Kultúrkörök
A megtisztító tűz
Komoly zenei siker Szokolay Sándor októberi oratóriumának ősbemutatóján
Mindig büszke volt békéstarhosi tanulóéveire, arra az iskolára, amely elmondása szerint „megvalósította azt, amit Kodály megálmodott”. Meggyőződésből akkor is kiállt mestere mellett, amikor mások kétségbe vonták a nevét viselő pedagógiai módszer hasznát, s megkérdőjelezték Kodály zeneszerzői kvalitásait.
Szokolay ezt az örökséget, a népzene, a kóruskultúra szeretetét viszi tovább élete folyamán. A sziklaszilárd alap később kiegészül a dráma iránti roppant érzékenységével, amelyet színpadi műveiben tovább is tud adni hallgatóinak. A Tűz márciusa, Az iszonyat balladája vagy a García Lorca műve alapján megformált Vérnász címében is előrevetíti a szenvedélyt, a drámát.
A hetvenhét éves komponista hoszszabb hallgatás után megint a zenei közélet reflektorfényébe került. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar Kocsis Zoltán vezényletével október 10-én a Művészetek Palotájában mutatta be Október végi tiszta lángok című, Nagy Gáspár verseire írt oratóriumát.
A koncertet megelőző híradások hangsúlyozták, hogy a szerző élete fő művének tekinti a hetvenperces monumentális alkotást. Az oratórium ihletője az 1956-os forradalom, amely életre szóló élményt adott az akkor huszonöt éves fiatalembernek.
A rádióban majd egyórás beszélgetésnek lehettünk tanúi, az előadás előtti interjún (képünkön) a közönség is megismerhette a mű keletkezésének műhelytitkait. „Az Október végi tiszta lángokat kifejezetten Kocsis Zoltánnak dedikáltam – nyilatkozta a komponista –, e tökéletes hallású muzsikusnak, aki a legbonyolultabb orkesztrális anyag rétegeit is az utolsó hangig »áthallja«.”
A Művészetek Palotája zsúfolásig megtelt a bemutatóra. Négy részre, ezen belül hét tételre tagolódott a mű (Rekviem – Kyrie, Dies irae – Libera me, Sanctus, Agnus Dei – Lux aeterna), általában egy gyors s egy lassúbb tételre. Tehát keretében a klasszikus halotti mise formáját követi; ezen a szerkezeten belül pedig már nyitottabbá vált az alkotás, profán és liturgikus szövegek váltották egymást. Zeneileg a szerző ragaszkodik a szigorú tonalitáshoz. A kórus – mint a zeneszerző műveinek jó részében – főszerepet játszik, a zenekar a vokális struktúra szolgálóleánya. A kórusrészletekből első hangzásra megállapítható, hogy papírra vetője kodályi nevelésben részesült.
A két kulcstétel a Dies irae és az utolsó, a Lux aeterna. Az előbbi a leghatásosabb, fennkölt hangzású, s a szerző, hogy oldja keménységét, belecsempészi a Boldogasszony anyánk néphimnusz parafrázisát. Az erőteljes utolsó tétel szintetizálja a művet, nyomatékosítva Szokolay szellemiségét: „Valamiért és nem valami ellen küzdöttek egykoron.” Számos kis kulissza ad zenei hátteret, és oldja a mélyebb témákat. Számomra a legkedvesebb az Agnus Dei hangzásvilága volt, emlékeztetett az op. 59, 1977-ben vegyes karra komponált, A zengő csudaerdő balladája című műre, amely számos magyar kórusnak hozta meg a nemzetközi sikert.
A grandiózus alkotás bemutatása a Nemzeti Filharmonikusoknak, a Nemzeti Énekkarnak, a Magyar Rádió Gyermekkórusának és a karmesternek, Kocsis Zoltánnak egyaránt embert próbáló feladatot jelentett, s ők nagy szívvel, elkötelezettséggel oldották meg. Noha Szokolay vérbeli kórusszerző, neki sem volt könnyű megtalálni az énekkar, gyermekkar, zenekar hangzási arányait. Véleményem szerint a gyermekkarra aránytalanul nagyobb teher jutott, s a szöveget követve a súlyos szavak interpretálásában az ifjabb generáció – sokszor hangi adottságai miatt is – erőtlen volt.
Az est ünnepélyességét fokozta, hogy első részében az együttes Bartók Béla Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című alkotását szólaltatta meg. A darab előadásához Kocsis két nagyszerű művészt is meghívott, akik vendégként beültek a zenekarba: a koncertmesteri széken Kelemen Barnabás, az első csellista helyén Perényi Miklós foglalt helyet.
Az Október végi tiszta lángokat lehet szeretni, s a közönség is – az ovációkból ítélve – a szívébe zárta. Megnyugtató és egyszersmind lehangoló, hogy egy hetvenhét éves zeneszerző életösszegzésre szánja magát. Megnyugtató, mert e summázat emberi és lélekemelő; lehangoló, mert ebben a korban más országokban elnöki karrierek indulnak el, s zenészkörökben még fiatalnak számít. Lehet idézni az idős Verdi példáját, s fülembe csengenek a nyolcvanöt éves Solti György szavai, akinek zenei naptára öt évre előre volt betáblázva.
A pénteken hallottak alapján csak azt tanácsolhatjuk: vegye elő a naptárt, Szokolay Sándor, Ön is!
Csermák Zoltán