Evangélikusok
Énekszóval kifejezett közös imádság
Tízéves a Fővárosi Protestáns Kántorátus
– Honnan jött a kórus megalapításának az ötlete?
– Dr. Dobszay Lászlónak, a nemzetközi hírű katolikus egyházzene-professzornak – aki az MTA Zenetudományi Intézetének főmunkatársa és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszékének egyetemi tanára – a nevéhez fűződik. Utazásai során többek között Londonban is járt, ahol megfigyelte, hogy a város templomaiban jól szervezett, magas színvonalú egyházzenei alkalmakon lehet részt venni. Nagy hatással volt rá, hogy az angol főváros törődik azzal a kérdéssel, hogy a templomaiban milyen zenei élet folyik. Mivel szívügye az egyházzene, az angliai mintát alapul véve indítványozta: Budapesten is alakuljanak kántorátusok az önkormányzat támogatásával, hogy ezáltal néhány frekventáltabb helyen magas szintű egyházi muzsikával folyhasson az istentisztelet.
Tíz évvel ezelőtt a professzor úr elérte a Fővárosi Önkormányzatnál, hogy az angol nagyvárosok példáját követve három kántorátus szerény anyagi támogatást kaphasson. Közülük kettő katolikus, egy pedig protestáns. A megalakulás idején keresett meg engem Dobszay László azzal a kéréssel, hogy vállaljam el a protestáns kántorátus vezetését református kollégámmal, Bódiss Tamással együtt.
– A protestáns kántorátus Kelenföldön találta meg a székhelyét. Milyen előzményei voltak ennek?
– A kelenföldi kórus tagjaival a kántorátus megalakulása előtt néhány évvel böjtben, adventben és a nyári táborok alkalmain már tartottunk a maihoz hasonló zsolozsmás, zsoltározó istentiszteleteket, legtöbbször vesperát – és a táborokban reggeli istentiszteletet, prímát is –, és már akkor kezdtünk ráérezni ezeknek a zenés istentiszteleti formáknak az ízére. A kántorátus megalakulása után ezek az istentiszteletek rendszeressé válhattak.
– A zenés zsoltározó istentiszteletek liturgiai értéktöbbletük mellett igen komoly kulturális értéket is képviselnek. Miben ragadható meg ezeknek az alkalmaknak a különlegessége a protestáns hitéletben?
– Fontosnak tartom annak hangsúlyozását, hogy olyan gyülekezeti közegben nevelkedtem itt Kelenföldön – egy lelkes ifjúsági közösség tagjaként –, amelyben természetes megnyilvánulás volt a közös imádság. Azokban az időkben az emberek még nem idegenkedtek annyira az egymás előtt való imádkozástól, mint manapság. Ez a gyakorlat mostanában mintha megszűnőben lenne.
Engem elsősorban az a felismerés ragadott meg a zsolozsmában – a műfaj történelmi és zenei értékein túl –, hogy az egyház már régen feltalálta és kialakította a közös imádságnak ezt a formáját, amely lehetővé teszi, hogy mindenki együtt imádkozhasson. Az imádság annyira hangsúlyos a zsolozsmában, hogy kicsit szigorúan fogalmazva ki merem jelenteni: ennek az istentiszteleti formának nem lényegi eleme az igehirdetés. Persze Luther óta tudjuk, hogy evangélikus istentisztelet nem lehet igehirdetés nélkül, igeolvasásra és igemagyarázatra szükség van, de a zsolozsma elsődleges funkciója, hogy imádati és könyörgő tételeket helyezzen egymás mellé.
– Milyen elemek jelentenek újdonságot az evangélikusok számára ebben az istentiszteleti formában?
– Ami nálunk, evangélikusoknál igazán újdonságnak számított, az a zsoltározó szerkezet és az óprotestáns, gregorián jellegű énekmód; a kívánalmaknak megfelelően ezekhez társul bizonyos korálok és motetták többszólamú éneklése is.
– A kántorátusnak ma már története van…
– Így igaz. A megalakulás után hat-nyolc emberrel kezdtünk el a munkát. Közülük többen is a Zeneakadémia egyházzene tanszakának hallgatói vagy a kelenföldi kórus gyakorlott kamaraénekesei voltak. Ez ma is így van. Büszkén számolhatok be arról, hogy az elmúlt években a kántorátusból kikerülő zeneakadémiai hallgatók két generációja kántori szolgálatot ellátó egyházzenészként tevékenykedik. Ki-ki megalapította a saját együttesét a maga gyülekezetében. Azóta többek közt Rákospalotán, a Ferencvárosban, Budahegyvidéken és Zuglóban is kisebb-nagyobb rendszerességgel működik liturgikus kórus, és a fóti kántorképzőben is meghonosodott a gregorián alapú éneklés.
A kántorátus történetével kapcsolatban külön szeretném megemlíteni Ferenczi Ilona evangélikus egyházzene-történész nevét, aki a Zenetudományi Intézet munkatársaként nagyon értékes segítséget nyújtott a vesperás istentiszteletek liturgiájának kialakításában és az énekrepertoár kiválasztásában. Protestáns graduál című gyűjteménye az 1500-as és 1600-as évek gregorián alapú, magyar nyelvű liturgikus tételeit tartalmazza – ez képezi az alapját a vesperás istentiszteletek énekanyagának.
– A kántorátusban szerzett tapasztalatok bizonyára a saját munkájában is hasznosíthatók.
– Valóban. A kezdetektől máig hatalmas repertoárt énekeltünk végig. Az, hogy ki kellett választanom az egyházi esztendő szakaszaihoz illeszkedő korálokat, motettákat, hozzásegített, hogy ezekben az években elmélyedjek a saját doktori munkámban, melynek éppen az egyházi évhez igazított és az igehirdetési alapigéknek megfelelő, helyes énekválasztás a témája. Az Evangélikus Élet ezt a heti énekrendet közli hétről hétre az istentiszteleti rendben.
– petri –