Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 06 - Bonyhádi iskolapélda

Egyházunk egy-két hete

Bonyhádi iskolapélda

Az ország tizenhárom oktatási intézményében indíthatták be 2000 szeptemberében az Arany János Tehetséggondozó Programot, mely jelenleg immár huszonkét városban működik. A speciális képzésre a vidéki iskolák azon diákjait várják, akik egyébként valószínűleg nem tudnának gimnáziumban tovább tanulni. A Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium nemcsak az egyházi iskolák között, de Tolna megyében is egyetlenként vesz részt a programban. Az intézményben január 24-én a tehetséggondozó program ötéves jubileuma alkalmából láttak vendégül szülőket, általános iskolai tanárokat és igazgatókat, polgármestereket… Az ünnepi rendezvényt a „tehetséggondozott” diákok színesítették zenével, verssel, dallal, kiállítással.

„Annak a gondolatnak a jegyében született az Arany János-program, hogy a vidéket talpra kell állítani” – mondotta bevezetőjében Krähling Dániel esperes, aki azt is elárulta, hogy az iskolák mindössze tíznapos határidőt kaptak az előkészületekre. Ha lehetetlennek is tűnt ennyi idő alatt tervekkel előállni, a bonyhádi gimnáziumnak mégis sikerült. „Immár célegyenesbe fordult a program első, 2000-ben indult osztálya. Most várjuk a »szüretet«, az érettségit, hogy megtudjuk, mit ér ez a képzési forma. A gimnázium mindig a felzárkóztatásért dolgozott, az egyház pedig vállalta az erkölcsi támogatást. Kívánom ezeknek a vidékről érkezett fiataloknak, hogy sikeres emberekként térhessenek vissza falujukba, mely felemelésre szorul, de felemelésre méltó is” – zárta gondolatait Krähling Dániel.

Ónodi Szabolcs gimnáziumigazgató így szólt a jelenlévőkhöz: „A pályázatról egy hét alatt döntöttünk, és elkészítettük a terveinket. Megfogott a lehetőség filozófiája: olyan gyerekeket bevonni a rendszerbe, akik egyébként nem jönnének. Elsősorban a félelmüket kell eloszlatni; ezt segíti az előkészítő évben az önismeret tantárgy, a személyiségfejlesztés, az egyénre szabott képességfejlesztés is. Az »Arany János-os gyerekek« kollégisták, így a közösség is hamar összekovácsolódik.”

A programnak köszönhetően a tanórán kívüli kulturális események sora indult be a bonyhádi evangélikus gimnáziumban. Diákjaik kollégiumi hétvégék, táborok állandó résztvevői lehetnek, s ezeket az előnyöket az intézmény valamennyi tanulója élvezheti. A gimnáziumban öt éve 87 kollégista volt, ma 283, a diákok száma pedig 406-ról 611-re emelkedett.

Megváltozott az iskola hangulata, új értékek jelentek meg. Az iskolai tanulmányi átlag négyes fölé emelkedett, 3%-ra csökkent a bukások aránya. A diákok továbbtanulási esélye 90%-ra nőtt. Nem csoda, hogy ma már a gimnázium minden szakára jelentős a túljelentkezés.

A minisztériumban Kecskés Éva is tagja volt a tehetséggondozó programot kidolgozó stábnak. Az ünnepi együttléten felidézte a bonyhádi gimnázium pályázatát, amely őt első olvasásra „megragadta”. (Ma már egyébként ő is az intézmény munkatársa.)

A hőgyészi általános iskola igazgatója, Stefán Márta elmondta, hogy először hezitáltak, hogy küldjenek-e gyerekeket a programba, hiszen még nem is ismerték. A hátrányos helyzet leküzdésének lehetősége és a tehetséggondozás ígérete azonban meggyőzte őket, s azóta minden évben akadnak tanulóik között olyanok, akik vállalják a programban való részvételt, eljönnek, és az evangélikus gimnáziumban sikeresen magukra találnak.

Idén összesen ötvenheten jelentkeztek az Arany János Tehetséggondozó Programra. A törvényi előírásoknak megfelelően egy osztály maximum harmincöt fős lehet, de a pontos létszámról mindig a minisztériumban döntenek.

Máté Réka

Regionális hozzárendelés: Bonyhádi Pet?fi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Alapfokú M?vészeti Iskola