Kultúrkörök
„Az Úr hangja”
Bessenyei Ferenc születésének 90. évfordulójára
A közös szülőföld és város, Hódmezővásárhely kötött össze bennünket. Ma is emlékszem az első színházi találkozásra, ahogy fölintegetett hozzám, a kakasülőre. Igaz, később kiderült, egy virágarcú színinövendéknek szólt az égő szárnyú mosoly…
Egyszer, nagy jókedvében elsétáltunk a csendes Pál utcába, közel a híres Kincses temetőhöz. „Látod, itt születtem – csapott csontos kezével a vállamra. – Az ott csupa víz volt. Anyám mosóteknőjében vittem lánypajtásomat…” És hangosan nevetett, jobbról fölrebbentek, az ősz-arany lombokból fölszálltak a madarak.
Mintha most is hallanám intelmeit, csak nem annyira dörögve. Inkább keserűen. „Ha ma lennék pályakezdő, nem biztos, hogy ebben a szakmában szeretnék elhelyezkedni.” Ezt halála előtt mondta egy újságnak. Otellóként már a hatvanas években is érezte, hogy a nézőtéren csupa Jago ül. Már akkor belévillant a fájó felismerés: szavainak sugárzó melegsége nem tört át a rivaldán.
Ó, ha feltámadna, betoppanna 90. születésnapján, akkor lenne csak szomorú! (1919. február 10-én született.) Elnémulna, mint az ikonfestő Rubljov, átélve a nem szűnő emberi szörnyűségeket. Mivé lett az ő szent lobogása? Áldozathozatala?
Bessenyei Ferenc színészi nagyságához az is hozzátartozott, hogy nagy embereket játszott el. A magyar történelem tiszta hőseit. Imádott színházához hozzátartoztak a mély érzések, a magasztos erkölcsi eszmények. Nemzetféltés és Isten dicsérete. Úgy tetszik, és ma, 2009-ben még pontosabban látszik, a hetvenes években ez mind elmúlt.
A nagyság, az igazi érték kiveszett a világból. És eltűnt a színház templomából is, és a mindig hű nézők lelkéből is kikopott. Jóvátehetetlenül és feledésre ítélve.
Talán ez dühítette legjobban, talán ebbe halt bele magányában. A folytonos árulásba. Méricskélésekbe. Mert értett hozzá a „vörös” hatalom: halála estéjén (2004. december 27-én) ismét, immár tizedszer, a Dúvad című filmet vetítették, amelyben a szocialista életet végigtomboló, közepes figurát játszik. Nem a szívéig izzó Bánkot és Kossuthot mutatták a képernyők, nem Széchenyit és Görgeit, Ádámot és Hamletet, Otellót és Lear királyt, Galileit és Bolyait… És nem Dózsát, amely alakítása többszörösen is kiemelkedik életművéből. Bessenyei itt pattanásig feszült némasággal, egyetlen és végleges arccá tisztult tekintettel formálta meg a főhőst.
Ha megkérdeznénk száz embert a művészetéről, legtöbben a drámai hangot emelnék ki. Pedig óriás színészete tele volt humorral, játékossággal, könnyedséggel. Hat évtizedet is meghaladó színészi működése fényes korszakot jelentett a 20. század második felének színházi életében. Fölfelé suhanó csillagként szelte át a nehéz, zsarnoki időt, s emelkedett a legnagyobbak közé. Szeretett játszani, mindig győzni, hatalmas orgánumával, gyönyörű énekhangjával szerette bezengeni a nézőteret.
Alig említjük: Háry János volt Kodály daljátékában, Bagó a János vitézben. S ő volt Higgins professzor Shaw Pygmalionjában és felejthetetlen Tevje a Hegedűs a háztetőn hazai bemutatóján. Robusztus alakja, eget áthasító hangja jól érvényesült a filmen és a televízióban is.
Bessenyei Ferenc mindenre figyelő férfi volt és gyermekien naiv lélek. De színház dolgában erős és kemény; színészi igazának tudatában szívós és kitartó.
Utoljára Vásárhelyen találkoztam vele, mikor a város díszpolgárává választotta. Terveztük, hogy folytatjuk a harminc éve megkezdett riportot. De sokat késett. Már a vacsoránál említette: „Sétáltam. Elbúcsúztam végleg… Bementem a kis evangélikus templomba, nyitva volt az ajtaja. Mindent megköszöntem Istennek…”
Fenyvesi Félix Lajos