Kultúrkörök
Énekóra hegedűre, nagybőgőre és gardonra
A Muzsikás együttes rendhagyó énekórával járja – a Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság (Mol Nyrt.) támogatásával – az országot. Beszélgetésünknek az adta az apropóját, hogy adventben ellátogattak a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumba is, és közös zenélésre invitálták a diákseregletet. Akkor még nem tudhattuk, hogy a néhány nappal később átadott Prima Primissima Díj 2008. évi kitüntetettjeit is tisztelhetjük bennük…
Tudom, hogy a tizenévesek többsége nem magyar népzenével simítja ki az idegeit, és gyanítom, hogy többségüktől távol áll ennek a muzsikának a hangzásvilága. Ezért kicsit szorongtam attól, vajon hogyan fogadják majd ezt a világhírű együttest, vajon a zenészek képesek lesznek-e megszólítani a gyerekeket. Aztán ahogy elkezdődött az óra, megnyugodtam. Úgy éreztem, lassú olvadás zajlik. Sipos Mihály, az énekóra vezetője egyenként bemutatta a zenekar hangszereit; megszólaltatták a nagybőgőt, a gardont, a hegedűt és a furulyát. A „bemutatkozás” végén a gyerekek vastapssal jutalmazták a muzsikát, és alig akarták elengedni a zenészeket. Kicsöngetés után Sipos Mihállyal beszélgettem. – Mi készteti Önöket arra, hogy rendhagyó énekórákkal járják az országot? – Azt tapasztaltuk, hogy a tananyagcsökkentés jegyében elsősorban az énekórák számát apasztották az utóbbi időben. Jártam olyan iskolában is, ahol az első négy osztályban egyáltalán nem énekeltek a diákok, a második négy osztályban pedig zeneszerzők életrajzát tanították nekik. Holott ostobaság azt hinni, hogy az ének- vagy hangszertanulás elveszi az energiát a többi tantárgy tanulásától. Saját diákkori tapasztalataim is erre rímelnek. Kodály-módszerrel tanító zeneiskolába jártam, ahol hét énekóránk volt egy héten, kétszer jártunk karénekre és egyszer zenekarra. Ennek ellenére a fővárosi és kerületi versenyeken is rendre szép eredményeket értünk el matematikából, történelemből, irodalomból, nyelvtanból. Számomra akkor derült ki, hogy a zenét nem lehet túlzásba vinni. A muzsikálás olyan állapotot teremt, amelyben a lélek hallatlanul fogékonnyá válik, és nagyon gyorsan megjegyzi, amit meg kell tanulnia. Ezek a megfontolások késztettek minket arra, hogy elkezdjük járni az országot, és a legeldugottabb kis faluba is elvigyük az élő magyar népzenét. Körülbelül négyezer iskola van az országban az általánostól a szakiskolákon át a gimnáziumokig. Kiszámoltuk, hogy ha évente legalább ötven intézménybe ellátogatunk, akkor nyolc év alatt a gyerekek tíz százalékához jutunk el. – Milyen tapasztalatokat szereztek? – Amikor elkezdődik az énekóránk, első feladatunk az, hogy megragadjuk a gyerekek figyelmét. Az első percekben a fejük még tele van az előző órák eseményeivel, rá kell hangolódniuk a zenére. Elmeséljük, megmutatjuk, hogyan alakult ki a magyar népzene, hogyan hat az emberre. Lassan elkezdenek kinyílni, odafigyelni, a végére már egészen felszabadulnak, énekelnek, csujogatnak, és lelkesen tapsolnak. – Úgy tudom, hogy az együttes a hetvenes évek óta működik… – Valóban, akkoriban igen pezsgő népzenei élet zajlott Magyarországon. A Bartók Táncegyüttesben táncoltunk, ez volt az első olyan formáció, amely a néptáncot kötött koreográfián kívül, szabad táncként is járta. 1972-ben ellátogattunk az erdélyi Szék községbe is, ahol meghívtak minket egy bálba. Itt ismerkedtem meg ifjabb Csoóri Sándorral. Összebarátkoztunk, és szeptemberben a Bartók együttesben találkoztunk újra – mindkettőnk nagy örömére. Később Hamar Dániel is odakerült bőgősnek, és így hárman alapítottuk az együttest. Később csatlakozott hozzánk Éri Péter, aki azóta is tagja a Muzsikásnak, illetve Sebestyén Márta, akivel aztán évtizedekig együtt dolgoztunk. – Honnan merítik a zenei anyagukat? – A Kodály és Bartók által elindított és számos tudós által folytatott gyűjtés hatalmas archívumot hozott létre. Mi is innen jutottunk először felvételekhez. Később természetesen sokat jelentettek a falusiakkal való személyes találkozások, akik az életük természetes részeként – amikor annak ideje volt – táncoltak, daloltak. Rengeteget utaztunk, prímásokkal, énekesekkel, táncosokkal beszélgettünk.
