A hét témája
Moziélmények
Szinte már hagyomány a Szélrózsákon a filmklub, ahová a mozgókép barátait várják. Idén minden korábbinál nagyobb érdeklődés mellett vetítették a filmeket, amelyek között volt vidámabb és fajsúlyos témát komolyabban feldolgozó, magyar és külföldi alkotás egyaránt.
Minden vetítés telt ház, azaz nyolcvan-száz érdeklődő előtt zajlott, ám a legtöbben a Fehér tenyér című, 2005-ben forgatott és az idei Magyar Filmszemlén több díjjal jutalmazott hazai alkotásra voltak kíváncsiak. A film megtekintése után az egyik producerrel, Angelusz Ivánnal lehetett beszélgetni. Elmondta, hogy egy tehetséges ifjú rendező, Hajdu Szabolcs a bátyja, Miklós történetét vitte vászonra, természetesen néhol megváltoztatva, dramatizálva. A film a tornasportba enged betekintést, de a történet során megjelenő két társadalmi közeg is hangsúlyos. A ’80-as évek késő Kádár-rendszeri szocializmusa és a nyugati kapitalizmus elé is görbe tükröt állít, mindkettőt kritikusan szemléli.
Kiderült, hogy a filmet kétszázötvenmillió forintos, magyar viszonylatok között átlagosnak nevezhető költségvetéssel készítették el két hazai produkciós társaság összefogásával. Sikere felülmúlja a várakozásokat, hiszen máris negyven filmfesztiválra hívták meg. Ahol eddig levetítették, mindenhonnan díjjal tért haza; Karlovy Varyból például a zsűri különdíját hozta el.
A beszélgetésen részt vett Szirtes András baptista lelkipásztor is, aki a Fehér tenyér erkölcsi mondanivalóját, a ma emberének szóló üzenetét próbálta megragadni, és ezzel kapcsolatban törekedett a közönséggel való együtt gondolkodásra. Felvetődött például, hogy a film a gyerekek elmagányosodását, a szülői nyomás miatt kialakuló megfelelni vágyását és hajszoltságát teszi tapinthatóvá. De arról is szól, hogy mit érdemes és mit nem érdemes megtenni a sikerért, legyen az sportbeli vagy más típusú.
A Szélrózsán naponta két filmet vetítettek, és amint Kis Ferenc Balázs munkaági vezető az Evangélikus Életnek elmondta, tudatosan mutattak be változatos műfajú alkotásokat. Ezért volt látható a könnyed Hanta Boy, a drámai Hotel Ruanda, az Ütközések és a C. S. Lewis időskori románcáról készült Árnyékország, valamint a kísérleti filmként értelmezhető Koyaanisqatsi. Valamennyinél beszélgetést kezdeményeztek a vetítést követően a publikummal, több esetben – a tábor külföldi vendégeire való tekintettel – angolul is.
Szegfű Katalin