A hét témája
Hóhér, vigyázz!
Beszélgetés Siklósi Beatrix és Matúz Gábor rendezővel Wittner Máriáról készült portréfilmjükről
Siklósi Beatrix és Matúz Gábor többéves előkészület után, 2007 augusztusában kezdte forgatni a filmet Wittner Máriáról, hogy megmentsék a történelmi emlékezetnek egy nem mindennapi életút legfontosabb pillanatait. A két rendezőt munkájukról, a közelgő bemutatóról kérdeztem az Echo Televízió emeleti szobájában.
– Megdöbbentett, hogy eddig csak rövidebb beszélgetések készültek Wittner Máriával – kezdi Siklósi Beatrix. – Olyan film még nem született, amelyben megpróbálják a hozzá közel álló embereket megkeresni, filmes eszközökkel utánamenni az ő élettörténetének. Ezért gondoltuk, hogy jó volna egy ilyet készíteni. Tavaly elkezdtük már, s szerettük volna befejezni Mária hetvenedik születésnapjára, de amikor meghirdette, hogy 2008 „a megtorlás éve” lesz, úgy éreztük, nem csúszunk ki az időből.
– Merre jártak, kikkel beszéltek?
– Elmentünk olyan helyekre, ahol korábban nem nagyon jártak műsorkészítők. Megkerestük a Máriát annak idején szeretettel nevelő kedves apácákat, akik még mindig élnek, s teljes szellemi frissességgel idézték föl a régi éveket. Megdöbbentő volt, hogy milyen kristálytisztán emlékeztek rá. Mária egyik fontos feladatának tartja, hogy járja az országot, illetve a határon túli részeket, és fölvilágosítsa az embereket, főleg a fiatalokat 1956 igazságáról. Voltunk egy cellatársánál Pécsett, akivel együtt szenvedett a börtönben. De sokakat nem tudtunk megszólaltatni, mert már nem élnek.
Elkísértük Máriát tavaly október 23-án, s megbizonyosodtunk róla, hogy félelmetes energiái vannak: reggeltől késő estig járta az országot, és szívszorító beszédeket mondott. A fiatalokkal való jó kapcsolatát tartja a legfontosabbnak, azt, hogy az ifjabb generációba is átültesse a forradalmat, a megélt történelmet. Rendszeresen jár Pongrátz Gergely kiskunmajsai múzeumába, a Kárpát-medencei fiatalok számára szervezett nyári táborokba, de a Sziget fesztiválra is rendszeresen kilátogat.
– Jutott-e idő a Kisfogház felkeresésére?
– Mária régóta nem járt ott, de most eljött velünk. Újraélte velünk azokat a börtönben töltött hónapokat, heteket, amikor mellőle vitték el a bajtársát, Katit, akit annyiszor emleget! Nagyon megrázó beszélgetésnek lehettünk tanúi az akasztófa árnyékában. Számára a mai napig érthetetlen és furcsa, hogy ő képviselő asszonyként jár a „Fehér Házba”, és mindig érzi fogva tartásának szörnyű nyomását.
– Gazdagodott-e az Ön Wittner Mária-képe a film után?
– Számomra döbbenetes az ő sorsa. Mélyről jött ember. Szülők nélkül, család nélkül egy fiatal nő elindul az életbe; sehol senki nincs, aki komoly támasza lenne. Iszonyú nehéz lehetett neki az utcán élve megtapasztalni a világ kegyetlenségeit. Mária számomra mindig a közösséget jelenti. Fontos, hogy emberek között legyen, a nemzetet, a közösséget szolgálva próbáljon létezni. Megerősített abban is, hogy igazi forradalmárrá a börtönben vált. Akkor mélyült el benne mindaz, amit tizennyolc-tizenkilenc évesen a barikádokon fegyverrel megtapasztalt. És az is, hogy az életében ott van a Jóisten. Isten arra állította, hogy ha nehezen is, mélyről jövően is, de végigcsinálja ezeket a korszakokat, és mind a napig dolga van. És úgy érzi, Isten új és új feladatokat ad neki, és hozzá erőt is!
– Nem sokkal tudom kiegészíteni Bea szavait – mondja a másik rendező, Matúz Gábor mosolyogva. – Talán annyival, hogy nem szokványos portréfilmet készítettünk. Egyediségéhez az is hozzájárul, hogy látható és hallható benne Waszlavik „Gazember” László zenész is, aki örömmel jött, és játszott nekünk. Végigkísérte a főszereplő sorsát, tangóharmonikájával összekötve a 20. század harmincas éveit az 1956-os forradalom és szabadságharc időszakával, no és persze napjainkkal. Gyönyörű népdalokat játszott, az akasztófa tövében pedig Kossuth-nótát. A filmben egyébként kiemelt szerep jut a zenének. Waszlavik mellett sok részletet a képek közé-alá szerkesztettünk Jenei Szilveszter, Adorján András és Kocsis L. Mihály 1956 – Aki magyar… című, véleményem szerint méltatlanul keveset hallható rockoperájából, de feltűnik majd a mozivásznon egy fantasztikus hangú erdélyi énekes, Bokor Tünde is. Feltétlenül meg kell említenem, hogy van egy kis médiaiskola, a MAMI – Magyar Médiaiskola –, ennek néhány tehetséges hallgatója ugyancsak részt vett a munkálatokban. Az egyik fontos részt a diákok rögzítették Mária dunakeszi otthonában.
– Ha jól értem, van még munka a filmmel kapcsolatban…
– Sokfelé jártunk, összeszedtük a vallomásokat, ezeknek érlelődniük kell az emberben, hogy végül megtaláljuk a legjobb megoldást. Az a célunk, hogy ez a film az idősebb korosztályhoz éppúgy szóljon, mint a fiatalokhoz. Üzenetünk ne egy távoli dolog legyen, hanem mind a mai időkig a hétköznapunkat meghatározó történet. Azt akarjuk, hogy a lehető leghitelesebben mutassuk föl ezt az emberi, a maga módján tiszta, rettenetesen megszenvedett életet. Február 24-én, a kommunizmus áldozatai emléknapjának előestéjén lesz a bemutató az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Bízunk benne, hogy később minél több emberhez eljut ez a fájó-szép vallomás.
– Fenyvesi –