Keresztény szemmel
Sebesült angyalok?
Riadalommal hallgatjuk naponta a médiumok elszomorító híreit, hogy hol és mikor zártak be üzletet, üzemet, gyárat, vállalkozást, és hány százan vagy ezren kerültek utcára, lettek munkanélkülivé, vesztették el a mindennapi kenyeret, a megélhetés lehetőségét, s vált a helyzetük kilátástalanná. Talán még van egy kis tartalék, vagy esetleg a nagymama irreálisan alacsony nyugdíjából futja az állást vesztett unoka támogatására, mert a nagymamának úgy sincs sokra igénye, és önként mond le szeme fénye javára a jobb falatról, esetleg a gyógyszerről.
Valamilyen módon egy ideig mindenki megharcolja az életét, de óhatatlanul felvetődik a nyugtalanító kérdés: vajon meddig lehet feszíteni a húrt? Mikor fogynak ki a gondosan rejtegetett tartalékok? S ha a kisnyugdíjas, áldozatkész nagymama is elment minden testnek útján? Akkor majd a munkanélküliek a szó szoros értelmében az utcára kerülnek? Nem képletesen, nem jelképesen, de tragikusan: koldulni. Vagy elviselendő a megélhetési bűnözés? S akkor láthatatlan kezek matatnak majd biztonsági wertheimzárakon? Meddig feszíthető a húr?
Még nem múlt el a tél, még mindig érkezhetnek megdöbbentő hírek fűtés nélküli lakásokban elhunytakról. Az elmúlt időszakban igen gyakran hangzott el hol ebben, hol abban a médiumban, hogy valaki a lakásában kihűlt, testhőmérsékletének rohamos csökkenése miatt beállt a halál. Így találtak rá valakire: a lakásban hideg volt, a spájz üresen tátongott, sehol egy falat kenyér vagy ennivaló.
Ébredezhetne a felelősségtudatunk! Közeledünk a böjti időszakhoz, amelynek döntő lelki tartalma távolról sem az étkezéssel vagy a hiányával függ össze, hanem kölcsönös keresztény felelősségünk megvizsgálásával. Mit tesznek gyülekezeteink bajba jutott embertársaikért? Eszünkbe jut-e, miképpen lehetne konkrét és reális segítséget adni hitsorsosainknak? Aligha bölcs konfesszió alapján beszűkíteni a szeretet szolgálatát, de legalább eszünkbe jutnak hitsorsosaink, akiket a válság miatt tragikus veszteség ért?
A finn testvéreknek van egy úgynevezett „nemzeti festményük”; az a címe, hogy A sebesült angyal. Festője a szimbolista Hugo Simberg, aki 1903-ban vitte vászonra meghökkentő képét, amelyet súlyos betegen, de már gyógyulófélben festett, saját betegségére utalva. Sokszor megcsodáltam a festményt Tamperében, az evangélikus dómban, és türelemmel várakoztam, hogy megszólítson.
Szavakkal nem könnyű leírni egy képet, de így is visszaadható, ami – a műalkotást szemlélve – bennem megszólalt. Zöldes-barnás talaj némi fehér virággal, kéklő háttérrel (mert tavat vagy kikötőt ábrázol), a túlsó parton pedig kékes hegyvonulat két, messzeségbe vesző gyárkéménnyel. A kép témája: két parasztgyerek petrencéből készült hordágyra ültetve görnyedt testtartású, bekötött fejű angyalt cipel nehéz léptekkel. Az angyal a fején sérült meg, látszik a kötés, sőt a szárnyán vércseppek is vannak. Sebesült angyal.
Egyszer csak megszólalt bennem a kép. Szótlanul, némán eszembe juttatta Isten szent igéjét a Zsidókhoz írt levél tizenharmadik fejezetének második verséből: „…egyesek – tudtukon kívül – angyalokat vendégeltek meg.” Kétségtelen, hogy az említett apostoli levél ismeretlen írója a vendégszeretetre, az úton levők megsegítésére figyelmeztet minket. Ám aligha követünk el hibát, ha ezt saját elszomorító helyzetünkre konvertáljuk, és az eredeti szent szövegben a „vendégszeretet” helyére a bajbajutottakat, a munkájukat elvesztő testvéreinket helyettesítjük be.
„A vendégszeretetről meg ne feledkezzetek, mert ezáltal egyesek – tudtukon kívül – angyalokat vendégeltek meg” – számomra ez lett a tamperei dóm festményének üzenete. Gyülekezeti szinten – sajnos – nem tudjuk megoldani az egyre erősödő gazdasági válságot, de arra módunk lehet, hogy tudatosan alakítsuk ki közösségünk hordozóerejét, megtalálva azt a megoldást, amely az adott helyen áldásosan működhet.
Amikor bajba jutott felebarátainknak segítünk, tudtunkon kívül angyaloknak segítünk. Az „angyal” szó görögül „küldöttet” jelent. Isten küldte. Talán azért, hogy hitünk szolgálattá minősüljön.
Élő hit, imádkozó közösség, érzékeny lélek alkotja az egyház szent közösségét gyülekezeteinkben. Együttérzés, együtt gondolkodás, egymásért cselekvés – és akkor a világ is megláthatja küldetésünk igazi csodáját. Pál apostolnak a Rómaiakhoz írott levelében olvasható ez a fontos mondat: „Mert a teremtett világ sóvárogva várja az Isten fiainak megjelenését.” (8,19) Azoknak a megjelenését, akik élő hitből fakadó módon tetteikkel is bizonyságot tesznek e modern kornak az áldozatai között.
Ribár János