Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 50 - „Miben segíthetek?”

Egyházunk egy-két hete

„Miben segíthetek?”

Portaszolgálat az Üllői úti irodaházban

„Jó napot kívánok. Miben segíthetek?” – 2005 szeptembere óta ezzel fogadják a Magyarországi Evangélikus Egyház Üllői úti országos irodaházába érkező vendégeket. A portaszolgálatot ellátó munkatársak feladata az, hogy fogadják, eligazítsák az érkezőket, és tájékoztatást adjanak számunkra arról, hogy melyik munkaág pontosan hol található az épületben. A portás szükség szerint telefonon jelzi a keresett munkatársnak, hogy megérkezett a várt vendég. Nyilvántartást vezet, és az udvarban való parkolást is felügyeli. Mi indokolta a fenti praktikus okokon túl a portaszolgálat létrehozását? – kérdeztem Hafenscher Károlyt, az Országos Egyházi Iroda igazgatóját.

– Aki az elmúlt évek során az Üllői úti irodaházban járt, maga is tapasztalhatta, hogy sajnos az egyházhoz méltatlan volt a kapualj állapota: sötét volt, pergett a faláról a vakolat… Régi az épület, évtizedek óta javításra szorul. Újabb és újabb hibákra derül fény, de mindig csak a legszükségesebb munkálatok elvégzésére van lehetőség, minimális anyagi ráfordítással, hiszen a gyülekezetek anyagi igényei elsőbbséget élveznek. Azonban a helyzet már tarthatatlan volt, ezért született döntés arról, hogy felújíttatjuk a kapualjat, illetve hogy portásfülkét alakítunk ki, és portaszolgálatot hozunk létre.

– A biztonság növelése is mérvadó szempont volt?

– Határozottan, hiszen az országos irodaház Budapest egyik legkevésbé biztonságos kerületében, a nyolcadikban van. Sajnos több ízben előfordult, hogy illetéktelenek jöttek be az épületbe, és műszaki cikkeket, illetve egyéb értékeket loptak el. Ezentúl csak a portán való bejelentkezés, regisztrálás után lehet belépni az irodába – többek között a házban dolgozó munkatársaink, az éppen ülésező bizottságok biztonsága érdekében. Régebben előfordult az is, hogy az autóbeállás miatt nyitva maradt kapun surrantak be, most viszont a portás gondoskodik arról, hogy egyrészt csak korlátozott számban álljanak be gépkocsik az udvarra, másrészt hogy zárva legyen a kapu. Az adatvédelmi törvény figyelembevételével biztonsági kamerát is elhelyeztünk a kapuboltozat alatt és a lépcsőházi fordulóban.

– Mik az eddigi tapasztalatok?

–A portaszolgálat olyan lesz, amilyenné mi formáljuk. Az a szándékunk, hogy segítségére legyünk mindenkinek, aki az ügyeit jön intézni. A munkatársak számára is előnyös, ha a portáról felszólnak nekik, hogy megérkezett a vendégük. A kezdeti bizonytalanság után azt mondhatom, hogy kezd kialakulni az új rendszer, de természetesen kérem – s köszönöm – az egyháztagok türelmét! Mivel az egész épület felújítása, átalakítása egyelőre lehetetlen, azt szerettük volna, ha a belépőnek legalább az első benyomása kellemes a házról.

– Mettől meddig működik a portaszolgálat?

– Hétfőtől csütörtökig reggel 7-től este 7-ig, pénteken reggel 7-től délután 3-ig. Két munkatársunk dolgozik a portán tizenkét órás munkarend szerint, váltással. Csiernik Jánossal délelőttönként, Dobos Ferencné Rozikával délutánonként találkozhatnak. Ezeken az időszakokon kívül viszont nem lehet bejutni az irodába – a zárak cseréje után ugyanis csak az úgynevezett kártyás beléptetőrendszer használatával nyithatóak az ajtók. A bezárás nem érinti természetesen az épület egyéb részeibe – az Evangélikus Élet szerkesztőségébe, a Luther Kiadóba, a józsefvárosi gyülekezetbe, a szeretetotthonba, a levéltárba és így tovább – érkezőket.

Kőháti Dorottya