Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 46 - Krisztusban tehát nincs régi, sem új, nincs lassú, sem gyors…

Cantate

Kitekintés

Krisztusban tehát nincs régi, sem új, nincs lassú, sem gyors…

Énekeskönyvünk felépítését, stílusrétegeit, énekeink keletkezését ismertető sorozatunk mai része kitekintés. Személyes élményekről, tapasztalatokról szól. Arról, hogy mit jelent az evangélikusok számára Németországban – ahogy mondani szoktuk: „a reformáció hazájában” – a gyülekezeti ének, az egyházi zene. (E. Zs.)

A reformáció történetét felelevenítve, a Wittenbergben, Marburgban, Heidelbergben történt eseményekre gondolva vagy a legjelentősebb reformátorok – Luther, Zwingli, Kálvin – nevét említve gyakran elfeledkezünk arról, hogy a reformáció történetében milyen fontos szerepet játszott az ének és a zene mint az evangélium terjesztésének, a hitben való megerősödésnek az eszköze. Betölti-e vajon még ma is ezt a szerepet?

A németországi protestánsok egységes, új – alig tízéves – énekeskönyvből énekelnek. Ennek jelentős része (535 ének) az egész országban azonos, mintegy 150 ének pedig egy-egy nagyobb régió fontos szöveg- és dallamkincséből tevődik össze. Ez az énekeskönyv minden templomban megtalálható az istentiszteleti gyülekezet létszámának megfelelő példányszámban.

Elsőként a benne lévő gyülekezeti énekekről kell szólnom. Legfőbb jellemzőjük talán az egész keresztény zene történetét felölelő sokszínűség, szövegi és stílusbeli gazdagság. Ebbe éppúgy beletartoznak a gregorián himnuszok, Luther énekei vagy az ellenreformáció és a pietizmus korának énektermése, mint a modernebb hangvételű, kortárs szövegű, 20. századi zenei nyelven írt énekek. Hallatlanul fontos ez. Hiszen ahogyan egy énekeskönyvben megfér egymás mellett az öt évszázaddal ezelőtt keletkezett Luther-ének, Taizé egy-egy éneke, egy jamaicai népdal és egy dzsesszstandard, úgy énekelhet együtt egy istentiszteleten, egy énekeskönyvből, egy tempóban idős, középkorú és fiatal egyaránt. Így lehet maga az istentisztelet is sokszínű – hiszen a gyülekezet is az –, így szolgálhatja az ének stílusa, tempója, hangulata leginkább az evangélium hirdetését.

Azt, hogy a német evangélikusok a keresztény zene régi hagyományába is belesimulnak, leginkább a liturgikus énekek rendszeres istentiszteleti használata bizonyítja. A lelkész és a gyülekezet párbeszédeként hangzik el az istentisztelet elején a köszöntés (Az Úr legyen veletek! – És a te lelkeddel), a Kyrie és az úrvacsorát bevezető felszólítás (Emeljük fel szívünket! – Felemeljük az Úrhoz). Az énekeskönyv ezeken kívül is számos liturgikus éneket tartalmaz, köztük teljes reggeli (Mette) és esti (Vesper) istentiszteleti rendet énekelt zsoltárokkal. E rendeket sok gyülekezetben használják. Éppen a liturgikus énekek adnak leginkább lehetőséget arra, hogy a gyülekezet tagjai – az igeolvasáson, adománygyűjtésen és az úrvacsoraosztásban való közreműködésen kívül is – aktívvá váljanak az istentiszteleten. Egy-egy részt ugyanis sokszor a gyülekezet – akár csak néhány tagból álló – énekkara vagy éppen a jelen lévő fiatalok és gyerekek énekelnek.

Mindez persze nem volna lehetséges az istentiszteletek időben és széles közösségben – lelkésszel, kántorral, egyházfival és más szolgálattevőkkel együtt – való tervezése nélkül. A – sok helyen – felsőfokú végzettségű, megbecsült egyházzenész, kántor alkalmazása, a rendszeresen gondozott, karbantartott orgonák, esetenként egyéb hangszerek használata, egy-egy kánon spontán, közös eléneklése az istentiszteleten csak egy-egy kiragadott példa a lehetőségek gazdag tárházából. De ezek Németországban – s látjuk talán: mindenütt a világon, nálunk is – hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a gyülekezeti ének, az egyházi zene betölthesse küldetését, azaz egyesítse az énekelt imádságban a Krisztusban hívőket. Művelésével így láthatóvá válhat az, amit Pál apostol – a címben kissé elferdített – mondata idősnek és fiatalnak egyaránt üzen: „…ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban.” (Gal 3,28)

Wagner Szilárd