Keresztutak
Készülünk a nők világimanapjára – Március 6.
Mit mutat a pápua tükör?
„Különbözünk, mégis egy test vagyunk Krisztusban” – ezzel a mottóval hívnak közös imádkozásra bennünket a csendes-óceáni szigetország, Pápua Új-Guinea asszonyai. Ahogyan minden esztendőben, idén is március első péntekén gyűlnek össze a keresztény nők szerte a világon, hogy felekezeti határokat leküzdve, együtt könyörögjenek a teremtett világért.
Idén a pápua asszonyok által készített istentiszteleti liturgia formálja e nap imakéréseit. A csendes-óceáni szigetvilág bár több ezer kilométerre van Magyarországtól, mégsem ismeretlen előttünk. Manus szigetén szolgált egykor Molnár Mária református diakonissza, akit a második világháború borzalmai közepette gyilkoltak meg japán katonák. És az Evangélikus Külmissziói Egyesülettel együttműködve Pápua Új-Guineába küldte ki munkatársának a Bajor Misszió is Bálint Zoltán vízmérnököt 1995-ben. A családnak a pápuák földjén töltött négy esztendejéről rendkívüli élvezetességgel számolt be a feleség, Kis Beáta A garamut hangja címmel megjelent könyvében. Lapunk következő számában az ő élményeiket elevenítjük fel, arról beszélgetünk, hogyan látja egy európai ennek e távoli szigetvilágnak az életét.
Most azonban szólaljon meg egy fiatal pápua lelkész, Friedrich Yawomar, aki 2007 áprilisáig élt Bajorországban. Négy esztendőn át, a Bajor Misszió vendégeként, lelkészcsereprogram keretében különböző német gyülekezetekben szolgált. (Az interjú, amelynek némileg rövidített változatát adjuk közre, eredetileg a Dunántúli Harangszó EKME-mellékleteként jelent meg 2006 decemberében.)
– Yawomar úr, keresztény családban nőtt fel?
– Igen, már a szüleim is hívő emberek voltak. A tengerparton éltünk, apám halászatból tartott el bennünket. Én is civil szakmát tanultam. Mielőtt a lelkészképző szemináriumba jelentkeztem volna, ápolóként dolgoztam. Evangélikus vagyok, hatmillió lakosú országunkban egymillióan tartozunk e felekezethez.
– Megmutatott egy pápua szerzők által írt hitvallást. Milyen gyakran használnak szabadon írt imádságokat, liturgikus szövegeket?
– Az istentiszteleteinken lehetőség van arra, hogy az Apostoli hitvallás mellett más hitvallásokat is használjunk. Saját megfogalmazásainkat közelebb érezzük magunkhoz, azok a mi lelkiségünket tükrözik. Ez lehet az oka például annak, hogy híveink a Niceai hitvallást nem is ismerik.
– Beszéljünk a Németországban töltött idejéről. Ha hazamegy a sajátjai közé, mit fog rólunk, európaiakról mesélni? Tudom, nehezére esik ez Önnek, hiszen árad Yamowar úrból a szelíd jóság, de kérem, ez alkalommal küzdje le a jóindulatból eredő gátlást…
– Amit itt Németországban nehéz volt megszoknom, az az, hogy mindenki rohan. Furcsa volt számomra, hogy itt terminusok vannak. Be kell jelentkezni az orvoshoz, a fodrászhoz, a paphoz. A kollégám megmondja, meddig ér rám… Mi mindenkire ráérünk, nem rohanunk. Igaz, a buszok sem jönnek precízen, menetrend szerint otthon, Pápua Új-Guineában. Van, hogy órákat várakozunk, mire jön valami. De itt mindenki siet.
A másik dolgot, ami zavart, maguk így neveznék: pénzorientáltság. Otthon vannak olyan emberek vidéken, akik nem is ismerik a pénz fogalmát. Ők másként kereskednek. Lejönnek a hegyekből, s a dolgaikat halra, gyümölcsre cserélik a tengerparton élőkkel. Itt Európában, úgy tűnik, mindent a pénz irányít. Ettől az emberek önzőbbé is válnak talán. Úgy érzem – és ez a harmadik dolog, amit említeni szeretnék –, hogy az „első világban” már nincs annyi erő a kapcsolatok építésére. Talán éppen a pénzközpontúság, a rohanás az oka, hogy az embereknek nincs idejük egymásra. Így nem véletlenül lazulnak, esnek szét a családi, baráti kötelékek. Nálunk az istentisztelet nem precízen hatvan perc. Annyi esetleg a prédikáció időtartama. Elképzelem, hogy a magyar olvasók most megijednek! De mi nem érezzük hosszúnak. És az alkalmak végén sem sietünk el. Itt, a bajor gyülekezetemben iszunk egy pici kávét, teát, aztán már mindenki szalad is. Ez nem jó!
Ugye, nem haragszanak, hogy ezt mind elmondtam? (…)
Valaki megkérdezte tőlem, mi értelme van a nők világimanapja hazai ünneplésének. A lelki gazdagításon túl talán éppen ez lehet az egyik „haszon”. Távoli tájakon élő testvéreink tükröt tarthatnak elénk. Reménységem, hogy az azóta Új-Guineába visszatért Yawomar lelkész szavai és a világimanap istentiszteleti liturgiájában megszólaló asszonyok – friss hitük, egymás iránti odaadó szeretetük – elgondolkodtatásra késztetnek bennünket, magyar olvasókat.
B. Pintér Márta