Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2008 - 01 - Mózes első könyve

Élő víz

Mózes első könyve

Görög és latin fordításban genezis, ami keletkezést, születést jelent. A „kezdetek könyve” ugyanis a teremtett világ és Izrael kezdeteiről szól. A Genezis világossá teszi, hogy a zsidó nép története összekapcsolódik a világ megteremtésével és az emberiség őstörténetével. Mert amiről az Ószövetségben olvasunk, az minden emberhez szól. Sokat tanulhatunk belőle Istenről, a teremtő Isten velünk kapcsolatos terveiről és nem utolsósorban arról, hogy miért is vagyunk mi, emberek ellenségesek embertársainkkal, és miért szegülünk szembe Istennel.

A Genezisnek két nagy tartalmi egysége van. Az első a világ teremtéséről és az emberiség őstörténetéről szól (1–11. rész); a második Izrael ősatyáinak történetét öleli fel Ábrahámtól Józsefig (12–50. rész).

A teremtés

A Genezis nemcsak arról tudósít, hogy Isten megteremtette a természetet. Arra is rámutat, hogy Isten „rendet teremt” a világban. Ez a rend az, amire Isten rámondja, hogy „igen jó”. A teremtést a Genezis nem tudományos vagy történelmi, sőt még csak nem is emberi szempontból ábrázolja. Inkább Isten szempontjából. Különösen hangsúlyos az, hogy az univerzum és benne az ember léte nem véletlen baleset, hanem bölcs és szerető tervezés eredménye. Amikor azonban az első emberpár engedetlennek bizonyult Istennel szemben, az egész teremtési rend megsérült.

Teremtett világunk krízise, avagy az ökológiai válság

A New York Times egy vasárnapi száma papírszükségletének kielégítéséhez 75 hektár erdőt kell kivágni… Egyetlen utasszállító gép tíz perc alatt két tonna szén-dioxidot termel… Földünkön az esőerdők pusztítása miatt minden órában 4500 hektár erdővel és 6 állatfajjal leszünk szegényebbek… A világ népességének 33%-át kitevő gazdag országok a világban felhasznált energia 99%-át fogyasztják el évente…

Az ókori sáfárokra a javak tulajdonosa nagy hatalmat ruházott, amelyet azonban nem használhattak fel zsarnokoskodásra és kártevésre, hanem csak a gazdaság felelős kezelésére, tudva, hogy egyszer számot kell adniuk az igazi gazdának arról, ami nem az övék. Isten az embert a teremtett világ sáfárává tette.

Az ember maga is része a teremtésnek. A megmérgezett teremtés megmérgezett emberiséget eredményez.

Isten a szenvedő természet segítségére siető ember munkájában jelen van, áldását és erejét adja hozzá.

„Az igazi filozófiának a tudat legközvetlenebb és legátfogóbb tényéből kell kiindulnia. Ez így hangzik: én olyan élet vagyok, amely élni akar, olyan élet közegében, amely élni akar.” (Albert Schweitzer)

A Genezis azáltal, hogy a természet (a teremtés) mélyebb értelmére vezet, megteremti a keresztény ökoetika alapjait is.

Magyar Bibliatársulat