Nekem megvan az az óriási előnyöm, hogy mivel klasszikus zenét tanultam tizenegy évig, le tudom jegyezni a hallott dallamokat. A gyűjtéseinket leadtuk a Magyar Tudományos Akadémián, a Hagyományok Házában pedig bárki hozzáférhet ezekhez. A hetvenes-nyolcvanas években például munkásszállásokra jártam gyűjteni, mert ott lakott a vidékről felkerült legszegényebb réteg, amely még őrizte a régi énekeket. Ha valaki gondosabban végigjárja a Miskolc, Eger feletti falvakat, még most is találhat prímásokat, ragyogó énekeseket.
– Hogyan állnak össze a Muzsikás-lemezek?
– A zenésznek mindig az volt a dolga a hagyományos kultúrákban, hogy kiszolgálja a közösséget. Azt kell zenélni, amit a megrendelő hallani akar. Nekünk is össze kell hangolni azt, amit mi szeretünk játszani, azzal, amire éppen fogadókészség van.
Az első lemezünk például egy körkép volt a Kárpát-medencei magyarság zenéjéről. Később azon kezdtünk el gondolkozni, hogyan lehet rekonstruálni azt a csodálatos zenei világot, amit a Kárpát-medencében élő zsidóság teremtett. Mivel a zsidó zenészek jó része elpusztult a második világháború alatt, nekünk kellett elvégeznünk a gyűjtést. Olyan cigány és magyar zenészeket kerestünk meg, akik még együtt játszottak ezekkel az emberekkel, és ismerték, őrizték a zenéjüket. Belőlük varázsoltuk elő és az adott környék muzsikálási stílusában szólaltattuk meg Sebestyén Mártával a Szól a kakas már című lemezünket.
A további két lemezünkkel arra kerestük a választ, hogy a beat- és a rockzene hogyan viszonyul a népzenéhez. Azt próbáltuk bemutatni, hogy a modern és a népzene energiafelfogása mennyire közel áll egymáshoz. Ha innen nézzük, a lemez hangzásvilága tisztán népzene, ha onnan nézzük, igen közel áll a kor rockzenéjéhez. Tulajdonképpen minden lemezünk arra próbált válaszolni, hogy az adott korban mire jó a népzene. Igyekeztünk megmutatni, hogy a népzene nem rekvizitum, hanem az életünk szerves része lehet, ha műveljük, használjuk.
– Külföldön is nagyon respektálják a Muzsikás zenéjét. A világ nagy, híres koncerttermeiben lépnek fel, sőt 2008-ban Európából elsőként a Muzsikás együttes kapta meg a világzenei vásár – World Music Expo – nagydíját, a Womex-díjat.
– Nagyon büszkék vagyunk erre a kitüntetésre. Ezt olyan népzenészeknek adták eddig, akik saját népük zenéjét terjesztik bel- és külföldön egyaránt. Világhírű együttesek, énekesek kapták meg előttünk. És valóban, mi is felléptünk az utóbbi időben külföldön: klasszikus zenei közönség előtt adtunk olyan koncerteket, amelyeken egymás mellett jelent meg az autentikus gyűjtés és a műzene.
Az volt a célunk, hogy a Kodály- és Bartók-művek és a hozzájuk hangulatban kötődő népzenei dallamok egymáshoz illesztve jelenjenek meg. A komolyzenei művek tételei között muzsikáltunk: abból a zenei anyagból indultunk ki, amit a tétel éppen befejezett, és a játékunk végén visszavezettük a hallgatót ugyanarra a pontra, ahonnan elindultunk. Bartók fejében egymás mellett létezett ez a kétféle zene, és teljes egységet alkotott. Tehát jogos megközelítése ez a Bartók-műveknek, és értékelte is a közönsége, sőt komoly zenei szaklapokban is igen elismerő kritikát kaptunk.
Jánosi Valéria