EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 42 - Hajbaj vagy frizurafilozófia

EvÉlet - Lelki segély

Hozzászólás a cikkhez

Hajbaj vagy frizurafilozófia

„Osztálytársam összetűzésbe került az osztályfőnökünkkel a hajviselete miatt. Régóta reggae-rajongó már, és elhatározta, hogy rasztafrizurát csináltat magának. Meg is tette. Nagyon meglepődött, amikor megtudta, hogy a házirendben benne van, hogy a tanulóktól ápolt és szélsőségektől mentes hajviseletet várnak el. Hát még akkor, amikor azt mondtam neki, hogy úgy tudom, ez a rasztahit valami hamis vallás! Osztálytársam szerint a raszták keresztények, és mindenkinek joga van olyan frizurát hordani, amilyet szeretne. Mit mondjak neki?”

Kedves Barna! Nyilván tudod, hogy verbális és nem verbális eszközökkel kommunikálunk egymással. De ugye nem csak szóból ért az ember! A nem verbális kommunikációs csatornákhoz tartoznak az úgynevezett kulturális szignálok: személyes emberi környezetünk tárgyai és külsőségei, valamint az öltözködés, testdíszítés és a hajviselet is. Mindezekkel ízlésünkről, lelkiállapotunkról, de akár politikai, vallási meggyőződésünkről is jelzünk a külvilágnak.

A hajviselet koronként változott. A magyarság körében a honfoglalás idején a tar fej volt a divatos, majd a kereszténység felvételével a hosszú haj jött divatba a férfiak körében. Aztán a török hódoltság újra divatba hozta a leborotvált fejet… De eszünkbe juthat az elmúlt ötven év változatos frizuradivatja is a hippik hosszú hajától a Beatles-gombán és a punkstíluson át a sportos felnyírtig. Igen, az embernek fontos önkifejezési eszköze a hajviselete!

Osztálytársad úgy érzi, senki sem korlátozhatja abban, hogy milyen frizurát viseljen. Sokan szenvednek attól, hogy mindig mások akarják megmondani nekik, hogy mit és miként kellene tenniük. Ugyanakkor az emberi együttélés alapszabályait és az iskola, a munkahely s egyéb intézmények házirendjét be kell tartanunk!

A közoktatási törvény 40. § (7) bekezdése felhatalmazza az iskolák házirendjét arra, hogy szabályozza az iskolai tanulói munkarendet és a foglalkozások rendjét. Igaz, hogy a házirendi szabályzatot a diákönkormányzatnak is meg kell szavaznia. Ezért osztálytársadnak érdemes megérdeklődnie tőlük, hogy mi a véleményük az osztályfőnöke és közte kialakult feszült helyzetről.

Örülök neki, hogy nyitott szemmel jársz, és keresztény fiatalként, első renden hitbeli szempontból közelíted meg a rasztafrizura kérdését. Mert számunkra valóban a Szentírás a legfőbb zsinórmérték. Isten pedig féltékenyen szerető Úr, ezért egyedül csak őt imádhatjuk! Így hát utánanéztem, hogy mi is ez a rasztahit.

A rasztafariánus vallás, amelynek a világon mintegy egymillió követője van, Jamaicából ered. A raszták I. Hailé Szelasszié etióp császárt tartják a fekete (afrikai) messiásnak. A rasztafári elnevezés a Ras Tafari névből ered, amely a császár eredeti neve. Szelassziét a raszták Jah (ez a Jahve rövidítése, Isten raszta elnevezése) földi megtestesülésének és a Szentháromság tagjának tekintik. A mozgalom, amelynek politikai felhangjai voltak, a jamaicai bennszülött munkásoktól és parasztoktól ered; az 1930-as években vette kezdetét. Mindehhez a teológiai hátteret egy hamis próféta, Marcus Mosiah Garvey szolgáltatta, aki egy bibliai próféciát félreértelmezve Isten fiának kiáltotta ki I. Szelassziét.

A raszták számára a marihuána nevű kábítószer használata spirituális cselekedet. Szentségnek tekintik, amely elősegíti a tudatosság elérését, a béke megvalósítását, és közelebb visz Istenhez. A jellegzetes rasztafrizura szorosan kapcsolódik a mozgalomhoz. Természetesen nem minden raszta visel ilyen frizurát, és szív kábítószert.

Jamaica számtalan zenei stílus őshazája. Többek között a reggae-é is. Ez a ritmusos, életkedvet és lazaságot sugalló zene milliók kedvence. Mivel Bob Marley, a reggae talán legismertebb képviselője rasztának vallotta magát, így az ő közvetítésével a rasztahit és -mozgalom a világ számos részén elterjedt.

Különösen veszélyesnek azért tartom ezt a mozgalmat, mert összekapcsolódik a kábítószer-élvezettel, és mert sokan hiszik, hogy a raszták hite a Szentíráson alapszik. Sőt osztálytársadhoz hasonlóan azt is, hogy valójában keresztények. Bár Jamaica lakosságának nyolcvan százaléka kereszténynek vallja magát, tudnunk kell, hogy a raszták nem közéjük sorolják magukat.

Szeretettel javaslom, hogy mindezeket oszd meg az osztálytársaddal. Hívd fel a figyelmét arra, hogy az Újszövetség tanúságtétele szerint Jézus az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis őáltala (Jn 14,6). Tisztán kell őriznünk szívünkben és tovább kell adnunk az evangéliumot! Ezek után pedig engedd, hadd döntse el ő, hogy megtartja-e a rasztafrizuráját!

Az ember szabad akaratot kapott Istentől. Ezt komolyan kell vennünk! Persze a felebarátainkért érzett felelősségünket is! Hordozzuk együtt imádságban barátodat, hogy a reggae-zene szeretete és rasztafrizurája ne nyissa meg a szívét a hamis vallás előtt!

Szívélyes üdvözlettel:

Szőkéné Bakay Beatrix


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Mindenki élni akar
Egyedül kegyelemből, Krisztus keresztjéért, bűnbánó hittel
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Egy zászlóbontás filozófiája
Országos evangélizáció a Deák téren
Hálaadás Kossuth gyülekezetében
Újabb lépés az evangélikus egyházi ingatlanrendezés ügyében
Malomsoki megújulás
Átadták az idei Gyurátz Ferenc-díjakat
A múlt örökségétől a távlatokig
„Mi van, öcsém? Megbolondultál?”
Keresztutak
Vallási helyzetkép
Konzultáció a missziói gyülekezetről
A gyermekekért az egyházban
Ha majd megkérdezi a fiad…
Hálaadás az elmúlhatatlan életért
Megújuló évtizedes kapcsolat
Evangélikusok
„De mostantól semmi sem ugyanaz”
Poprádi Ádám emlékezete
e-világ
„Nálatok laknak-e állatok?”
Megnyugvás a Bethesdában
Keresztény szemmel
Nyílt levél Tallián Hedvignek
evél&levél
Már megint kisebbségi véleményen lennék?
A közelmúlt krónikája
Bárányok a farkasok között
Adalék az angliai evangélikusság történetéhez
Vándorprédikátor – világméretekben
Civitas fidelissima
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Protestáns kulturális est
Egyedül a hit a megoldás
Jubál 2006
Asztali beszélgetések – három asztalnál
Egy film Trianonról és a nemzet szétszakításáról
Mackó sajtos pogácsa
A vasárnap igéje
Játékszabályok
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Hajbaj vagy frizurafilozófia
Szószóró
Rendszerben vagy?
Cantate
„Teremtőmnek, Megváltómnak éneklek” – régi magyar istenes énekek I.
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 42 Hajbaj vagy frizurafilozófia

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster