Keresztény szemmel
Mennyire szelíd a nyelved?
Úgy emlékszem, hogy Abraham Lincoln mondta a következőt: „Jobb csendben maradni és vállalni, hogy bolondnak néznek, mint beszélni és szavainkkal minden kétséget eloszlatni.” A következő példabeszédek megerősíthetik e kijelentését.
Ne kritizálj elhamarkodottan! Gyakran hallható: „Senki sem tökéletes”, és a legtöbbször meg sem kell erőltetnünk magunkat, hogy észrevegyük a másik ember tökéletlenségét. Vannak alkalmak, amikor az építő kritika segíthet, de sok esetben pusztán csak az indulatunkat vagy a türelmetlenségünket fejezzük ki vele. Igazoltnak láthatjuk csalódottságunk kifejezését a szegényes éttermi kiszolgálás láttán vagy kollégánk átlagon aluli teljesítménye miatt. De nem kínos az, amikor rájövünk, hogy „felebarátunk” súlyosan beteg családtagja miatt van kétségbeesve, vagy nehéz anyagi terhek nyomasztják? – „Kigúnyolja embertársát az esztelen, az értelmes ember pedig hallgat.” (Péld 11,12)
Ne tégy közhírré bizalmas információkat! Mikor még az újságszerkesztőségnél dolgoztam, nagy megelégedésemre szolgált, hogy exkluzív módon férhettem hozzá bizonyos, fejlesztésekről szóló hírekhez. Természetesen ezeket a híreket mások csak akkor tudhatták meg, ha elmondtam nekik. Ugyanez a helyzet az emberi nyelv nagy „pestisével” – a pletykával – kapcsolatban is. Valaki bizalmasan elmond neked valamit, kérve a teljes titoktartást. Később azonban továbbadod, és ezt valószínűleg azzal indokolod, hogy „aggódsz”, és fontosnak tartottad „megosztani” valakivel. Ha megbízható akarsz lenni, az embereknek tudniuk kell rólad, hogy a veled megosztott információ nem fog a holnapi újságok címlapján megjelenni. – „A rágalmazó mindent kibeszél, amerre csak jár, a megbízható ember megtartja, amit hallott.” (Péld 11,13; a Szent István Társulat fordítása)
Tanulj meg profitálni a helyes fogalmazásból! Mint a jól végzett munka, a helyes beszéd is jól jövedelmezhet. Emlékszem egy nálam jóval érettebb hívő emberre, aki a szűkszavúságáról volt ismert. Nem beszélt sokat, de ahányszor megszólalt, mindenki tudta, hogy érdemes odafigyelni a mondandójára. – „Amit mond az ember, annak a gyümölcséből lakik jól, és amit tesz az ember, azt fizetik neki vissza.” (Péld 12,14)
Szavaid gyógyítóak legyenek, ne pedig bántóak! Bátorító szavak, egy őszinte dicséret, a részvét kifejezése vagy az elismerés – mind-mind szárnyakat adhatnak a másik ember lelkének. Mikor ezek szívből jönnek, akkor szavaink, mint a nagyon áhított gyógyír, megkönnyebbülést hozhatnak a gyötrelmek idején.
A meggondolatlanul kimondott szavakkal pontosan ennek az ellenkezőjét érhetjük el. Ezek fájdalmat és sérülést okozhatnak, amelyek gyógyulásához évek szükségesek – vagy néha egy teljes élet. A pillanat hevében szavaink az érzelmeinket közvetíthetik, de az érzések gyorsan megváltoznak. Kell-e majd ezeknek a bántó szavaknak a visszhangját hallgatnod? – „Van, akinek a fecsegése olyan, mint a tőrdöfés, a bölcsek nyelve pedig gyógyít.” (Péld 12,18)
Szavaid hatástalaníthatják a robbanásveszélyes helyzeteket. Mikor indulatba jövünk, néha a kimondott szavaink alapján meghatározhatjuk a várható következményt. Ha elhamarkodottan és élesen válaszolunk, akkor a másik személy könnyen válhat még ellenségesebbé. Ha azonban odafigyeléssel és alázattal válaszolunk, akkor a harag tüze – mivel nincs olaj, amely táplálja – kialudhat. – „A szelíd felelet csillapítja a haragot, a sértő szó felkorbácsolja az indulatot.” (Péld 15,1; a Szent István Társulat fordítása)
Robert J. Tamasy (Forrás: Monday Manna)