Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 28 - Oktatási stratégia és jövőkép

Egyházunk egy-két hete

Oktatási stratégia és jövőkép

Pedagóguskonferenciával zárult a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium jubileumi tanéve. Az ország tizennégy városából, a Magyarországi Evangélikus Egyház valamennyi közoktatási intézményének tantestületéből mintegy kétszázötven tanító, általános és középiskolai tanár látogatott az alkalomra Nyíregyháza és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye legrégebbi középiskolájába.

Az országos evangélikus pedagóguskonferencián azonban a dicső múlt, a kétszáz év fordulatokban gazdag eseménysora épp csak az alkalomra készült emlékjáték bemutatásának idejére került a figyelem középpontjába: a rendezvény sokkal inkább a közoktatás 21. századi kihívásaira, az arra adandó megfelelő válaszok megfogalmazására fokuszált. Az evangélikus iskolák oktatási stratégiájáról, reális jövőképéről, illetve az úgynevezett kompetenciaalapú oktatás megvalósításának, fejlesztésének és mérésének lehetőségeiről szólt a nyíregyházi rendezvény.

Mint ismeretes, nemzetközi összehasonlító felmérések hívták fel a figyelmet arra, hogy bár a magyar diákok műveltsége, tudása igen magas színvonalon áll, a hazai oktatás nem fejleszti megfelelően azokat a készségeiket, képességeiket, melyek a mindennapi életben nélkülözhetetlenek. A problémamegoldás, az egyes tanórákon megtanult ismeretek helyzethez igazított alkalmazása nem erőssége annak, aki magyar iskolában tanul, ezért elodázhatatlan a pedagógiai módszerek megújítása. A poroszos oktatási rendet az önálló feladatmegoldással ötvözött csoportmunkának, a tekintélyelvűséget a tudáselvűségnek kell felváltania. Az összefüggéseket feltáró, a rendszerező gondolkodást fejlesztő oktatási módszerekre van tehát szükség.

Az Európai Unió Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programja (HEFOP) támogatja azokat az intézményeket, melyek élen járnak a korszerű oktatási tartalom és az azokhoz vezető módszertan kidolgozásában. Mint a konferencián kiderült, az evangélikus egyház négy intézménye – a vendéglátó nyíregyházi gimnáziumon kívül az aszódi, a győri és az orosházi középiskola – is pályázatot nyert, az elmúlt tanévük a projekt maradéktalan megvalósításának jegyében telt. A pályázati támogatás révén multimédiás számítógépek, laptopok, interaktív táblák ébresztenek kedvet korunk gyermekeiben a tanuláshoz ezekben az intézményekben, tanáraik pedig intenzív továbbképzéseken sajátítják el a korszerű tanítási módszereket.

A Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnáziumban elvégezték a pedagógiai program átdolgozását, a választott kompetenciaterületekhez kapcsolódó oktatási programcsomagok adaptálását. A konferencián a három alapvető kompetenciaterületnek megfelelően szövegértés-szövegalkotás, matematika-logika, illetve idegen nyelv szekcióban tárták a résztvevők elé eddigi eredményeiket a programban már tapasztalatot szerzett szakemberek.

A háromnapos rendezvény hétfőn ünnepi istentisztelettel kezdődött – D. Szebik Imre nyugalmazott püspök szolgálatával – a Nagytemplomban, majd a nyitóelőadásban dr. Csepregi András, az Oktatási és Kulturális Minisztérium egyházi kapcsolatokért felelős főtanácsadója az egyházi iskolák jövőjéről szólt. Utalva az egri várkapitány, Dobó István szavaira – „A falak ereje nem a kőben vagyon, hanem a védők lelkében” – az előadó a tanár szerepének, jelentőségének mindenekelőtt való fontosságát hangsúlyozta. A jövő evangélikus iskolájának stabilitást kell nyújtania a gyerekek számára, hogy azt érezze: ez egy rendezett, jó világ, amelyben érdemes élni, tanulni, erőfeszítéseket tenni a tudásért. Ezt az érzetet a tanárnak kell megteremtenie, hisz rajta múlik minden, miután bezárult mögötte a tanterem ajtaja. Képesnek kell lennie letenni a külvilág és a magánélet gondjait, hogy mindezek ne zavarják akkor, amikor jó pedagógiai érzékkel és az élő hit által vezérelve kell foglalkoznia a rábízottakkal.

A konferencián Prőhle Gergely országos felügyelő Az oktatás szerepe az új evangélikus stratégiában címmel tartott előadást, Neuwirth Gábor, az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet munkatársa pedig az evangélikus középiskolák eredményeinek és lehetőségeinek értékelését tárta az egyházi iskolák tanárai elé. Az országos kompetenciaméréseknek az evangélikus oktatásra vonatkozó eredményeiről és jelentőségéről Pongrácz László, az Oktatási Hivatal Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont főigazgató-helyettese beszélt.

A háromnapos rendezvény résztvevőinek élményeit a világhírű Cantemus kórusnak, Szentpáli Roland tubaművésznek és fúvósegyüttesének a koncertje, valamint a sóstói kirándulás, a Múzeumfaluban megtartott program tette teljessé. Ennek lelkiségét dr. Fabiny Tamás püspök szabadtéri áhítata határozta meg. Az összejövetelt záró úrvacsorai istentiszteleten Ittzés János elnök-püspök szolgált a nyíregyházi Nagytemplomban.

– veszprémi –

Regionális hozzárendelés: Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium