Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 42 - Hajbaj vagy frizurafilozófia

EvÉlet - Lelki segély

Hajbaj vagy frizurafilozófia

„Osztálytársam összetûzésbe került az osztályfõnökünkkel a hajviselete miatt. Régóta reggae-rajongó már, és elhatározta, hogy rasztafrizurát csináltat magának. Meg is tette. Nagyon meglepõdött, amikor megtudta, hogy a házirendben benne van, hogy a tanulóktól ápolt és szélsõségektõl mentes hajviseletet várnak el. Hát még akkor, amikor azt mondtam neki, hogy úgy tudom, ez a rasztahit valami hamis vallás! Osztálytársam szerint a raszták keresztények, és mindenkinek joga van olyan frizurát hordani, amilyet szeretne. Mit mondjak neki?”

Kedves Barna! Nyilván tudod, hogy verbális és nem verbális eszközökkel kommunikálunk egymással. De ugye nem csak szóból ért az ember! A nem verbális kommunikációs csatornákhoz tartoznak az úgynevezett kulturális szignálok: személyes emberi környezetünk tárgyai és külsõségei, valamint az öltözködés, testdíszítés és a hajviselet is. Mindezekkel ízlésünkrõl, lelkiállapotunkról, de akár politikai, vallási meggyõzõdésünkrõl is jelzünk a külvilágnak.

A hajviselet koronként változott. A magyarság körében a honfoglalás idején a tar fej volt a divatos, majd a kereszténység felvételével a hosszú haj jött divatba a férfiak körében. Aztán a török hódoltság újra divatba hozta a leborotvált fejet… De eszünkbe juthat az elmúlt ötven év változatos frizuradivatja is a hippik hosszú hajától a Beatles-gombán és a punkstíluson át a sportos felnyírtig. Igen, az embernek fontos önkifejezési eszköze a hajviselete!

Osztálytársad úgy érzi, senki sem korlátozhatja abban, hogy milyen frizurát viseljen. Sokan szenvednek attól, hogy mindig mások akarják megmondani nekik, hogy mit és miként kellene tenniük. Ugyanakkor az emberi együttélés alapszabályait és az iskola, a munkahely s egyéb intézmények házirendjét be kell tartanunk!

A közoktatási törvény 40. § (7) bekezdése felhatalmazza az iskolák házirendjét arra, hogy szabályozza az iskolai tanulói munkarendet és a foglalkozások rendjét. Igaz, hogy a házirendi szabályzatot a diákönkormányzatnak is meg kell szavaznia. Ezért osztálytársadnak érdemes megérdeklõdnie tõlük, hogy mi a véleményük az osztályfõnöke és közte kialakult feszült helyzetrõl.

Örülök neki, hogy nyitott szemmel jársz, és keresztény fiatalként, elsõ renden hitbeli szempontból közelíted meg a rasztafrizura kérdését. Mert számunkra valóban a Szentírás a legfõbb zsinórmérték. Isten pedig féltékenyen szeretõ Úr, ezért egyedül csak õt imádhatjuk! Így hát utánanéztem, hogy mi is ez a rasztahit.

A rasztafariánus vallás, amelynek a világon mintegy egymillió követõje van, Jamaicából ered. A raszták I. Hailé Szelasszié etióp császárt tartják a fekete (afrikai) messiásnak. A rasztafári elnevezés a Ras Tafari névbõl ered, amely a császár eredeti neve. Szelassziét a raszták Jah (ez a Jahve rövidítése, Isten raszta elnevezése) földi megtestesülésének és a Szentháromság tagjának tekintik. A mozgalom, amelynek politikai felhangjai voltak, a jamaicai bennszülött munkásoktól és parasztoktól ered; az 1930-as években vette kezdetét. Mindehhez a teológiai hátteret egy hamis próféta, Marcus Mosiah Garvey szolgáltatta, aki egy bibliai próféciát félreértelmezve Isten fiának kiáltotta ki I. Szelassziét.

A raszták számára a marihuána nevû kábítószer használata spirituális cselekedet. Szentségnek tekintik, amely elõsegíti a tudatosság elérését, a béke megvalósítását, és közelebb visz Istenhez. A jellegzetes rasztafrizura szorosan kapcsolódik a mozgalomhoz. Természetesen nem minden raszta visel ilyen frizurát, és szív kábítószert.

Jamaica számtalan zenei stílus õshazája. Többek között a reggae-é is. Ez a ritmusos, életkedvet és lazaságot sugalló zene milliók kedvence. Mivel Bob Marley, a reggae talán legismertebb képviselõje rasztának vallotta magát, így az õ közvetítésével a rasztahit és -mozgalom a világ számos részén elterjedt.

Különösen veszélyesnek azért tartom ezt a mozgalmat, mert összekapcsolódik a kábítószer-élvezettel, és mert sokan hiszik, hogy a raszták hite a Szentíráson alapszik. Sõt osztálytársadhoz hasonlóan azt is, hogy valójában keresztények. Bár Jamaica lakosságának nyolcvan százaléka kereszténynek vallja magát, tudnunk kell, hogy a raszták nem közéjük sorolják magukat.

Szeretettel javaslom, hogy mindezeket oszd meg az osztálytársaddal. Hívd fel a figyelmét arra, hogy az Újszövetség tanúságtétele szerint Jézus az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis õáltala (Jn 14,6). Tisztán kell õriznünk szívünkben és tovább kell adnunk az evangéliumot! Ezek után pedig engedd, hadd döntse el õ, hogy megtartja-e a rasztafrizuráját!

Az ember szabad akaratot kapott Istentõl. Ezt komolyan kell vennünk! Persze a felebarátainkért érzett felelõsségünket is! Hordozzuk együtt imádságban barátodat, hogy a reggae-zene szeretete és rasztafrizurája ne nyissa meg a szívét a hamis vallás elõtt!

Szívélyes üdvözlettel:

Szõkéné Bakay Beatrix