Egyházunk egy-két hete
Itt az egyik határ
Balaton-parti záró istentisztelet a Déli Egyházkerület lelkészeinek tartott évkezdő konferencián. Bővebben lapunk 3. oldalán, az Égtájoló rovatban. |
Azután elérkezett, és gyorsan el is szállt az öt nap lüktetés, izgalom, az esõ és a szikrázó napsütés. Immár a mérlegkészítés, az értékelés, a tanulságok keresése zajlik.
Szeptember elsejéhez, egy konkrét határhoz érkeztünk a naptárban. Tanárként az iskolaév, színházi társulat tagjaként az új évad kezdetét jelentette ez a nap számomra. Most másféle határ ez az idõpont nekem; éppen fél éve foglaltam el hivatalomat, és kezdtem meg tevékenységemet az Üllõi úton. Hat hónap nem sok idõ egy ekkora feladathoz mérten, de mindenképpen megfelelõ alkalom az elsõ gyorsmérleg elkészítésére.
Az elsõ három hónap fõ feladata nem lehetett más számomra, mint az ismerkedés, a tanulás. Elõször az Országos Iroda szervezeti egységeit és munkatársait kellett megismernem, majd szinte ezzel egy idõben meg kellett kezdenem az országjárást, lehetõleg minél gyorsabban fel kellett keresnem esperesi találkozót, lelkészi munkaközösségeket, közgyûléseket, országos intézményeket és természetesen a gyülekezeteket.
Amilyen könnyen teljesítettem az elsõ feladatot, olyan nehéz a másodikat: nagyon sok még a restanciám. Fájó szívvel kell sokszor nemet mondanom a felém záporozó meghívásokra, hiszen a hét az Üllõi úton is csak 168 órából áll.
Pályázatom szellemében eljárva három hónap után kezdtem meg az aktív tevékenységet az irodában: júniusban átszerveztem a gazdasági osztályt, keresve a hatékonyabb, pontosabb mûködés lehetõségeit. Augusztusban két tapasztalt gazdasági szakemberrel erõsítettem meg az osztályt, így reményeim szerint a mûködés jelentõsen javulni fog, miközben a létszám nem gyarapodott. A szükségesnek mutatkozó munkaerõhiányt, illetve -többletet belsõ átcsoportosítással oldottam meg.
Immár teljes stábbal mûködik a diakóniai osztály, melynek háromfõs összeállításáról még az én ideérkezésem elõtt született döntés, ám a munkatársakat csak mostanra sikerült megtalálni.
Az ifjúsági osztály személyi állománya az utóbbi hónapokban megváltozott. A Szélrózsa találkozó értékelése után alakítja ki álláspontját egyházunk vezetõsége az ifjúsági munka jövõjével kapcsolatosan. Ennek az esetleg új struktúrának a szellemében áll majd fel az osztály szerkezete is.
Néhány héten belül kezdjük a központi iktatás mûködtetését, melynek elõkészítése folyamatban van, és az iratés számlakezelés nagy pontosságát ígéri.
Fontos feladatomnak tekintem az Országos Iroda tevékenységének közegyházunkkal való megismertetését. Minden lehetséges alkalmat felhasználok erre, amikor személyes találkozóra kerül sor köztem és egyházunk tisztségviselõi között. A verbális kommunikáció azonban ma már nem lehet elegendõ az eredményességhez. Ennek szellemében szeptember elsején indítottuk el a honlapunkat (http://orszagos.lutheran.hu), mely bemutatja irodánk egészét, az egyes osztályokat és valamennyi munkatársunkat tevékenységi körükkel, elérhetõségeikkel együtt. A hírportált az országos egyház honlapjáról is el lehet érni. Folyamatos fejlesztésérõl médiareferensünk gondoskodik.
Ezúton is biztatom kedves testvéreinket honlapunk látogatására! Bízom benne, hogy a pontosan ismertetett, archoz köthetõ tevékenység segít a kommunikáció javításában, a kölcsönös megértésben és elfogadásban.
Erre nagy szükségünk is van, hiszen irodai apparátusunk elõtt az eddigi tevékenységek ellátása mellett új, komoly feladatok is állnak. Január elseje több szempontból is fontos határállomás lesz.
Elõször is 2009. január elsején lép életbe egyházunk új szolidaritási törvénye. Ennek technikai megvalósítása, a gyakorlati alkalmazásra való általános felkészülés most folyik. Következõ lépésként munkatársaink felkeresik valamennyi egyházmegyénket, hogy ismertessék a szolidaritási alap mûködését, és válaszoljanak a felmerülõ kérdésekre.
Hangsúlyosan fontos kérdésnek bizonyult az elmúlt években Üllõi úti székházunk jövõje. Épületünk alapos, minden részletre kiterjedõ statikai felmérését szeptember elsõ napján kezdték meg a megbízott szakemberek. Ezzel párhuzamosan folynak a gazdasági és jogi munkálatok a székházkérdés megoldásának az érdekében. Elõreláthatóan a novemberi zsinatra áll össze az ezzel kapcsolatos elõterjesztés, mely minden részletre kiterjedõ adatokkal szolgál.
A napi események sodrásában elsõsorban az egységes ügyviteli rendszer bevezetésének elõkészítése köti le néhány munkatársunk kapacitását. Az országos presbitérium döntésének megfelelõen mindent elkövetünk annak érdekében, hogy 2009. január elsején oktatási intézményeink egységesen bevezethessék az integrált ügyviteli rendszert. A versengõ cégek a második fordulónál tartanak a kiválasztási folyamatban. Ha mindent sikerül a tervezett tempóban lebonyolítani, az októberi zsinat elé kerül a gyõztes ajánlat. Ennek elfogadása esetén megkezdõdhet a rendszer kiépítése és az oktatás.
Az egységes számvitel és ügyvitel bevezetésétõl gyors, egységes könyvvitelt, áttekinthetõ adminisztrációt és hosszabb távon jelentõs anyagi megtakarítást remélünk – elõbb oktatási intézményeinknél, majd 2010. január elsejétõl az összes diakóniai, valamint valamennyi országos intézményünknél. Gyülekezeteink számára is nyitott lesz a rendszer – a „próbaüzem” után, 2010-tõl várjuk a csatlakozókat.
Hagyományosan szeptemberben kezdõdik a következõ évi költségvetés kidolgozása. Ebben a munkafolyamatban a régi munkatársak rutinját és helyismeretét szeretnénk ötvözni az újonnan érkezettek friss szemléletével és világi munkahelyeken szerzett tapasztalatával abban a reményben, hogy életképes, reális, a részletekre is kiterjedõ költségvetést sikerül összeállítani.
Végezetül szeretettel kívánom az Evangélikus Élet minden kedves olvasójának, hogy a szeptember elsejei határon átlépve új lendülettel és sikeresen tevékenykedjenek a családban, a gyülekezetben és a munkában egyaránt.
Kákay István országos irodaigazgató