, aki várja a Megváltót. És aki Jézus által újra Isten közelébe kerül, aki élő hitre jut, annak már földi életében elkezdődik az örök élet: a megbékélés Istennel. Eközben talán semmi sem változik körülöttünk. Testi bajaink, anyagi gondjaink, a napi terhek megvannak – de bennünk megszületett a béke. Jézus közelében zúgolódóból hálássá, céltalan és reménytelen emberből élő reménységű és az örök cél felé tartó boldog emberré leszünk.
A mai vasárnap evangéliuma a négyezer ember megvendégeléséről szól. A testi éhségről és a testi jóllakásról. De valójában itt is többről van szó. Jézus nemcsak és nem elsősorban testi kenyeret akar adni, hanem önmagát, ezáltal örök életet. Mert nem csak kenyérrel él az ember.
Imádkozzunk!
Urunk, megváltó Krisztusunk! Köszönjük a vasárnapot, amely mindig meg akar állítani a mulandó élet zajában, rohanásában, hogy az örök célra, az örök életre emlékeztessen. Add, hogy ne vessük meg ezt a drága ígéretet. Legyen ez számunkra élő reménység, amely naponta örömmel tölt el, és erőt ad földi terheink hordozásához. A mulandó célok mellett hadd lássuk meg az örök célt tenálad, Jézus Krisztus által. Ámen.
Gáncs Aladár