Kultúrkörök
Hogyan válhatunk érett felnőttekké?
Levente Péter előadása a Deák téren
Levente Péter előad |
Az "Ép testben ép lélek? Ki vagyok én? A gyermek-, ifjú-, éretlen felnőtt-, érett felnőttkor" címmel meghirdetett alkalom sokak érdeklődését felkeltette, több mint százan jöttek el a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumba. Dr. Reuss András teológiai tanár rövid bevezetője után Levente Péter lépett a színpadra.
Elsőként a magatartás-kultúra fogalmát definiálta mint a testből, lélekből és szellemből kiinduló viselkedési állapotok ötvözetét. Meglátása szerint gyermek- és ifjúkortól ösztönlények, éretlen felnőttkorunkban észlények is vagyunk, az érett felnőttségre törekvés idején "társaslényekké" (sic!) válhatunk. Párválasztáskor például három kérdéscsoportra kell választ keresnünk. Az első a "Ki vagyok én? - Kinek szeretnék látszani?". A második a "Ki vagy te? - Kinek szeretnélek látni?", végül pedig a "Kik vagyunk mi? - Kiknek szeretnénk látszani?". Levente Péter úgy látja, hogy ez az egység megbonthatatlan, kronológiai sorrendjét nem cserélhetjük fel. Ha ezeket a kérdéseket életünk során rendszeresen feltesszük, akkor válhatunk érett felnőttségre törekvő emberekké, akik a gondolkodás-döntés-cselekvés hármas egysége szerint élnek. Előadásában azt is hangsúlyozta, hogy hívő emberekként fontos számunkra az úgynevezett "plusz egy kérdés": a "Ki vagy te, Uram? - Kinek szeretnél látni engem?" folyamatos felvetése és megválaszolása is.
A magatartás-kultúra az ember viselkedési állapotaival foglalkozik - mondta előadása elején az ismert művész, pedagógus -, átadása információ, illusztráció és inspiráció formájában történik. Tanácsot, receptet nem tartalmaz.
Levente Péternek - színes és szemléletes előadásmódjának köszönhetően - február 18-án este valóban sikerült új ismereteket átadnia és elgondolkodtatnia a jelenlévőket.
(Az Evangélikus Értelmiségi Műhely legközelebbi alkalmán, március 17-én, szerdán 18 órától dr. Fabiny Tamás, hittudományi egyetemünk docense tart előadást Júdás - avagy egy árulás anatómiája címmel.)
G. Zs.