Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 37 - Példaértékű a Kálvin téri templom szerkezetének megerősítése a szakember szerint

Keresztutak

Példaértékű a Kálvin téri templom szerkezetének megerősítése a szakember szerint

A munkálatok építész tervezője, Mezős Tamás építőmérnök szerint műemlékvédelmi szempontból példaértékű szerkezetmegerősítést végeztek a Kálvin téri református templomon. „A szerkezet megerősítésnél egyedi megoldásokat is alkalmaztunk, például az eredeti szerkezet megtartása mellett a csehsüveg-boltozaton átmegy egy függőleges vasbeton fal” – közölte Mező Tamás a témában rendezett szakmai ankéton.

A rendezvényen az előadók elmondták: a 4-es metró Kálvin téri állomásának építése közben derült ki, hogy a tér szélén álló református templom műszaki állapota rosszabb, mint azt az előzetes vizsgálatok alapján gondolták.

Mint elhangzott, szükség volt a templom szerkezetének megerősítésére: többek között a torony és a templomhajó eddig különálló alapjait egyesítették, biztosították mozdulatlanságukat, az épületet gyűrűbe vonták, úgynevezett abroncsozást hajtottak végre rajta, az ajtók és az ablakok nehézdúcolást kaptak, a toronyban, az óra alatt lévő cseh süveget megerősítették, úgynevezett feszítőpászmákat használtak ugyancsak erősítésre, valamint elvégezték az eltört falazat javítását, ragasztását.

Farkas József építőmérnök előadásában az állomás környékén lévő épületek feltételezhetően bekövetkező süllyedéséről beszélt; mint mondta, az utóbbi időben egyre több támadás érte emiatt a metró építőit. Közölte, hogy számításaik szerint 32–39 milliméteres süllyedésre lehet számítani. Az épületek mozgását egy erre alkalmas rendszerrel követik figyelemmel.

A közreadott sajtóanyag szerint a templomon már csak „befejező finom” munkákat kell elvégezni, és hátravan még az orgona visszaszerelése, valamint a palánkozás.

MTI